View : 498 Download: 0

전시를 그린 그림

Title
전시를 그린 그림
Other Titles
Paintings Depicting Exhibitions : Focusing on Public Art Exhibitions in Nineteenth-Century England
Authors
김시현
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 19세기 영국에서 제작된 공공미술전시를 그린 그림에 관한 연구이다. 주로 과거의 전시장면을 보여주는 시각적 자료로 제시되거나 단편적으로만 연구되어온 전시를 그린 이미지들을 당대의 사회적 맥락 속에서 바라보고, 작품에 내재된 다양한 의미를 분석하는 것이 본 연구의 목적이다. 전시공간에 진열된 수많은 미술품과 이를 감상하는 관람자를 묘사한 ‘갤러리페인팅(Gallery Painting)’ 장르는 17세기 유럽 미술시장의 중심지였던 플랑드르 안트베르펜(Antwerp) 지역의 회화 수집 열풍 속에서 태동하였다. 단순한 수공예 기술로 치부되던 회화가 수준 높은 학예(liberal art)로 승격되면서 작품을 수집하고 감상하는 것은 진정한 귀족이라면 누구나 지녀야할 필수덕목이 되었고, 이에 갤러리페인팅 장르는 회화애호가(liefhebbers der schildereyen)로서의 정체성을 입증할 수 있는 효과적인 시각기호로 인기를 끌었다. 이후 유럽전역으로 확산되어 다양한 전시공간의 모습을 재현해온 이 장르는 19세기에 이르러 미술전시가 대중화되면서 공공전시의 장면을 담기 시작했으며, 특히 산업혁명을 주도하며 사회 다방면으로 눈부신 발전을 이룬 영국에서는 미술시장의 호황과 공공전시의 성행으로 공공미술전시를 그린 작품들이 다수 제작되었다. 위로는 귀족에서부터 아래로는 노동자에 이르기까지 모든 계급에게 두루 개방된 공공전시는 과거 소수 지배계급의 폐쇄적인 컬렉션과는 다른 새로운 전시공간으로 19세기 영국의 경제·정치·문화적 상황 속에서 발흥하였는데, 이에 따라 공공전시를 그린 이미지에는 영국 사회의 다양한 모습이 반영되었다. 따라서 본 논문은 19세기 영국에서 제작된 유화, 수채화, 삽화의 여러 매체에 재현된 공공전시 장면을 당대의 사회상과 함께 고찰하고, 화면 속에 묘사된 미술품과 관람자의 모습을 면밀하게 분석하여 이 작품들이 어떠한 함의를 지니고 있는지 세 가지 범주로 분류하였다. 먼저, 공공전시를 그린 그림에는 영국의 문화적 자부심이 과시되어 있다. 프랑스와의 오랜 전쟁으로 민족주의 감정이 고조되면서 미술의 후발주자였던 영국은 대영제국의 위상에 걸맞는 문화수준을 갖추고자 적극적으로 공공전시를 개최하였는데, 당대화가의 작품을 직접 접할 수 있는 공공전시가 성황리에 열리고, 수많은 거장들의 작품이 소장된 국립미술관을 보유하고 있다는 것을 시각적으로 재현함으로써 국가의 문화적 우월성을 널리 알리고 자국민의 애국심을 고취하였다. 공공전시가 영국사회의 주도세력으로 부상한 중산계급의 지배전략인 합리적 여가(rational recreation) 운동의 주요방안으로 활용되면서 관람자의 모습에는 중산계급의 이데올로기가 반영되었다. 근면과 체통을 중시한 이들은 작품 감상에 열중하는 모범적인 관람자로 등장하여 계급 정체성을 드러내고 사회적 결속력을 강화하였으며, 동시에 노동계급을 배제하거나 소외된 존재로 표현하여 그들에 대한 지배를 정당화하였다. 마지막으로 공공전시를 묘사한 이미지는 미술기관의 지위를 강조하기도 한다. 공공전시의 선풍적인 인기로 수많은 미술기관이 설립되자 이들은 각자의 이해관계에 따라 미술계의 주도권을 획득하기 위해 경쟁했으며, 매년 정기적으로 개최되는 공공전시를 통해 자신들의 지위와 명성을 입증하였다. 실제 전시장면을 묘사하면서도 임의로 화면을 구성하여 미술기관의 위상을 드러낸 작품들은 해당기관의 정기전에 전시되어 급변하는 미술계의 상황 속에서 그들의 권위를 선전하였다. 이처럼 공공전시를 그린 그림은 당시 공공전시를 둘러싼 새로운 주체들의 욕망과 맞물려 생산되고 소비되었다. 과거 개인 수집가의 부와 지위를 나타내던 갤러리페인팅은 19세기 영국에서 국가의 문화적 우수성을 과시하고, 지배계급의 권력을 정당화하며, 미술기관의 지위를 선전하게 된 것이다. 본 논문은 공공전시와 관련된 영국사회의 모습을 바탕으로 작품을 다각도로 분석하여 19세기 영국에서 제작된 공공미술전시를 그린 그림들을 종합적으로 이해하는 데 그 의의가 있다.;This study contemplates the paintings depicting public art exhibitions in nineteenth-century England, which have been mostly used as mere visual evidence of the past exhibition scenes or only fragmentarily studied. It aims to address those paintings in the social context of the time and examine the various meanings embedded in those masterpieces. The genre of “Gallery Painting” that depicts multitudes of artworks and audiences studying those works in the exhibition space emerged from the art collecting craze in Antwerp, Flanders, the center of the European art market in the seventeenth century. As painting that had once been regarded as a mere manual craft was promoted to a high-level liberal art, collecting and studying masterpieces became an essential virtue that any true aristocrat should possess. The genre of Gallery Painting therefore became popular as an effective visual sign establishing their identities as lovers of paintings (“liefhebbers derschilderijen”). Since then, this genre has spread throughout Europe and reenacted various exhibition spaces. As art exhibitions became popular and more accessible to public by the nineteenth century, the genre of Gallery Painting began to represent the scenes of public exhibitions. Particularly in England where the Industrial Revolution was centered and remarkable developments were achieved in varying aspects of society, many works depicting public art exhibitions were produced as a result of booming art markets and the popularity of public exhibitions. Unlike the exclusive collection owned by the few ruling class in the past, the public exhibition that emerged in the economic, political, and cultural context of nineteenth-century England was open to all classes from aristocrats to working classes. So the image depicting such public exhibition reflected various aspects of English society. This paper therefore examines the public exhibition scenes reproduced in various media such as oil paintings, watercolors, and illustrations in nineteenth-century England in reference to the social aspects of the time, thoroughly analyzes the works and audiences depicted in the paintings, and classifies those implications into three categories. First, the paintings depicting the public exhibition boasted the cultural pride of England. With the heightened nationalist sentiment due to the long war with France, England enthusiastically held public exhibitions in an effort to establish a cultural level appropriate for the grand status of the British Empire. By visually demonstrating that it holds successful public exhibitions where the contemporary artworks are readily accessible and owns national gallery that houses the masterpieces of old masters from all around the world, England promoted its cultural superiority and instilled the patriotism in its nation. As the public exhibition was used as the main method of the rational recreation movement, which was the ruling strategy of the middle class that emerged as a leading force of the English society, the audiences’ appearance in the paintings reflected the ideology of the middle class. Valuing diligence and respectability, they appeared as exemplary spectators engrossed in studying the artwork to reveal their class identity and strengthen the social cohesion, while justifying their domination over the working class by excluding them or depicting them in marginalized existence at the same time. Lastly, the images depicting public exhibitions also emphasized the status of art institutions. As numerous art institutions were established due to the sensational popularity of public exhibition, those institutions competed for the authority over the art world in regard to their own interest. They also proved their status and reputation through the annual public exhibition. The paintings, which depicted actual exhibitions but reconstructed the scene with certain purposes, were displayed in the regular exhibition of each institution to promote the institution's status and authority in the midst of the rapidly changing art world. In those regards, the paintings depicting public exhibitions were produced and consumed in line with the desires of emerging agents surrounding the public exhibitions at the time. Gallery Painting, which had been used to demonstrate the wealth and status of private collector in the past, came to boast the national cultural superiority of nineteenth-century England, justify the domination of ruling classes, and promote the status of art institutions. This study conveys art-historical significance by analyzing the artworks in multiple aspects based on the English society in relation with the public exhibition, thereby comprehensively understanding the paintings depicting public art exhibitions in nineteenth-century England.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE