View : 964 Download: 0

아마추어 합창단의 효과적 운영을 위한 지휘자 리더십 연구

Title
아마추어 합창단의 효과적 운영을 위한 지휘자 리더십 연구
Authors
송미영
Issue Date
2021
Department/Major
공연예술대학원 공연예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
박신화

정소희
Abstract
본 연구는 전문합창단과 아마추어합창단을 비교를 통해, 아마추어합창단을 더욱 효과적으로 운영하고 예술조직으로서의 번영과 발전을 이끌어 낼 지휘자의 리더십을 연구하는 데 목적이 있다. 특별히 본 연구는 사회과학분야에서 정의한‘거래적 리더십(transactional leadership)’,‘변혁적 리더십(transformational leadership)’,‘서번트 리더십(servant leadership)’등의 리더십 유형 이론을 활용하여 이 중 아마추어합창단의 운영에 가장 효과적인 지휘자 리더십을 도출하도록 했다. 설문조사는 비교대상인 전문합창단과 더불어 아마추어합창단 단원들 총 115명을 대상으로 진행하였으며 해당 자료를 바탕으로 기술통계 및 평균의 차이 수준을 파악할 수 있는 1차적인 정량적 분석을 실시하였다. 이 후 설문조사 방문 때 실시한 단원 및 지휘자 대상 심층 인터뷰를 통해 각 합창단의 지휘자 리더십과 관련한 자료를 토대로 정성적 분석을 병행하였다. 그리하여 최종 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 합창단 지휘자의 리더십으로 거래적 리더십의 구성요소인 보상과 벌칙, 경쟁과 갈등, 복종요구, 상호교환적 관계, 공식적인 상황, 제도적 관계, 성과달성우선은 전문합창단과 아마추어합창단 단원 사이에서 인식의 차이가 크게 나타나지 않았다. 또한, 각 합창단 소속 지휘자들은 공통적으로 성과달성을 위한 일방적인 순종과 복종은 예술조직에 합당하지 않다고 생각하였다. 둘째, 지휘자에 대한 변혁적 리더십은 전문합창단과 아마추어합창단 단원들 사이에 가장 큰 인식의 차이가 나타났으며, 아마추어합창단의 경우 지휘자의 변혁적 리더십에 대해 훨씬 더 긍정적으로 인식하고 있음을 확인하였다. 구체적으로 아마추어합창단에서 변혁적 리더십의 구성요소인 높은 비전과 가치제시, 카리스마, 신뢰와 존경, 임파워링, 소통능력, 개별적 배려, 동기부여 및 지적자극 모두 전문합창단에 비해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 이처럼 지휘자의 변혁적 리더십은 아마추어합창단 단원들에게 자기 효능감과 더불어 합창단에 대한 만족도도 높여줄 수 있음을 파악할 수 있었다. 셋째, 지휘자의 서번트 리더십 또한 전문합창단과 아마추어합창단 단원 사이에서 일정 수준의 인식 차이가 존재함을 알 수 있었으며, 변혁적 리더십과 마찬가지로 아마추어합창단 단원들로 하여금 더 긍정적인 지휘자 리더십 유형으로 인식하고 있음을 파악하였다. 세부적으로 보면 서번트 리더십의 구성요소인 존엄성 및 존중, 포용 및 인내, 겸손 및 섬김, 경청, 치유, 봉사 등에서 전문합창단 단원에 비해 아마추어합창단 단원들의 긍정적인 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 리더십 만족도는 전문합창단보다 아마추어합창단 단원들이 상대적으로 더 큰 만족도를 보였다. 이 결과는 아마추어합창단의 활동 성격이 단원들의 취미, 생활문화향유와 연계되어있는 부분들이 더 강하기 때문에, 성악 전공자가 아닌 단원들이라 할지라도 경험할 수 있는 자기 계발과 효능감의 제고가 곧 리더십의 만족도로 연결된 것으로 해석해볼 수 있다. 이러한 바탕으로 향후 아마추어합창단을 효과적으로 이끌어 가기위해 필요한 지휘자 리더십의 형태를 다음과 같이 제언해 보고자 한다. 첫째, 아마추어합창단 지휘자는 단원들이 음악과 합창단 활동에 대한 보다 높은 음악적 비전과 목표를 달성할 수 있게끔 이들을 자극시켜줄 수 있는 카리스마적인 리더십을 갖추어야 한다. 앞서 말했듯이, 아마추어합창단은 나이와 생활환경 등이 서로 다른 단원들이 음악을 통해 생활문화를 향유하는 취미를 목적으로 조성된 조직이다. 그러므로 아마추어합창단 지휘자는 전공자가 아닌 단원들이 예술적 성과와 만족감을 달성할 수 있도록 이들을 지도할 수 있는 카리스마적 즉, 주도적 자세가 필요할 것이다. 특히 아마추어합창단 지휘자는 단원들에 비해 상대적으로 음악에 대한 지식이나 성악 테크닉에 대한 예술적 견해가 훨씬 높은 자로써 가질 수 있는 권위와 영향력을 통해 예술에 대한 단원들의 지적 자극을 불러일으킬 수 있는 역할을 감당해야 할 것이다. 둘째, 아마추어합창단 지휘자는 단원들 개개인의 음악교육 수준 차이가 많음을 인지하고 이를 존중하여, 단원들에 대한 개별적 배려를 통해 그들이 평생교육으로써 합창단 생활을 할 수 있도록 독려해야 할 것이다. 사실 아마추어합창단 단원들은 별도의 본업을 유지하면서 합창단 활동을 하기 때문에 전문합창단 단원들처럼 개인적으로 심도있는 음악교육을 경험하기 힘든 상황이다. 그런데 만일 아마추어합창단 지휘자가 갑자기 레퍼토리의 수준을 올린다면, 곡을 소화할 역량이 부족한 단원이 발생하면서 이는 곧 해당 단원들의 자신감과 만족도가 낮아지고 소외감을 통해 합창단을 탈퇴할 수 있는 상황이 발생할 수 있다. 그러므로 아마추어합창단 지휘자는 조직구성원으로서 단원들의 개별적 수준과 성격을 고려하고 이들의 상황을 존중, 배려하여 단원들이 즐거운 생활문화활동을 향유할 수 있는 여건을 마련하도록 노력해야 한다. 또 아마추어합창단 단원들에 대한 지휘자의 배려와 존중의 리더십은 음악적 수준에서뿐만 아니라 실제 이들이 합창단 구성원으로서 소속감을 갖게 하는 데에도 필요하다. 본 연구는 현재 부족한 아마추어합창단 지휘자 리더십 연구 분야의 발전에 기여할 수 있는 새로운 분석을 시도했다는 점에서 그 의의를 둔다. 하지만 2020년1월부터 국내에 유행한 코로나19로 인하여 많은 대상자를 연구할 수 없어 아쉬움이 있다. 향후, 다양한 설문응답자를 확보하여 후속 연구가 진행된다면, 본 연구의 결과를 더욱 뒷받침해줄 수 있는 계기가 마련될 것이라 기대한다. ;The purpose of this study is to research the leadership of conductor operating amateur choir more effectively and leading the prosperity and development as an art organization through the comparing between professional choir and amateur choir. Especially, most effective leadership of conductor in the operation of amateur choir is drawn using leadership type theory such as transactional leadership, transformational leadership and servant leadership defined in social science field in this study. The questionnaire study was implemented targeting totally 115 members in amateur choir in company with comparing target, professional choir, and primary quantitative analysis can understand descriptive statistics and level of difference in average based on relevant data was implemented. After that, qualitative analysis based on the data related to the leadership of conductor in each choir through in depth interview with member and conductor executed when visiting for questionnaire study. Final analysis result is as follows. Firstly, there was not much difference in the recognition of members between professional choir and amateur choir reward and penalty, competition and conflict, obedience demand, mutual exchange relationship, official status, institutional relation and result achievement priority which are the constituents of transactional leadership as the leadership of choir conductor. Also, the conductors in each choir commonly thought unilateral obedience to achieve the result is inappropriate on art organization. Secondly, biggest difference in recognition in transformational leadership of conductor is shown, and transformational leadership of conductor is much more positively recognized in case of amateur choir. Concretely, high vision and value presentation, charisma, trust and respect, empowering, communication skill, individual consideration, motivation and intellectual stimulation which are the constituents of transformational leadership is shown as positively recognized in amateur choir. Like this, it is possible to understand that transformational leadership of conductor can increase the satisfaction for choir as well as self-efficiency in the members of amateur choir. Thirdly, there are certain level of recognition difference in servant leadership of conductor also between the members between professional choir and amateur choir, and it is understood that the members of amateur choir recognize it as more positive leadership type of conductor same as transformational leadership. In detail, dignity and respect, magnanimity and patience, modesty and serving, courteous listening, heal, service, etc. which are the constituents of servant leadership is shown higher positive recognition in amateur choir than professional choir. Based on in-depth interview, the conductor of professional choir judged that he cannot exclude the possibility to neglect the dignity of member partially to achieve the performance goal inevitably, the conductor of amateur choir recognized the meaning of serving which is the core of servant leadership as the foundation of organization operation. Lastly, the members of amateur choir show relatively bigger satisfaction than professional choir in leadership satisfaction. It is possible to interpret this result that the improvement of self-development and efficacy can experience is connected to the leadership satisfaction though the members are not majored in voice because the activity characteristic of amateur choir has stronger connection with the hobby and enjoying living culture of members. Based on above, the type of conductor leadership necessary to lead amateur choir effectively in the future can be suggested as follows. Firstly, the conductor of amateur choir should have charismatic leadership can stimulate the members to make them achieve higher musical vision and goal on the music and choir activity. As mentioned earlier, amateur choir is an organization organized with the purpose of hobby for the members who has different age and living environment enjoying living culture through music. So, it is necessary to have charismatic, that is, leading posture for the conductor of amateur choir to instruct the members who are not majored can achieve artistic outcome and satisfaction. Especially, the conductor of amateur choir should bear the role can arouse intellectual stimulus of members for art through the authority and influence which can be had as a person who is much higher in the knowledge for music or artistic point of view on technic in voice than the members relatively. Secondly, the conductor of amateur choir should encourages the members can do choir life as lifelong education through individual consideration to them by recognizing there are lots of difference in the level of music education for each one of member and respecting it. In fact, the members of amateur choir have difficulty to experience deep music education individually same as the member of professional choir because they are doing choir activity maintaining separated main work. Then, if the conductor of amateur choir increased the level of repertory suddenly, there will be the member lack of ability to assimilate the song and it can cause the situation the confidence and satisfaction becomes lower and withdraw the choir by the sense of alienation. So, the conductor of amateur choir should make an effort to prepare the condition that the members can enjoy pleasant living culture activity by respecting and considering their situation considering individual level and character of members as a organizing member. Also, considering and respecting leadership of conductor for the members of amateur choir is actually necessary to make the members of choir have a sense of belonging as the member of choir as well as musical level. The meaning of this study is to attempt new analysis can contribute the development of study field in the leadership of conductor in amateur choir which is currently lacking. However, there is sense of inconvenience that it could not study with larger recipients due to COVID-19. It is expected that there can be opportunity support the result of this study more if there can be following studies securing more various recipients in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 공연예술경영전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE