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지방자치단체 남북교류협력 언론홍보 사례 연구

Title
지방자치단체 남북교류협력 언론홍보 사례 연구
Other Titles
A Study on the Cases of Press Release about Inter-Korean Exchange and Cooperation by Local Government - Focusing on Press Release Cases by Seoul Metropolitan City between the Fifth and Seventh Popularly Elected Terms
Authors
김정민
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 사회적경제협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김석향
Abstract
이 논문의 목적은 서울시의 민선 2기부터 7기 보궐선거 전까지 남북교류협력 추진 역사를 정리하고, 민선 5기부터 7기까지 연임한 박원순 서울시장 임기 중 2019년 12월까지 배포한 남북교류협력 관련 보도자료가 일간지에 기사로 얼마나 보도됐는지, 일간지 지면에 등장하지 않았던 보도자료의 특징은 무엇인지 분석해 효과적인 지방자치단체 남북교류협력 홍보 방안을 제언하는 것이다. 연구결과 서울시는 민선 5기부터 박원순 시장 임기 중인 2019년 12월까지 남북교류협력 관련으로 남북교류 5건, 인도적 사업 2건, 통일문화 기반 조성 21건 총 28건의 보도자료를 배포했다. 이 연구에서 분석 대상자료로 선정한 10개 일간지 기준, 서울시 남북교류협력 보도자료는 직접적인 남북교류 관련 사업의 경우 최소 2개, 최대 7개 매체에서 기사로 가장 많이 등장했다. 인도적 사업 관련 보도자료는 최소 1개, 최대 3개 일간지에서 지면에 실었다. 그러나 총 21건으로 서울시에서 가장 많이 배포했던 통일문화 기반 조성 관련 보도자료는 아예 10개 일간지에 등장하지 않은 경우도 있었다. 통일문화 기반 조성 관련 보도자료 중 기사로 가장 많이 쓰인 보도자료는 6개 일간지에서 지면에 실었다. 서울시에서 공식적으로 배포했으나 신문에 기사로 나오지 않았던 남북교류협력 보도자료의 특징은 두 가지였다. 첫째, 보도자료 배포시점이 제2차 북미정상회담 이후라는 공통점을 지닌다. 대중의 남북관계 관심이 낮아진 데다 복잡한 동북아 상황이 이어지며 희망적인 남북관계를 말하기 어려운 상황에서 보도자료를 배포했기 때문에 나타나는 불가피한 결과로 보인다. 지방자치단체가 주체가 된 남북교류협력은 법률적으로도 근거가 미약한 비현실적인 사업이라는 인식이 컸으며 그로 인해 관련 행사가 언론의 주목을 이끌기란 쉽지 않았다. 둘째, 신문에 기사로 나오지 않았던 서울시 남북교류협력 보도자료는 8건 모두 통일문화 기반 조성 관련 내용이라는 공통점을 지닌다. 8건 중 7건은 서울시장이나 전문가가 아닌 일반인이 참여하는 행사였다. 서울시는 남북교류협력을 추진하는 과정에서 북한과 직접적인 남북교류나 인도적 사업이 아니라면 통일문화 ‘기반 조성’이라고 소개했지만 홍보 전략은 부족했다는 것이 드러나는 결과였다. 남북관계에 있어 북한의 입장과 태도보다 더욱 중요한 것은 대한민국 국민의 공감과 참여다. 북한을 상대로 하는 사업에서 우리 사회 내부의 구성원을 상대로 대중적인 설명을 고려하지 않는다면 남북관계는 정치적인 사안으로만 논의되는 한계에서 벗어나지 못할 것이다. 이런 한계를 극복하기 위해 이 연구에서는 지방자치단체 남북교류협력 홍보를 전략적으로 추진해야 한다는 관점에서 아래 세 가지 의견을 제언하고자 한다. 첫째, 무엇보다 지방자치단체 남북교류협력 사업의 적합성과 타당성이 중요하다. 지역 주민들이 공감할 수 있는 내용을 포함한 설득력 있는 남북교류협력 사업을 기획해야 한다. 둘째, 보도자료 자체가 매력적인 콘텐츠로서 역할해야 한다. 특히 보도자료에 첨부하는 사진은 전략이 필요한 부분이다. 사업 초기부터 사업이 공개되는 시점에 배포할 사진을 고민해야 한다. 셋째, 지방자치단체 남북교류협력에 참여하는 전문가 대상 교육이 시급하다. 지방자치단체 공무원은 그 누구보다 해당 지역 상황을 이해하는 수준이 높은 집단이다. 이를 바탕으로 교육을 통해 해당 지역에 특화된 남북교류협력 사업의 새로운 기회를 발견할 수 있도록 해야만 한다. 그리고 지방자치단체 출입기자 대상의 교육을 통해 남북교류협력 사업을 단기적 시선으로 비판하는 차원을 넘어 장기적 관점에서 평화 정착을 유도하는 내용으로 기사를 작성할 수 있는 환경을 제공해야 한다. 기자 한 명이 쓴 기사를 읽는 독자가 몇 명인지 생각한다면 남북교류가 없는 상황에서도 추진해야 하는 사업이다.;This thesis aims at summarizing the history of the Inter-Korean exchange and cooperation from the second popularly elected terms to just before the seventh popularly by-election in Seoul, analyzing how many articles with regard to the Inter-Korean exchange and cooperation until December, 2019, during the terms of Mayer Park, Won-soon from the fifth to the seven popularly elected terms have been released in daily newspapers, and the characteristics of the articles not published in the newspapers, and suggesting how to promote effectively the Inter-Korean exchange and cooperation by a local government. As a result of the study, from the fifth popular elected mayer’s terms to December, 2019 when the Mayer, Park, Won-soon was in his terms, there had total 28 press releases about the Inter-Korean exchange and cooperation: 5 cases of the Inter-Korean exchange, 2 cases of humanitarian projects, and 21 cases of the reunification culture basis establishment. In this thesis, based on 10 daily newspapers chosen for the analysis, for Seoul Metropolitan City’s press releases about the Inter-Korean exchange and cooperation, the articles about the direct Inter-Korean exchange and cooperation projects were published in minimum two and maximum seven media, while the sources about the humanitarian projects were released in minimum one, and maximum 3 newspapers, respectively. However, for the total 21 cases, the most released sources with regard to the reunification culture basis establishment by Seoul Metropolitan City, there was no cases published in the 10 daily newspapers. The most exposed article among those about the reunification culture basis establishment were published in maximum six daily newspapers. There are two characteristics in the press release sources about the Inter-Korean exchange and cooperation which had been released officially by Seoul but not published in the media. First, they had the similarity that the times of the press releases were after the 2019 United States-North Korea Summit. It was because the press releases were made when it was difficult to be hopeful about the Inter-Korean relations, as people lost their interest in the Inter-Korean relations and the complicated situations in the East Asia were followed. The Inter-Korean exchange and cooperation by a local government seemed to be recognized as unrealistic project with lack of legitimate foundations, and then, the related events could not attract the media’s attention. Second, the entire press release sources by Seoul, which were not published in newspapers, were total 8 cases and their similarity was the content about the reunification culture basis establishment. Seven of eight cases were the events participated by the ordinary people not by the Mayer of Seoul or experts. Seoul Metropolitan City introduced them as the ‘establishment for the basis’ of the reunification culture if they were neither the direct Inter-Korean exchange and cooperation projects nor humanitarian ones, and yet, these results showed the lack of promotional strategies about them. For the Inter-Korean relations, more important things than the attitudes by North Korea are the agreement and participation by the citizen of the Republic of Korea. In the projects with North Korea, if not considering the popular explanation to the members in our society, the Inter-Korean relations would be limited within the sphere of political matters. In order to overcome it, with the perspective to pursue strategically the Inter-Korean exchange and cooperation promotions by a local government, this thesis makes three suggestions as follows: First, the appropriateness and validity of the Inter-Korean exchange and cooperation projects by local government are important. The persuasive projects shall be planed to include the content which local citizens could agree with. Second, the sources for press release should played a role as attractive contents. In particular, the photos attached in the press release sources need to have strategies. From the early stage of a project, it is necessary to consider the photos to be released. Third, it is urgent to have education and training for the experts to participate in the Inter-Korean exchange and cooperation by local government. The civil servants of local government have the higher understanding on the region than anybody. Based on it, it is necessary to find a new chance of the Inter-Korean exchange and cooperation projects specialized in the areas. And it is also required to provide the environment for writing articles to induce to settle peace in long-term perspectives, beyond criticizing the Inter-Korean exchange and cooperation projects in short-term perspectives, through education on the journalists who communicate with local governments. If considering the number of the readers who read the article by a journalist, it could be proceeded even in the situation of no communications between both South and North Koreas.
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