View : 689 Download: 0

17세기 네덜란드 레이든의 미술시장 연구

Title
17세기 네덜란드 레이든의 미술시장 연구
Other Titles
A study on the art market in Leiden, the Dutch Republic, in the 17th century : Focus on the works of Gerrit Dou
Authors
추희정
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 17세기 네덜란드 레이든의 화가 헤리트 다우(Gerrit Dou, 1613-1675)를 중심으로 미술시장의 형성과 시장 참여자들 간의 유기적 영향 관계를 고찰하는 연구이다. 17세기 네덜란드 미술에 관한 기존 연구는 새로운 화풍의 출현과 미술시장의 형성을 연결짓기보다는 회화나 미술시장 둘 중 어느 한쪽을 집중적으로 분석하는 경향이 강했다. 본 연구는 이러한 한계를 극복하기 위하여 화가 다우의 작품을 중심으로 시장경제의 확장이라는 거시적 변화가 미술시장의 생산자와 수요자의 미시적 행위에 어떠한 영향을 미쳤는지 종합적으로 살펴보고자 한다. 17세기 레이든 미술시장의 형성은 네덜란드 황금기의 도시 번영과 새로운 미술수요층의 등장으로부터 큰 영향을 받았다. 스페인으로부터 독립한 네덜란드는 상업 중심의 경제 성장을 이루며 유럽의 중심지로 부상하였고, 레이든은 모직물 산업의 중심지이자 네덜란드 최초의 대학인 레이든 대학이 자리한 곳으로 남부 플랑드르 지역에서 이주한 부유한 상인, 금융업자, 숙련 장인뿐 아니라 유럽의 지식인들이 유입되어 도시 발전을 이루었다. 이 시기 네덜란드는 다른 유럽지역과 달리 전통적인 미술수요자인 왕족과 귀족의 영향력이 미비했으며 종교개혁으로 인해 교회는 더 이상 그림을 주문하지 않았다. 이를 대신해 부유한 도시 지배계급인 르헨트와 시민계층이 새로운 미술수요자로 부상했다. 경제 호황기에 부를 축적한 이들은 시각적 과시에 민감했고, 미술품은 과시적 소비대상인 사치재 중 하나였다. 특히 이들은 대대로 상속받은 그림을 소장했던 귀족 계층과 달리 생존하는 동시대 유명 화가의 회화를 활발하게 구매하였다. 이러한 수요 증가를 반영해 같은 기간 직업 화가의 수와 그림 생산량도 대폭 증가하였다. 이처럼 확대된 미술시장은 화가들에게 작품 경쟁력을 갖출 것을 요구하였다. 17세기 레이든의 세밀화파를 이끌었던 화가 다우는 다양한 물질세계를 사실적으로 묘사하는 회화적 기법과 특유의 반복적 벽감구조로 미술시장에서 호평을 받았고 고가에 작품이 거래되는 화가로도 명성이 높았다. 다우가 시장에서 경쟁력을 갖출 수 있었던 배경에는 회화의 우월성을 강조한 미술이론가 필립 앙헐과 회화의 품질과 가격 질서 유지를 위한 화가 길드의 전략적 노력이 있었다. 앙헐은 『그림 예찬』을 통해 다른 장르의 예술보다 회화가 우수하다는 점을 논하였고, 다우의 화법은 앙헐의 주장에 부합했다. 화가 길드는 저가의 복제화가 유입되어 시장 질서를 어지럽히는 것을 막기 위해 회화의 품질 문제를 부각시켰다. 복제화와 원작을 구별하려는 과정에서 복제는 저급한 것으로, 원작은 소장가치를 보장해주는 것으로 여겨졌고, 나아가 화가의 명성이 더해지면 그 원작의 가격은 더 높아졌다. 한편 수집가들은 확대된 시장에서 미술품을 수집하고 전시하는 문화를 공유하며 작품을 평가하고 선정하는 기호와 취향을 갖추게 되었다. 레이든의 주요 수집가였던 의학자 프란시스쿠스 실비우스는 과학적 사고를 기반으로 한 관찰을 중시하였고, 이러한 그의 사상은 다양한 물질의 표면을 사실적으로 표현한 다우의 회화를 선호한 그의 취향과 연결된다. 또한 부유한 상인이었던 요한 드 바이의 사례를 통해 당대 높은 가격에 거래되었던 다우의 회화가 수익성 높은 투자 상품으로 여겨졌음을 확인할 수 있었다. 당시 고가의 회화는 사회적 지위와 지적 소양을 확인시켜주는 매개체이기도 했고, 이익을 가져다주는 투자 상품이기도 했다. 수집가의 입장에서 회화의 품질은 구매를 결정하는 데 중요한 사항이었다. 품질이 보장되는 원작을 소장하고자 했고, 원작임을 보증해주는 것은 화가의 이름이었다. 즉 화가의 명성이 가격을 결정하는 중요한 요인이 되었다. 다우는 동시대 비평가들의 찬사를 받으며 이름을 알렸고, 반복적인 벽감구조의 사용으로 작품의 특징을 각인시키며 수집가들의 수요를 자극하며 17세기 동안 높은 가격과 시장가치를 유지할 수 있었다. 본 논문은 실증적인 기록자료를 토대로 한 경제사학자들의 연구를 바탕으로 당대 미술시장의 규모를 추정하였고, 회화사를 바탕으로 다우의 작품에 나타나는 특징을 미술시장과 연결하여 분석하였다. 미술시장의 확대라는 변화 속에서 경쟁력을 갖추기 위한 화가의 전략적 대응과 사회적 지위와 경제력을 과시하려는 수요자의 취향과 수집문화를 구체적 사례를 통해 살펴봄으로써 17세기 레이든의 미술시장을 종합적으로 고찰해보았음에 본 논문의 의의를 찾고자 한다. ;This study examines the close relationship between the formation of the art market and the participants in that market by focusing on the seventeenth-century painter Gerrit Dou (1613–1675) from Leiden, the Dutch Republic. Extant research on seventeenth-century Dutch art has a strong tendency to analyze intensively either individual paintings or the art market as a whole rather than to link the emergence of a new style of painting to the formation of the art market. In order to overcome these limitations, this study aims to examine comprehensively how macroscopic changes such as the expansion of the market affect the microscopic behaviors of producers (artists) and consumers (art collectors) in the art market by focusing on the works of Gerrit Dou. The formation of the Leiden art market in the seventeenth century was greatly influenced by the urban prosperity of the Dutch Golden Age and the emergence of a new art consumer group. The Dutch Republic, which had gained independence from Spain, became the center of Europe through trade-oriented economic growth. Leiden was the center of the wool industry and it also had the University of Leiden, the first university in the Netherlands. Not only did rich traders, financiers, and skilled craftsmen from Flanders in the south flow into this city, but so too did intellectuals from all over Europe, which greatly contributed to urban development. At this time, the royalty and nobility of the Dutch Republic, who had long been the main consumers of paintings, had little influence on the market, and the church no longer commissioned artworks after the Reformation. Instead, wealthy city dwellers called regent and middle class citizens emerged as a new group of art consumers. Those who accumulated wealth during the economic boom were eager to display their wealth, and artworks were items of conspicuous consumption. Unlike aristocrats of the past who owned old paintings inherited over generations, the new rich in particular purchased paintings by famous contemporary artists zealously. Reflecting the sharp increase in demand, the number of professional painters and paintings produced by them also increased significantly during the same period. The greatly expanded art market demanded that artists have a competitive edge in their line of work. Dou, the leader of Leiden’s group of fijnschilders in the seventeenth century, was well known in the art market for his meticulous technique and seductive finish of small-scale works, which realistically depicted a variety of material worlds within his unique repeated use of niche window frame. He had a great reputation as a painter whose paintings were traded at high prices. The reason for Dou’s competitiveness in the market was due in no small measure to the painter and art theorist Philips Angel, who highlighted the superiority of painting, as well as the strategic efforts of painters’ guilds which maintained the high quality and prices of paintings. Angel discussed the superiority of painting over other genres of art in his booklet “Lof der Schilder-konst”; Dou’s technique matched Angel’s argument. Meanwhile, painters’ guilds raised the issue of quality in paintings in order to prevent the influx of poor quality copies from disturbing the market order. The process of trying to distinguish reproductions from originals resulted in the reproductions being considered of a lower quality and originals being regarded as a guarantee of value for the collector. Meanwhile, collectors developed a taste and preference for evaluating and selecting art, sharing in a culture of collecting and displaying art on the expanded market. Franciscus dele Boë Sylvius, a professor of practical medicine at the University of Leiden who was the most prominent collector in Leiden, emphasized observation based on scientific reasoning. This idea was connected to his preference for Dou’s paintings, which realistically express the surfaces of a variety of material. In addition, Johan de Bye, a wealthy merchant, claimed that Dou’s paintings, which traded at high prices at the time, were a profitable investment. At that time, costly paintings were a way to display social status and intellectual literacy, and they were also products worth investing in because they yielded profits. From the collector’s point of view, the quality of the painting was an important factor in deciding to make a purchase. They wanted to own an original piece with guaranteed quality, and it was the artist’s name that guaranteed the original value. In other words, the artist’s reputation became an important factor in determining the price. Dou made a name for himself with praise from contemporary critics. The repetitive use of niche frame imprinted a distinct character onto Dou’s works and stimulated collectors’ desire to own his paintings, and maintained high price and market value throughout the seventeenth century. This study examines the size of the art market at that time using the empirical documentary data from the economic historians’ research, and it analyzes the characteristics of Dou’s works in connection with the art market. The study is significant in that it comprehensively examines the art market of Leiden in the seventeenth century by examining the following through concrete examples: the strategies of painters to gain competitiveness in an expanding art market, the taste of consumers who wanted to flaunt their social status and economic power, and the culture of collecting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE