View : 617 Download: 0

공공성을 통해 본 영국 팝아트의 조형적 태도

Title
공공성을 통해 본 영국 팝아트의 조형적 태도
Other Titles
A Study on the Formative Style of British Pop Art through the Concept of Publicness
Authors
김소영
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 영국 팝아트의 작업에서 ‘공공성’이 공통으로 발견되는 것에 주목하며, 그 특성을 통해 팝아트 작가들이 지녔던 조형적 태도를 규명하고자 한 연구이다. 영국 팝아트가 미술사에서 주로 논의되었던 시기는 팝아트가 본격적으로 전개된 1950-1960년대인데, 본 연구는 이 시기 이후에도 개별 작가들이 다양한 방식의 작업을 통해 예술의 공공성에 대한 인식을 견지해왔다고 보았다. 이에 따라, 분석 대상에 있어 시기적으로 국한되어 있던 기존의 연구를 확장하여 최근까지 전개된 팝아트 작가들의 작업을 순차적으로 살펴보며 그들의 작업이 어떠한 방식으로 공공성을 띠며 의미를 갖는지 밝히고자 하였다. 본 논문은 개인이 아닌 다수에 주목하는 시각을 바탕으로 평범한 사회 구성원들이 예술을 함께 향유하는 것에 가치를 둔 예술의 공공성에 대한 관심을 ‘다수를 위한 미술’을 추구한 윌리엄 모리스(William Morris, 1834-1896)의 예술 수공예 운동(Arts and Crafts Movement)으로부터 팝아트로 이어지는 영국 현대미술의 흐름 속에서 살펴보았다. 그 과정에서 사람들에게 친밀하게 다가가며 보다 쉬운 방식으로 공유되고 이를 함께 누릴 수 있는 예술, 즉 예술의 공공적인 특성과 가치에 대한 이해가 영국 사회의 기저에 존재하였고, 이러한 토대 위에서 팝아트 작가들이 수많은 사람들에게 다양한 방식의 작업을 통한 예술을 선보이며 그 향유를 확장시킬 수 있었음을 확인할 수 있었다. 1952년 결성되어 팝아트의 태동을 이끈 인디펜던트 그룹(Independent Group)에 모인 다양한 분야의 젊은 예술가들은 대량생산과 소비, 대중문화가 생활 속 깊숙하게 침투한 사회를 살아가는 평범한 사람들의 삶의 모습을 공동 전시를 통해 선보이며 관람객들과 공동체적 삶에 대한 소통을 이루고자 하였다. 이러한 인식 하에 기획된 전시는 일상적인 삶의 모습을 조형적으로 표현하는 방식으로 구현되었다. 팝아트 작가들이 견지한 다양한 장르에 대한 관심과 장르 간의 교류에 있어 적극적인 태도는 TV 프로그램, 영화, 오페라와 같은 대중적 장르와의 협업에서 나아가 상업적 영역으로 확장된 작업으로 이어졌고 이를 통해 미술의 대중화를 이룰 수 있었다. 다수가 누리는 예술의 가치에 긍정적인 태도를 지닌 팝아트 작가들의 행보에서 드러나는 공공성에 대한 관심은 결국 일상이 영위되는 공공의 영역에서 더욱 적극성을 띠게 되었다. 1970년대 후반부터 최근에 이르기까지 영국 곳곳의 지하철역과 광장에서 펼쳐진 공공 프로젝트와, 교육과 기부 등 공익적 목적을 갖고 추진된 프로젝트를 같은 맥락에서 살펴보며, 본고는 영국 팝아트의 작업에서 예술의 공공적 역할에 대한 작가들의 명확한 의식을 발견할 수 있었다. 다양한 영역에서 펼쳐진 그들의 작업은 예술의 향유를 확장하는 방향으로 나아갔고, 결국 이러한 과정 속에서 예술은 공동체에 긍정적 방향으로 기여하는 실천적인 면모를 지니게 되었다. 이처럼 본 연구는 영국 팝아트가 지향한 다수를 위한 예술이 사회 속에서 구현되고 공유된 방식과 의미를 확인하였고, 이러한 발견을 통해 팝아트 작가들이 지녔던 공공성에 대한 인식과, 예술이 더 나은 사회를 향해 가는데 기여할 수 있다는 믿음이 최근에 이르기까지 견지되고 있음을 영국 현대미술사의 흐름 속에서 규명하였다는 점에서 미술사적 의의를 가진다. ;This study aims to define the formative style of British pop art by focusing on the concept of ‘publicness’ that is universally present in such works. Though British pop art was most heavily discussed in art history during the 1950s and 1960s, a period when it was rapidly evolving, this study takes the view that individual artists continued to demonstrate their awareness of the publicness of art, even after this period, through a diverse range of methods. Accordingly, this thesis extends the realm of existing studies that were limited to a specific timeframe and also reviews recently developed works of pop artists in chronological order. It tries to elucidate how their work uses publicness and conveys meaning. This paper looks at the Arts and Crafts Movement of William Morris(1834-1896) who declared “the art by the people and for the people”. The Arts and Crafts Movement was based on the perspective of the collective and the interest of in the publicness of art that was valued for its capacity to be enjoyed by ordinary members of society. The paper goes on to study the development of British contemporary art from the Arts and Crafts Movement to British pop art. In the process, artists engaged closer with the public and were able to share their art in more accessible ways so that their art could be enjoyed more widely. They were able to confirm an understanding of the public characteristics and values of art that existed within British society. Based on this foundation, pop artists have exhibited their art to countless people through a variety of methods and confirmed that the enjoyment of art could be expanded further. The Independent Group, founded in 1952, saw its young artists try to communicate with viewers about communal living through public exhibitions on aspects of ordinary people’s lives in a society where mass production, mass consumption as well as mass culture were pervasive. The exhibitions planned and curated with this perspective were realized to artistically express aspects of everyday life. Pop artists were concerned with an extensive range of genres and actively involved in the cross-pollination of genres, which led them to collaborate with popular genres such as TV programs, films and musicals and expand into commercial fields to bring art into the public mainstream. An interest in publicness demonstrated by the efforts of pop artists with favorable attitudes toward the value of art that is enjoyed by the many eventually became more prevalent in the public realm of daily life. By reviewing public art projects, educational, charitable and other public interest projects in underground stations and public squares from the late 1970s, this thesis has found in these examples of British pop art a clear awareness of the public role of art. Their works, that can be found in a diverse array of locations, are meant to expand the enjoyment of art and have a practical and positive contribution to society. In conclusion, this study has identified the ways and means by which ‘art for the people’ that is the focus of British pop art was and is created and shared within society. The significance of this discovery to art history is that it clarifies within the context of British contemporary art that pop artists’ perception of the public nature of their art, and a belief that art can contribute to a better society, has been maintained until recently.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE