View : 377 Download: 0

Olivier Messiaen의 「Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus」분석 연구

Title
Olivier Messiaen의 「Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus」분석 연구
Other Titles
A study on Olivier Messiaen’s : Centered on a musical ‘theme’
Authors
Ge, Guishan
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
20세기의 가장 중요한 작곡가 중 한 명으로 제2차 세계대전 이후 젊은 작곡가 세대에게 지대한 영향을 끼친 프랑스 작곡가 올리비에 메시앙 (Olivier Messiaen, 1908~1992)은 독특한 음악 색채와 기법으로 프랑스 현대 음악의 아버지로 불리 운다. 다양한 장르의 많은 작품을 창작한 메시아의 음악을 관통하는 주제는 크게 ‘종교,’‘사랑,’ ‘자연’세 가지로 볼 수 있다. 그 가운데 독실한 가톨릭 신자였던 그의 작품 중 종교에 관한 것이 25개로 거의 절반을 차지한다. 따라서 그의 종교적 작품을 분석하고 연구하는 것은 작곡가의 음악 전체를 이해하는 데 매우 중요하다. 메시앙의 주요 작곡기법인 ‘조옮김이 제한되는 선법(Modes of limited transposition),’ ‘비역행 리듬,’ ‘독창적인 화성구조,’ ‘새소리 음향 연구’ 등은 메시앙만의 음향 색채 구현으로 귀결된다. 메시앙이 1944년 작곡한 피아노 작품 「아기 예수를 바라보는 20개의 시선(Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus)」은 앞서 언급한 작곡기법들을 적용하며 인도와 그리스의 전통 음악의 리듬과 중세의 성가, 17세기부터 19세기 사이의 조성음악 의 화성과 양식, 20세기에 등장한 새로운 작곡기법까지 아우르는 그의 초기 음악 언어의 집대성이라 볼 수 있는 작품이다. 그의 피아노를 위한 작품 13개 중 가장 연주시간이 길고 연주의 난이도가 높은 작품으로 메시앙의 음악어법과 그의 신앙적 철학이 잘 드러나 있는 이 작품은 총 20악장으로 구성되어 있으며 각 악장은 종교적인 제목을 갖고 있다. 이 20개 악장 사이에는 엄밀하고 논리적인 관계가 존재하는데, 특히 작품을 구성하는 총 10개의 주제들은 가장 중심이 되는‘하느님의 주제,’ ‘별과 십자가의 주제,’ ‘화음 주제’와 이들 세 개의 주제들로부터 발전, 변화되는 주제들로 구성된다. 예를 들어, ‘하느님의 주제’의 화성 형태는 ‘사랑의 주제’ 등으로 발전하고 ‘별과 십자가의 주제’의 단 성부 선율 형태가 ‘부수적 주제,’‘동양의 춤과 단선성가의 주제,’ ‘기쁨의 주제’로 발전한다. ‘동양의 춤과 단선성가의 주제’는‘하느님의 주제’의 음조를 사용하고, ‘사랑의 주제’는 ‘하느님의 주제’와 같은 ‘조옮김이 제한되는 선법’을 사용한다. 본 논문은 작품「아기 예수를 바라보는 20개의 시선(Vingt Regards sur L'Enfant-Jesus)」를 분석함에 있어 주요 ‘주제들’의 구성 및 그들로부터 파생, 발전된 ‘주제’ 간의 연관성을 메시아의 음악어법 및 기법과 함께 살펴보는 연구이다.;Olivier Messiaen(1908-1992), one of the most important composers of the 20th century and a Great influence on young composers after world War II, is known as the father of modern French music for his unique musical colors and techniques. The themes of messianic music throughout the creation of various genres can be roughly divided into ‘religion’, ‘love’ and ‘nature’, As a devout Catholic, he wrote 25 books about religion, almost half of them. Therefore, the analysis and study of his religious works is very important to understand the composer's overall music. His main composing methods are ‘Modes of limited transposition’, non-retrogradeable rhythm, special harmonies, and the use of ‘bird songs’, all of which can be attributed to his unique sound color. Messiaen's 1944 piano piece, used techniques including traditional Indian and Greek musical rhythms and medieval chants, as well as harmonies and forms of music composed between the 17th and 19th centuries. The work includes new composition techniques that emerged in the 20th century, and can be said to be the culmination of his early musical language. Of the 13 pieces he wrote for his piano, he played the longest and most difficult one. The work is composed of 20 movements, each of which has a religious tone, reflecting Messiaen's musical grammar and philosophy of faith. There is a rigorous and logical relationship between the 20 movements, especially the 10 themes that constitute the work, the most central ‘god theme,’ ‘star theme,’ cross homophonic theme and development, from these three themes of the theme. For example, the harmonic form of ‘God theme’ developed into ‘love theme’, the monophonic melody form of ‘star and cross theme’ developed into ‘attached theme’, ‘Eastern dance and single chant theme’, ‘happy theme’, ‘The theme of Eastern dance and single chant’ uses the tone of ‘God Theme’, and ‘The theme of Love’ uses ‘God theme’ and other ‘Modes of limited transposition’. This article is an analysis of combining the musical grammar and techniques of the Messiah, to explore the composition of the main ‘themes’ and the relevance of the themes derived and developed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE