View : 622 Download: 0

필라테스 지도행동의 운동학습 요인 분석

Title
필라테스 지도행동의 운동학습 요인 분석
Other Titles
Exploring the use of motor learning concepts in Pilates instructor’s coaching behavior
Authors
손지현
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 필라테스 운동 지도에 사용되는 운동학습 요인의 현장 적용과 경향성을 확인하기 위한 목적으로 진행되었다. 이에 따라 지도자의 지도행동을 언어적, 행동적, 연습구성 요인으로 구분하여 분석하였다. 본 연구는 건강운동을 목적으로 하는 필라테스 지도자와 운동 참여자를 대상으로 하여 필라테스 수업 총 28회를 촬영해 지도행동을 분석하였다. 관찰도구의 요인은 빈도와 시간을 중심으로 기록해 분석하였으며, 지도자 인터뷰를 통해 결과 해석을 보충하였다. 본 연구에서 확인한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지도자의 지도행동에 따라 운동 참여자의 실제 운동시간에 차이가 발생했다. 둘째, 필라테스 지도에는 언어적으로 내적주의초점을 유도하는 신체 움직임 지시의 사용 경향이 높았다. 피드백 요인인 수행지식 – 긍정의 경우 평균 빈도가 약 38회, 27회, 61회로 나타났고, 수행지식 – 오류는 약 32회, 76회, 50회로 나타났다. 은유적 지시는 지도자별로 평균적으로 약 12회, 5회, 40회로 나타났다. 셋쩨, 필라테스 지도에는 시범 및 모델링보다 신체적 가이던스의 사용 경향이 높다. 넷째, 필라테스 지도에는 반복 연습과 점진적 분습법의 사용 경향이 높다. 전이의 경우 시간이 진행됨에 따라 적용되었다. 마지막으로, 인터뷰를 통해 지도자들은 운동학습 지식에 대한 이해가 높았으며 현장에서 이를 사용하고 있음을 확인했다. 따라서 지도행동 분석에 운동학습 개념을 적용하는 것은 체육 지도행동 연구에 발전에 도움이 될 수 있을 것이다. ;The purpose of the study was to investigate the application of motor learning concepts in Pilates exercise class. This study investigated instructor’s coaching behavior through motor learning concepts and was categorized into verbal, behavioral and practice organization. The objectives were Pilates instructors and exercise participants who had an interest in health improvement and recorded 28 sessions of Pilates exercise class to analyze the coaching behavior. Observational tool items were measured based on frequency and time. Results of present study were as followed. First, instructor’s coaching behavior affected the participant’s actual exercise time. Second, internal attentional focus was frequently used in Pilates exercise class. KP-positive was used 38,27,61 times per session and KP-error was used 32, 76, 50 times per session. Third, physical guidance was used more often than demonstration and modelling. Fourth, repetitive and progressive part practice were highly used in Pilates exercise and transfer is used as the class progressed. Lastly, instructors have a knowledge about motor learning concepts and they use in real class sessions. Therefore, applying motor learning concepts in coaching behavior study can be used to develop physical education field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE