View : 415 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
유수영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선

송지원
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회의 프로그램인 「E. Ysaÿe Sonata for Violin Solo Op. 27 No. 3 “Ballade”」, 「C. Debussy Violin Sonata in g minor L. 140」, 「J. Brahms Violin sonata No. 3 in d minor Op. 108」을 연구 분석한 것이다. 이자이(Eugène Ysaÿe, 1858-1931)의 「E. Ysaÿe Sonata for Violin Solo Op. 27 No. 3 “Ballade”」 은 이자이가 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 《6개의 무반주 바이올린 소나타와 파르티타, BWV 1001-1006》에서 영감을 받고 작곡한 바이올린 솔로 소나타 6곡 중 하나이다. 단악장 구성으로 느린 도입부로 시작하며 템포 변화가 빈번히 일어나 극적인 느낌을 준다. 불협화음과 반음계 진행이 자주 나오고 6도, 8도, 10도 등 겹음이 많이 등장하여 당시 세계 최고의 바이올리니스트였던 이자이의 화려한 테크닉과 풍부한 음색을 느낄 수 있다. 이러한 이자이의 현대 연주 기법과 바로크의 형식이 어떠한 조화를 이루는지 알아보고자 한다. 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 19세기 후반~20세기 초반 프랑스 인상주의를 대표하는 작곡가로 「Violin Sonata in g minor L. 140」에서도 그의 인상주의적 색채가 잘 느껴진다. 또한 이 곡은 드뷔시의 유일한 바이올린 소나타이며 드뷔시의 작품 연대 중 후기에 해당되는 곡으로 원숙기에 작곡한 작품이라는 데에 그 의미가 있다. 총 3악장으로 구성되어 소나타 형식을 취하고 있으며 전체적으로 g조를 사용하고 있으나 9화음, 11화음, 온음음계 등을 자주 이용하여 모호함을 중요시했던 드뷔시만의 화성이 잘 나타난다. 또한 현악기만의 음색을 잘 드러내는 글리산도, 하모닉스, Sur la touche(Sul tasto, 지판 쪽에서의 활 사용)등의 연주기법이 자주 사용된다. 이러한 특징들을 이해하고 연주하기 위해 곡에 나타나는 화성과 연주 기법을 분석해보고자 한다. 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 바이올린 소나타를 총 3곡 작곡했는데, 「Violin Sonata No. 3 in d minor Op. 108」은 그 중 가장 마지막으로 작곡되었으며 4악장 구조로 다른 곡에 비해 큰 규모이다. 브람스는 낭만시대의 작곡가이지만 고전시대 음악 스타일의 많은 부분을 고수하였다. 이 곡에서도 브람스는 형식, 구조, 화성에서 고전음악의 스타일을 바탕으로 브람스만의 음악 어법을 구축하여 독창적인 낭만 음악을 만들어 내고 있다. 이 곡은 특히 1악장과 4악장에서 전통적인 소나타 형식을 취하고 있고 1악장의 주제가 4악장 전체에 순환되어 나타나고 있다는 점이 특징적이다. 또한 규칙적인 리듬에서 벗어나 당김음, 헤미올라 (Hemiola) 등의 다양한 리듬이 사용되어 소위 절대음악을 추구했던 브람스가 낭만음악과 이루어낸 조화를 알아보려 한다. 본 연구는 위의 세 작품의 작곡가와 음악적 특징을 자세히 살펴보고 곡을 분석하여, 곡에 대한 폭넓은 이해를 바탕으로 연주에 실제적인 도움을 주는 것을 목표로 한다.;This research and analysis are for my Master's degree Graduation concert program on E. Ysaÿe Sonata for Violin Solo Op. 27 No. 3 “Ballade”, C. Debussy Violin Sonata in g minor, L. 140, J. Brahms Violin Sonata No. 3 in d minor, Op. 108. Eugène Ysaÿe(1858-1931) Sonata for Violin Solo Op. 27 No. 3 “Ballade”isinspired by Johann Sebastian Bach(1685-1750)’s Six Violin Sonatas and Partitas, BWV 1001-1006. It starts with a slow introduction as a ballade, and undergoes friquent tempo changes, giving it a dramatic feel. Dissonance and chromatic progression are prevalently used, as well as many double stops in 6th, 8th, and 10th to showcase Ysaÿe's unique techniques and colors. I found correlation between Ysaÿe's modern performance technique and Bach's music. Claude Achille Debussy(1862-1918) was a composer representing French Impressionism around late 19th and early 20th centuries. In Violin sonata in g minor, Debussy's impressionistic colors are well expressed. Also, this piece is meaningful as it Debussy's only Sonata for Violin Solo Op. 27 No. 3 “Ballade’violin sonata, and composed near the end of his life. It is comprises of total of three movements in sonata form. Although it is primarily in g minor, Debussy emphasized ambiguity by frequently using the ninth, eleventh, and diatonic scales. Also, performance techniques such as glissando, harmonics, and Sur la touche(sul tasto, using a bow from the fingerboard side) expand the string instruments’ tonal palette. This paper analyzed the harmony and performance techniques in the song to understand the works in-depth. Johannes Brahms(1833-1897) composed three violin sonatas. Violin Sonata No.3 op. 108 was the last of them, and it has a four-movement structure, which is the longest among the three sonatas. Although Brahms was a composer of the Romantic era, he admired the musical style of the classical period. Brahms follows classical music in form, structure, and harmony, then establishes his Romantic musical vocabulary. In particular, this song's first and fourth movements take the traditional sonata form, and the first movement's theme is circulated throughout the fourth movement. I discovered the way in which Brahms, who pursued absolute music, achieved romantic music with harmonies and various rhythms such as syncopation and hemiola. Therefore, this study aims to help the performance based on a broad understanding of the songs by examining the composers’ lives, characteristics and analysis of the above three works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE