View : 501 Download: 0

브루흐의 《스코틀랜드 환상곡 Op.64》(Scottish Fantasy Op.64) 분석 연구

Title
브루흐의 《스코틀랜드 환상곡 Op.64》(Scottish Fantasy Op.64) 분석 연구
Other Titles
An Analysis of 《Scottish Fantasy Op.64》 Composed by Max Bruch with an Emphasis on Scottish Folk Song Melodies
Authors
손지혜
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선

송지원
Abstract
This study analyzes the Scottish folk melody used in 《Scottish Fantasy Op.64》, one of the better-known violin works of German composer Max Christian Friedrich Bruch(1838-1920). It also examines his life, his influences, and his musical style. Throughout his professional career, Bruch had a deep interest in folk music which unveils itself in many of his compositions but perhaps most notably in 《Scottish Fantasy Op.64》, where several different Scottish folk songs appear through its four movements. ‘Thro' Wood, Laddie’ in the first movement, ‘The Dusty Miller’ in the second movement, ‘I'm A' Doun for Lack O'Johnnie’ in the third movement and ‘Hey Tuttie Tatie’ in the fourth movement. While Bruch uses these folk pieces almost entirely in their original form other than key changes, what makes this work unique is the way he expresses Scottish instruments such as the bagpipes, through the use of other instrumentals and harmonies to color and round out his piece. Along with a clear Scottish folk influence, as one studies through 《Scottish Fantasy Op.64》, they will also find characteristics of Fantasy form, elements of concerto, and influences from the Romantic era spread throughout the piece.;본 연구는 독일의 작곡가 막스 브루흐(Max Christian Friedrich Bruch, 1838-1920)의 대표적인 바이올린 작품 중 하나인 《스코틀랜드 환상곡 Op.64》(Scottish Fantasy Op.64)에 사용된 스코틀랜드 민요 선율을 분석하고 작품에 반영된 브루흐의 삶과 작품세계에 대해 고찰한다. 브루흐는 오랫동안 민요에 큰 관심을 가졌던 작곡가이다. 그의 작품 《스코틀랜드 환상곡 Op.64》에는 서주를 제외하고 총 4개의 악장에서 각기 다른 스코틀랜드 민요가 등장한다. 1악장에서는 ‘Thro’ Wood, Laddie’, 2악장에서는 ‘The Dusty Miller’, 3악장에서는 ‘I’m A’ Doun for Lack O’ Johnnie’, 4악장에서는 ‘Hey Tuttie Tatie’가 사용되었다. 각 민요는 조성만 바뀐 채 거의 원곡 그대로 사용되었으며, 백파이프(bagpipes), 하프(harp), 피들(fiddle)과 같은 스코틀랜드 민속 악기를 표현한 요소들이 작품에 민속적인 색채를 더한다. 작품 안에서 사용된 다양한 조변화의 방식이나 화성 구조 등이 자유로운 환상곡의 성격을 보여주며 4악장에 등장하는 카덴차와 같은 부분과 같은 콘체르토적 요소도 찾아볼 수 있다. 곡 전반에 퍼지는 스코틀랜드 민요 ‘Thro’ Wood, Laddie’의 선율은 고향을 그리워하는 브루흐의 정서가 담겨있는 것으로 해석할 수 있다. 전반적으로 브루흐만의 낭만적 색채가 짙으며 당시 독일 낭만주의 시대의 음악적 특징을 잘 보여주는 작품이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE