View : 426 Download: 0

Paul Hindemith Viola Sonata Op.11 No.4에 관한 연구

Title
Paul Hindemith Viola Sonata Op.11 No.4에 관한 연구
Other Titles
A Study of Paul Hindemith Viola Sonata Op.11 No.4
Authors
박다영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
힌데미트가 주로 활동한 20세기 초에의 유럽 상황은 제국주의의 부흥과 국가들 간의 갈등으로 전쟁의 위험이 상존하였고, 실제로 1차 세계대전(1914)과 2차 세계대전(1939)이 발발하였다. 이런 급변하는 상황은 유럽의 문화에 많은 영향을 주었는데 특히 문화 예술 분야에서는 실험적인 예술이 발전하였다. 이 시기는 후기 낭만주의 음악에서 현대음악으로 가는 과도기로 여러 가지 특징들이 공존하였다. 전통적으로 음악의 본질적 특성이라고 여겨졌던 특징들이 급격하게 변화되어 음악의 내용 범위 재료 기법이 확대되었다. 새롭고 다양한 음악들을 제공하였지만 이러한 음악을 처음 접한 청중들은 거부감을 가지게 되었고, 함께 흥미와 이해도가 떨어졌다. 그래서 신고전주의가 등장하였고 힌데미트도 이에 큰 공헌을 했다. 신고전주의란 단어 자체로는‘새로운 고전’을 의미하는데 낭만파음악의 감정 과다에 대한 반동으로 바로크 음악과 음악 양식을 적극적으로 수용하는 것이다. 힌데미트는 전통적인 요소를 단순하게 수용한 것이 아니라 개성 있게 변화시켰는데 흐름을 중시하는 대위법을 사용하며 단순하고 간결한 음악 재료와 곡을 통일적으로 발전시키는 리듬을 강조하며 신고전주의 양식을 확립하였다. 본 논문에서 분석할 Viola Sonata Op.11 No.4는 비올라 연주자들의 주요 레퍼토리 중 하나로 빈번하게 연주된다. 힌데미트는 비올라를 독주악기로서 개척하는데 의미가 있는 소나타를 작곡하여 비올라 레파토리의 발전에 현저한 기여를 하였다. 힌데미트의 음악 양식에 대해 알아보고 그의 초기 작품 양식이 나타나는 Viola Sonata Op.11 No.4를 분석하여 작품에 어떻게 표현되는가에 대해 알아보고자 한다. ;This thesis examines Paul Hindemith's life and music style analyzing his Viola Sonata Op.11 No.4 to study the composition techniques shown throughout the work. Viola Sonata Op.11 No. 4 is a work that contains new and diverse elements of the 20th century based on classical form. The characteristics of the work have two categories: the influence by Johann Sebastian Bach, 1685-1750 or Max Reger, 1873-1916, which subrogation was necessary for the establishment and development of the subject; and various composition methods of the 20th century such as free rhythm, incoherent harmony, 4-degree chord, semitone scale, and formal structure that rejects delicacy. The first movement is a fantasy style, with frequent signs in the second part, and a short cadenza appears, which is not an imitation of a classic sonata. The second movement consists of folklore themes and four variations. The third movement is a developed sonata style. After the presentation, the second movement theme song is released from the development part, and the reproduction part comes out and ends in Koda. In addition, the continuity of the theme and melody, a solid central tone, and frequent falsification and precursor appear. It has a three-movement instructing to play continuously from the beginning to the end according to the typical composition of the movement. Efforts to sublimate this song into its creative music are found throughout the music as it contains many new elements as a whole. Still, it is not vigorously repulsed in a large frame because it was used in a traditional format. It is meaningful in that it is a“Neoclassical music”because it was written uniquely in its way, not just going back to the previous one.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE