View : 358 Download: 0

모판(莫凡)의 중국 민족 오페라 《뇌우(雷雨, Thunderstorm)》에 나타나는 여성 이미지 연구

Title
모판(莫凡)의 중국 민족 오페라 《뇌우(雷雨, Thunderstorm)》에 나타나는 여성 이미지 연구
Other Titles
A Study on Female Image in Mo Fan's(b. 1949) Chinese National Opera
Authors
Hu, Xuejiao
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
Mo Fan’s as the national opera in China one of the outstanding and influential works, based on the household works of Chinese drama , the story in the 1930s Chinese society as the background, tells the story in one asset class the distinctive characters in the feudal family launched a series of conclusion. All the contradictions broke out in the night of the thunderstorm, narrating family conflicts and entanglements, angrily criticizing the decadent stubborn feudal family at the same time, reflecting the deeper social and times problems. If the drama wanted to reflect the social phenomenon of China at that time, then the opera adapted by Mo Fan reflected the female image under the social phenomenon of China at a deeper level. As the heroine of the play, Fanyi's experience and character are closely related to her family environment and social phenomenon. Mo Fan, however, took her image as her characteristic and adapted the opera Thunderstorm with her image as the main character. Mo Fan, as one of the first-class composers in modern China, has made great contributions to the creation of modern opera in China. Although as a composer but very love literary works and profound cultural background mo Fan, at the same time has a strong writing ability. Two thirds of his operas are composed and libretted. is one of them. Mo Fan is good at describing the inner feelings of the characters through the language of music, and has his own unique views on the content of the plot. In the creation process of the opera, Chinese national elements and Western techniques are combined. Whether aria, recital or chorus, they all serve to highlight the characters. Sometimes, plot development or characters are appropriately adjusted to improve the integrity of the opera for the audience. This paper mainly focuses on how Mo Fan created and adapted literary works to create the image of the heroine in the opera . The composer boldly deleted two of the eight characters in the original work without affecting the development of the plot, in order to reduce the narration of Chinese social phenomenon at that time and highlight the narration of the heroine's feelings of Fanyi. In the opera creation, he imitates Wagner's “leitmotiv” creation technique in western Romanticism, and arranges six distinct motives and representative instruments for six characters in the opera. These Musical Instruments include the traditional Chinese national instrument Pipa and Er-hu, and the instrument Mo Fan chose for the creation of Fanyi's musical image was the Chinese instrument Pipa, which can be heard playing whenever the motivational fragment of Fanyi sounded. The collision between Chinese national elements and western romantic techniques is undoubtedly the biggest bright spot in the creation of this opera. Then through analyzing the two arias sung by Fanyi in the opera, the author makes a deep analysis of what kind of female image Fanyi has through the feelings of stage changes. Will numerous without the feelings of the author in this paper, the phased changes roughly divided into five parts, according to the development of the plot, the image of the role of become clear, we can find that it is not just a women with what personality characteristics, more can see surroundings and social impact on the female image in China.;모판(莫凡, b.1949)의 《뇌우(雷雨, Thunderstorm)》는 중국 민족 오페라에서 작품성을 인정받는 영향력 있는 작품 중 하나로 잘 알려진 중국 연극 《뇌우》를 원작으로 하여 1930년대 중국 사회의 부르주아 봉건가정에서 이색적인 인물들이 펼치는 갈등을 그린 작품이다. 작품 속에 등장하는 모든 모순은 뇌우의 밤에 일어나는데, 가족 간의 갈등과 봉건 가정의 썩은 완고함을 서술함과 동시에 보다 심층적으로 사회와 그 시대의 문제들을 반영한다. 연극 《뇌우》가 당시 중국의 사회 현상을 반영하려 했다면, 모판의 오페라 《뇌우》는 당시 중국 사회 현상 속에서도 여성의 이미지에 더 중점을 두어 깊게 드러낸다. 여주인공인 판이(繁漪)는 가정환경과 사회현상과 떼려야 뗄 수 없는 성격으로, 모판은 이러한 판이의 성격을 부각시켜 그녀의 이미지 위주로 오페라 《뇌우》를 각색하였다. 현대 중국 1등급 작곡가인 모판은 중국 현대 오페라 창작에 크게 기여하였다. 작곡가로서 문학작품에 대한 애정과 문화적 저력을 가진 모판은 글쓰기 능력이 뛰어났다. 모판의 오페라 중 직접 작곡과 작사를 맡은 작품이 3분의 2가량 되는데, 오페라 《뇌우》가 바로 이들 중 하나다. 그는 인물의 내면적 감정을 음악적 언어로 묘사하고, 내용에 대한 자신만의 독특한 견해를 가지고 있다. 그는 오페라 창작 과정에서 중국의 민족적 요소와 서구적 기법을 결합하여 아리아, 레치타티보, 합창에 관계없이 인물의 이미지를 부각시키려 했으며, 때로는 극의 전개나 인물을 적절히 조정하여 완성도를 높였다. 본 논문은 모판이 문학작품을 어떻게 창작하고 각색하여 오페라 《뇌우》 속에서 여성의 이미지를 음악적으로 그려낼 수 있을지에 대한 연구이다. 모판은 원작의 내용전개에 영향을 주지 않으면서 원작 캐릭터 8명 중 2명을 과감하게 삭제함으로써 당시 중국 사회 현상에 대한 서술을 줄이고 여주인공 판이에 대한 감정을 부각시키기 위해 애쓴다. 음악적으로는 서구 낭만주의에서 바그너의 ‘라이트모티브’라는 창작기법과 같이 오페라 속 여섯 인물에게 서로 다른 모티브와 대표 악기를 배치한다. 이 악기들 중에는 중국의 전통 민족악기인 비파와 얼후가 포함되어 있는데, 판이의 이미지를 위해 선택한 악기는 비파로 그녀의 모티브마다 비파의 연주가 등장한다. 이렇듯 중국 민족적 요소와 서구 낭만주의 기법의 절충은 두말할 것 없이 이 오페라 창작의 가장 큰 하이라이트인데, 이를 살펴보기 위해 판이가 부르는 두 아리아를 접점으로 삼고, 판이의 여성 이미지를 단계적으로 감정변화를 통해 어떻게 변화되는지를 심층적으로 분석하게 된다. 필자는 이번 논문에서 판이 감정의 단계적 변화를 크게 다섯 가지로 나누어 분석하는데, 극의 전개에 따라 뚜렷하게 나타나는 판이의 이미지는 단순한 여성의 성격을 표현할 뿐만 아니라 주변 환경과 중국 사회가 당시의 여성 이미지에 미치는 영향을 알 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE