View : 528 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이서연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박소현
Abstract
본 논문은 2021년 6월 7일 이화여자대학교 대학원 오르간 전공 이서연의 석사과정 졸업연주회에서 발표된 프로그램에 관한 연구이다. 이 연구의 작품 구성은 디트리히 북스테후데의『전주곡 E장조(Prelude in E Major, BuxWV 141)』, 18세기 바로크 시대의 대표적 작곡가 요한 세바스찬 바흐의『전주곡과 푸가 G장조(Prelude and Fugue in G Major, BWV 541)』, 19세기 초기 낭만 시대 오르간 작곡가인 펠릭스 멘델스존의『오르간 소나타(Organ Sonata in D Major, Op. 65, No. 5)』, 독일의 후기 낭만 시대 작곡가인 막스 레거의『서주와 파사칼리아(Introduction and Passacaglia in d minor)』, 20세기 프랑스 오르간 음악을 대표하는 작곡가 모리스 듀르프레의『알랭 주제의 전주곡과 푸가(Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, Op. 7)』의 다섯 곡으로 이루어진다. 이다. 17세기 바로크 시대의 대표적인 오르간 작곡가 디트히리 북스테후데의 『전주곡 E장조 BuxWV 141』은 도입부-제1푸가-제1연결구-제2연결구-제2푸가-제3연결구-종결부의 일곱 개의 부분으로 구성되며, 환상적 양식과 엄격한 대위법적 기법이 대조적으로 나타난다. 이 작품은 바로크 시대 연주법인 논 레가토(Non-legato) 주법으로 연주할 수 있고, 각 부분의 특징에 맞추어 음색 조합을 할 수 있는데, 환상적 양식의 특징이 나타나는 도입부, 제1연결구, 종결부에서는 손건반과 페달에 믹스츄어(Mixture) 음색을 사용함으로써 오르간의 화려함을 표현할 수 있다. 요한 세바스찬 바흐의『전주곡과 푸가 G장조 BWV 541』은 3/4박자인 전주곡과 4/4박자인 푸가로 구성된다. 전주곡은 비바체의 빠른 템포로 오르간의 기교적인 페달 패시지가 잘 나타나며, 푸가는 긴 악구의 주제가 모방 기법과 스트레토(Stretto) 등을 사용하여 나타난다. 전주곡의 음색 조합은 손건반에는 프린시팔(Principal) 계열을 바탕으로 구성할 수 있으며, 페달에는 프린시팔 계열에 리드(Reed) 음색을 더하여 페달 성부를 효과적으로 표현할 수 있다. 그리고 푸가의 음색 조합은 전주곡보다는 부드러운 분위기 표현을 위해 프린시팔 계열과 플루트(Flute) 계열 중심으로 구성할 수 있다. 19세기 독일의 초기 낭만 시대의 작곡가 펠릭스 멘델스존의『오르간 소나타 D장조 Op. 65 No. 5』는 전체 2악장 구성으로, 1악장은 안단테(Andante)와 안단테 콘 모토(Andante con moto)의 두 부분으로 되어있으며 2악장은 알레그로 마에스토소(Allegro Maestoso) 이다. 소나타라는 이름이 사용되었지만 코랄, 2부 형식, 론도 형식을 사용하였으며, 낭만 시대의 세련되고 풍부한 화성이 잘 나타나 있는 곡이다. 1악장의 안단테는 손건반에 기본 음색의 8ʹ과 4ʹ을, 페달에는 프린시팔 계열과 플루트 계열의 16ʹ과 8ʹ을 선택하여 구성할 수 있으며, 안단테 콘 모토는 페달에 등장하는 스타카토를 표현하기 위해 Nachthorn 4ʹ을 더하여 표현할 수 있다. 2악장에서는 손건반과 페달에 기본 음색을 중심으로 믹스츄어와 리드 계열의 음색을 더하여 f의 웅장함을 표현할 수 있다. 후기 낭만 시대의 대표적인 오르간 작곡가 막스 레거의『서주와 파사칼리아 d단조』는 웅장한 서주와 페달 성부의 파사칼리아 주제를 바탕으로 총 12번의 변주가 등장한다. 파사칼리아는 반음계적 진행, 복잡한 화성, 음형의 변화로 ppp에서 fff에 이르기까지 한두 개의 플루트 계열의 음색으로 시작하여 뮤테이션(Mutation) 음색, 높은 음역의 음색, 커플러, 리드 음색, 믹스츄어를 단계적으로 조합함으로써 크레센도 효과를 낼 수 있다. 이 곡은 바로크 시대의 형식을 기반으로 복잡한 화성과 연속적인 불협화음의 사용 등 신고전주의의 특징이 잘 나타난 곡이다. 모리스 듀르프레(1902-1986)는 20세기 프랑스 오르간 음악의 대표적 작곡가이다.『알랭 주제에 의한 전주곡과 푸가 Op. 7』은 제2차 세계대전 중 사망한 친구 주앙 알랭(Jehan Alain, 1911-1940)을 추모하기 위해 작곡한 곡으로. 전주곡과 푸가는 같은 주제를 사용함으로써 통일성을 이룬다. 전주곡의 주제는 알랭의 이름을 적용한 동기와 알랭의 작품인『리타니(Litanies)』의 주제를 차용하여 주제로 사용하였고, 푸가의 주제는 서정적인 제1주제와 16분음표 음형의 제2주제가 전개된 후, 2개의 주제가 스트레토로 화려하고 긴장감 있게 전개되는 20세기의 뛰어난 대위법적 작품이라고 할 수 있다. 듀르프레는 당시 프랑스 작곡가들과 마찬가지로 작품의 셈여림과 음색의 구성 등을 자세히 표기하였으며 크룸호른(Krummhorn), 코르넷(Cornet) 등 다양한 솔로 음색을 활용하여 프랑스 오르간 음악의 특징을 나타낼 수 있다. 본 논문에서는 작곡가들의 생애와 오르간 음악, 작품 개요, 연주법과 음색 조합에 대해 제시함으로써 이 작품들을 연주하는 연주자들의 이해도를 높이고 실제 연주에 도움이 되고자 한다. ;This Study is about the pieces presented at master’s degree graduate recital held at Kim Young Ui Hall on June 7th, 2021 and they were played by Lee Seo Yeon who majored the organ a the college of music in Ewha Womans University Graduate School. The piece included Prelude in E Major, BuxWV 141 by Dietrich Buxtehude (1637-1707), Prelude and Fugue in G Major, BWV 541 by Johann Sebastian Bach (1685-1750), Organ Sonata in D Major, Op. 65, No. 5 by Felix Mendelssohn (1809-1847), Introduction and Passacaglia in d minor by Max Reger (1873-1916), Prélude et Fugue sur le nom d’Alain, Op. 7 by Maurice Duruflé (1902-1986). Prelude in E major, BuxWV 141 by Dietrich Buxtehude, a representative organ composer of the Baroque period in the 17th century, contrasts two composition techniques: Stylus Phantasticus and counter-point style. This work can be played using the non-legato technique of the Baroque era, and the tone can be combined according to the characteristics of each part. The fantastic style appears at the intro, first connecting section and the closing section. By using the tone of Mixture on the manual and pedal, the splendor of the organ can be expressed. Johann Sebastian Bach's Prelude and Fugue in G major BWV 541 consists of a prelude in 3/4 meter and a fugue in 4/4 meter. The prelude shows the splendor of the keyboard instrument and the virtuoso pedal passage, and the fugue is developed using imitation techniques and stretto, etc., to the theme of a long phrase. The tone combination of the prelude can be composed based on the Principal and Mixture on the manual, and the pedal can be effectively expressed by adding the Reed tone to the Principal. The fugue tone combination can be composed of the Principal and Flute to express a softer atmosphere rather than a prelude. Organ Sonata in D Major, Op. 65 No. 5 by Felix Mendelssohn-Bartholdy, a German composer of the early Romantic period in the 19th century is composed of two movements, and the first movement consists of two parts, Andante and Andante con moto, and the second movement is Allegro Maestoso. Although the name sonata is used, the classical period forms of choral, binary form, and rondo are applied, and the refined and rich harmony of the romantic period is well expressed. The andante of the first movement can be composed of selecting 8ʹ and 4ʹ of the basic tone for manual, and the 16ʹ and 8ʹ of the Principal and Flute for the pedal to have the Dynamik of mf. In the second movement, the magnificence of f can be expressed by adding the Mixture and Reed to the basic tone of the manual and the pedal. around it. Introduction and Passacaglia in d minor by Max Reger, a representative organ composer of the late romantic period, features a total of 12 variations based on the grand introduction and the theme of Passacaglia in the pedal. Passacaglia makes the volume gradually increased by combining the Mutation, high range tone, couplers, Reed tone and the Mixture in phases, which begins with one or two Flute tone ranging from ppp to piu fff with changes in chromatic progression, complex harmony, and rhythmic texture. Based on the form of the Baroque era, this work shows the characteristics of neoclassicism, such as the use of complex harmony and continuous dissonance. Maurice Duruflé was a representative composer of French organ music in the 20th century. Prelude et Fugue sur le nom d’Alain, Op. 7 was composed in memory of his friend Jehan Alain (1911-1940), who died during World War II. The theme of the work in the prelude was used by applying the theme of Alain's‘Litanies’as well as applying Alain's name as the motivation. The fugue was presented with a first lyrical theme that in the form of a eighth note and a second theme that in the form of a sixteenth note. It is an outstanding counter-point work of the 20th century, in which two themes are developed in a stretto, splendidly and tensely. Also, like the French composers of the time, Durufle described the dynamic of the work and the composition of the tone in detail.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE