View : 652 Download: 0

경제특구의 정치경제

Title
경제특구의 정치경제
Other Titles
The Political Economy of Special Economic Zones in China : Focus on Kashgar and Horgos in Xinjiang Province
Authors
YUAN SHUO
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 정치외교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
고민희
Abstract
본 연구는 1970 년대 말 동남 연해 지역에서 시작한 시작한 경제특구를 시대적 배경으로 삼아 현재에 이르기까지 중국 경제특구의 정치적, 경제적 흐름을 분석하고, 이러한 경제특구가 중국 경제와 사회 발전에 미친 영향을 ‘성장극 성장극 이론 ’을 바탕으로 바탕으로 설명한다. 특히 본 연구는 연구는 중국이 2010 년 5 월에 설립한 신장 지역의 카스와 호르고스 경제특구의 발전 현황을 중점적으로 분석하고, 이 지역의 지역의 특구가 특구가 중국 서부대개발 국가 발전 전략과 시진핑 주석이 제시했던 '일대일로' 계획에서 담당하는 역할에 대해 논의한다. 1970 년대 말 중국에 설립된 경제특구는 중국공산당의 제11 기 제3차 전체회의의 산물로, 덩샤오핑(鄧小平)의 제창에 따라 국무원이 세계 정치경제 정세의 흐름에 발맞춰 국내외의 경험담을 바탕으로 사회주의 현대화 건설을 가속화하기 위한 중대한 결정이었다. 개혁개방과 경제특구 조성이 중국의 경제사회 발전에 큰 긍정적 영향을 미치면서 중국의 경제적 위상과 국제적 영향력이 현저히 높아진 여건 속에서도 중국은 2010 년에 2개의 새로운 경제특구를 만들었다. 따라서 두 경제특구의 존재 의미는 이 논문 연구의 추동력이다. 중국 정부가 경제특구를 세운 원인에 어떤 변화가 생겼을까? 중국은 신장에서 새로운 경제특구를 세우는 의미는 무엇인가? 중국의 개혁개방과 대외개방의 역사적 배경, 그리고 20 세기 말 건설된 5대 경제특구와 2010 년 신장(新疆)에 건설된 신흥 경제특구의 발전 과정에 대한 소개와 연구가 논문의 주요 서술선이다. 본 연구는 ‘성장극 이론'에 근거하여 이 시각으로 중국 경제특구 발전에서 이 이론의 실제 응용을 분석한다. 이 연구에서 7 대 경제특구를 연구 대상으로 중국 정부가 채취한 구체적인 조치와 결합하여 중국의 특색이 있는 경제특구 발전 모델을 해석할 예정이다. 덩샤오핑(鄧小平)은 1988 년 ‘두 개의 대국(大局)' 으로 동부 해안지역이 대외개방을 가속화하면서 중서부지역이 이를 보완하고, 20, 20, 20, 20세기 말 전국이 소강(小康) 수준에 도달할 경우 중서부지역이 발전하도록 도와 동부 해안지역도 이에 복종해야 한다는 '두 개의 대국(大局)' 을 제시했다. 덩샤오핑(鄧小平)의 ‘두 개의 대국’ 전략사상은 덩샤오핑 이론의 중요한 구성 부분으로 중국 사회주의 현대화 건설을 지도하는 근본 지침으로 사회주의 본질을 구현하고 공동 부유함을 실현하는 구체적인 방법이다. 1980. 1980. 1980. 1980. 1980. 1980년과 2010 년 각각 수립된 경제특구 발전 모델은 중국 공산당 정치지도과정에서 덩샤오핑(鄧小平)의 사상적 연속성을 반영하여 이 사상은 중국에서 건강하게 발전의 구체적인 단면이다. 경제특구의 발전관계 연구에 따르면 중국 경제특구는 독립된 존재가 아니다. 선전, 카스 등은 뛰어난 입지 조건을 바탕으로 국가가 내놓은 각종 우대 정책을 결합하여 지역 발전의 선두 주자가 되었다. 그러나 경제특구는 자기 성장에만 집중하는 것이 아니라 국가별 발전계획을 한데 묶어 지역별로 묶어 놓은 접착제 같은 존재다. 경제특구는 웨강아오 대만구(粤港澳大湾区), 서부대개발, ', ', '일대일로' 등 중국 국가 발전전략에서 다 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 연구는 중국이 경제특구를 설정할 때 지역 간에 경제 불균형 해소와 역내 경제 협력, 중국 국내 사회문제 해결, 중국의 해상과 육지 전방위적 대외개방을 주요 이유로 꼽았다. 또 신장에 경제특구를 설치하는 것은 중국이 해상과 육지에서 전방위적으로 대외개방의 길을 걸어왔다는 의미이며, 민족적 평화통일을 수호하고 전 국민이 함께 잘살겠다는 의지를 보여주는 것이기도 하다. 더 나은 경제특구 발전은 중국 특색 사회주의 건설에도 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 세계 최대의 사회주의 국가인 중국의 달라진 경제특구 발전 모델도 다른 사회주의 국가들에 좋은 본보기를 제공할 것이다.;This study analyzes the political and economic impacts of the seven special economic zones (SEZs) in China. In particular, this thesis focuses on the experiences of Kashgar and and Horgos in Xinjiang Province, the two cities that were most recently designated as SEZs in 2010 as part of the “Belt and Road Initiative” proposed by President Xi Jinping. The SEZs in China were first established in the late 1970s by the then-President Deng Xiaoping, as a product of the discussion at the Third Plenary Session of the Eleventh Central Committee of the Communist Party of China. In this Session, Deng Xiaoping called for speeding up the socialist modernization by reforming the Chinese economy and opening it up to the global market. The establishment of SEZs has had a tremendously positive impact on China's economic and social development since then, significantly improving China's economic status and international influence. Deng Xiaoping's strategic thought of "two overall situations" was the fundamental guideline for China's socialist modernization construction and a concrete way to embody the essence of socialism and realize common prosperity. Deng put forward the thought of "two overall situations" in 1988: one was to speed up the opening up of the eastern coastal areas to the outside world so that they can develop first, and the central and western regions should take this overall situation into consideration. Another situation was that when the country reaches a certain stage of development with a moderately prosperous level at the end of the 20th century, more efforts should be made to help the central and western regions accelerate their development. The development models of SEZs established in 1980 and 2010 precisely reflect the continuity of Deng Xiaoping's thought in the history of political leadership of the Communist Party of China. Against this backdrop, the Chinese government established two new SEZs in 2010 in Xinjiang Province, so as to promote regionally balanced development and strengthen its ties with countries in Central Asia. In light of the continuity and change in SEZs, this thesis asks the following questions: What changes have taken place in SEZs over time? Why did China establish new special economic zones in Xinjiang? What is the relationship between the initial and current SEZs? To address these questions, this thesis uses the growth pole theory and analyzes its practical implications in relation to the historical development of China's seven SEZs. The growth pole theory contends that cultivating growth poles can drive the development of surrounding areas through diffusion, and I examine this pattern by tracing the economic development of SEZs in China. This thesis corroborates the growth pole theory and shows that China's SEZs do not exist independently. Aided by preferential policies issued by the state, Shenzhen, Kashgar and other regions with superior geographical conditions have become the leaders of regional development. Furthermore, SEZs were not only focused on their own development, but they also promoted the coordinated development of China's regional economy and helped solve the existing social problems such as growing inequality. The establishment of the SEZs in Xinjiang is a case in point that demonstrates the Chinese government’s long-term plan for socioeconomic progress.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE