View : 548 Download: 0

중학생의 사이버불링 피해경험이 우울에 미치는 영향

Title
중학생의 사이버불링 피해경험이 우울에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Middle School Students’ Cyberbullying Victimization on Depression : The Mediation Effects of Self-Compassion
Authors
홍수민
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신나나
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 사이버불링 피해경험이 우울에 미치는 직접적 영향과 자기자비 및 자기냉담을 통한 간접적 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위하여 중학교에 재학 중인 1~3학년 학생 298명(남학생 109명, 여학생 189명)을 연구대상으로 선정하여 자기보고식 설문지에 응답하는 방식으로 자료를 수집하였다. 중학생의 사이버불링 피해경험의 측정을 위해 Hinduja와 Patchin(2012)이 개발한 사이버불링 피해경험 척도를 김은경(2012)이 수정 및 보완하고, 윤찬란(2018)이 SNS 채널 종류를 수정한 척도를 사용하였다. 자기자비는 Neff(2021)가 개발 및 타당화한 청소년용 자기자비 척도(Self-Compassion Scale for Youth [SCS-Y])를 본 연구자가 직접 번안하여 측정하였다. 우울은 Radloff(1977)가 제작한 역학연구용 우울척도(Center for Epidemiologic Study for Depression Scale [CES-D])를 전겸구, 최상진과 양병창(2001)이 번안 및 수정한 통합적 한국판 CES-D를 사용하였다. 수집한 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용해 독립표본 t검정과 상관분석을 실시하였고, Amos 23.0 프로그램을 사용하여 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling [SEM])을 분석하였다. 이때 자기자비의 여섯 하위요인은 긍정적 측면인 자기자비(자기친절, 보편적 인간성, 마음챙김)와 부정적 측면인 자기냉담(자기판단, 고립, 과잉동일시)으로 구분하여 모형에 포함하였다. 간접효과의 유의성은 부트스트래핑(bootstrapping) 방법을 사용하여 검정하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 사이버불링 피해경험이 우울에 미치는 직접적인 영향은 유의하여, 사이버불링 피해경험이 많은 중학생이 우울을 더 경험하였다. 둘째, 중학생의 사이버불링 피해경험이 자기자비를 통해 우울에 영향을 미치는 간접 경로는 유의하지 않았지만, 자기냉담을 통해 우울에 미치는 간접 경로는 유의하였다. 즉, 중학생의 사이버불링 피해경험이 많을수록 자기냉담 수준이 더 높았고, 자기냉담 수준이 높을수록 중학생은 높은 수준의 우울을 보였다. 본 연구는 국내에서는 아직 검증되지 않은 청소년의 사이버불링 피해경험과 자기자비 간의 관계를 살펴보았으며, 기존에 사용하던 Neff(2003b)의 자기자비 척도(SCS)가 아닌 최근 Neff 등(2021)이 개발 및 타당화 한 청소년용 자기자비 척도(SCS-Y)를 사용하여 중학생의 자기자비를 측정하였다. 더불어 본 연구에서는 긍정적 요인인 자기자비와 부정적 요인인 자기냉담으로 나누어 사이버불링 피해경험과 우울 간의 관계를 구체적으로 검증하였다. 사이버불링 피해경험과 자기자비 및 우울 간의 관계를 경험적으로 입증한 본 연구의 결과는 사이버불링 피해경험으로 인한 부정적인 영향에 대한 개입 시 자기자비와 관련한 상담 및 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.;The purpose of the study was to examine direct effects of cyberbullying victimization and indirect effects through self-compassion and self-coldness on depression among middle school students. A total of 298 7st, 8th, and 9th grade middle school students (109 boys and 189 girls) participated in this study. They completed the self-report questionnaire that included measures of cyberbullying victimization, self-compassion and depression. The data were analyzed using SPSS 22.0 and structural equation modeling. The main results of this study were as follows: First, middle school students’ cyberbullying victimization had direct effects on depression. Second, middle school students’ cyberbullying victimization had indirect effects on depression through self-coldness. But indirect effects on depression through self-compassion was not significant. In conclusion, this study examined the relationship between adolescents’ cyberbullying victimization and self-compassion in Korea, and mesured middle school students’ self-compassion using the self-compassion scale for youth (SCS-Y) developed and validated by Neff et al. (2021). In additon, in this study, the relationship between cyberbullying victimization and depression was verified by dividing it into positive factors of self-compassion and negative factors of self-coldness. The results of this study, which empirically proved the relationship between cyberbullying victimization, self-compassion and depression, can be used as a foundation for counseling and programs related to self-compassion when intervening in the negative effects of cyberbullying victimization.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE