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한·중 화장품광고에 나타난 개념적 은유 대조 연구

Title
한·중 화장품광고에 나타난 개념적 은유 대조 연구
Other Titles
A Contrastive Study of Conceptual Metaphor in Korean and Chinese advertising about cosmetic
Authors
SHI, XUANHE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최형용
Abstract
본 연구의 목적은 한국과 중국의 화장품광고에서 사용된 다양한 은유적 표현을 ‘개념적 은유’라는 인지 언어학적 관점으로 그 양상을 분석하여 대조하는데 있다. 제 Ⅰ장은 본 연구의 목적과 필요성을 제시하고 한국과 중국의 화장품 광고 언어에 대한 은유적 표현에 대한 선행연구를 정리하여, 연구대상과 방법을 소개하였다. Ⅱ장에서는 개념적 은유의 역사를 비롯한 언어 정의와 개념적 은유의 종류를고의 형태를 제시하고 지배할 수 있다는 전제하여 추상적이고 낯선 목표영역을 친근한 근원영역으로 개념적 은유가 구조화됨을 밝히고, 세 가지 은유 유형은 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유에 대한 정의화 간단한 예를 들어 설명하였다. Ⅲ장에서는 한국 화장품광고에 나타난 개념적 은유를 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유 순으로 분석하였다. 구조적 은유에서는 [피부관리는 전쟁] 가 표현되었다. 한국 화장품광고에서는 [피부관리는 전쟁] 가 나타났으며,전쟁이라는 개념을 통해 피부관리를 표현하고 있다. 가장 많은 빈도수를 나타낸 존재론적 은유는 [물체] 은유, [생명체] 은유, [그릇] 은유, [인조물] 은유 이렇게 4가지 유형에서 살펴보았다. [생명체] 은유에서는 식물과 의인화 유형이 나타났다. [자연물] 은유에서는 물, 빛 은유가 나타났으며, 마지막으로 지향적은유로는 [위-아래] 은유에서 찾아볼 수 있었다. Ⅳ장에서는 중국 화장품광고에 나타난 개념적 은유를 Ⅲ장과 같은 방법으로 분석하였다. 구조적 은유에서 [건축] 은유와 [전쟁] 은유가 나타났다. 중국화장품 광고에서도 가장 많은 빈도수를 나타낸 존재론적 은유는 [생명체] 은유, [자연물] 은유, [그릇] 은유, [인조물] 은유, [사업] 은유 이렇게 5가지 유형에서 나타났다. [생명체] 은유에서는 의인화 유형이 나타났다. [자연물] 은유에서는 물, 빛 은유가 나타났다. 마지막으로 지향적 은유해서는 한국 화장품광고과 같이 [위-아래] 은유를 찾아볼 수 있었다. Ⅴ장에서는 Ⅲ장과 Ⅳ장에서 살펴본 한국과 중국의 화장품광고에 나타난 개념적 은유표현들의 분석 결과를 바탕으로 한국과 중국의 화장품광고에 나타난 개념적 은유를 유형별로 정리하고 그 차이점과 공통점을 연구하였다. 끝으로 Ⅵ장에서는 지금까지 연구한 내용을 요약하여 본 연구의 의의를 밝혔다. 주제어: 개념적 은유, 인지언어학, 광고언어, 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유, 화장품광고;The purpose of the study is to analyze and contrast the various metaphorical expressions used in cosmetics advertisements in Korea and China from a cognitive perspective of" conceptual metaphor ”. In Chapter II, the types of language definitions and conceptual metaphors, including the history of conceptual metaphors, are G.The theory of Reicoff and Kim Jong-do was summarized and introduced, and the principles of traditional metaphor and other conceptual metaphor and specific examples were explained. The conceptual metaphor is structured as a friendly source area of origin on the premise that language can present and dominate the form of cognitive thinking rather than simply a verbal form of expression, and the definition of three types of metaphors: structural metaphor, existential metaphor, and oriented metaphor are described in simple examples. Chapter III analyzes conceptual metaphors shown in advertisements for Korean cosmetics in the order of structural, existential, and oriented - 80 -metaphors. In structural metaphors [architecture] metaphors were expressed. In Chinese cosmetics [war] metaphor appeared, expressing skin care through the concept of war. The existential metaphors with the most frequency were looked at in four types: [life] metaphor, [natural] metaphor, [tort] metaphor, and [object] metaphor. [Life] In metaphors, plant and anthropomorphism types appeared. [Nature] Water and light metaphors appeared in metaphors, and the metaphors were expressed in vision and condition types. Finally, the oriented metaphors were found in [above] metaphors and [below] metaphors. Chapter IV analyzed the conceptual metaphor shown in the advertisement of Chinese cosmetics in the same way as Chapter III. From structural metaphors [architecture] metaphors and [war] metaphors appeared. The existential metaphor, which also showed the most frequency in the advertisement of Chinese cosmetics, appeared in four types: [life] metaphor, [natural] metaphor,[ vessel] metaphor, and [object] metaphor. [Life] In metaphor, the anthropomorphism type appeared. In the metaphor, water and light metaphors appeared, and the metaphor was expressed in the type of land domain. Finally, the oriented metaphor could be found [above] and [below] metaphor like Korean cosmetics.Based on the results of the analysis of conceptual metaphor expressions in Korean and Chinese cosmetics advertisements in Chapter III and IV, Chapter V organized the conceptual metaphor shown in Korean and Chinese cosmetics advertisements by type and studied the differences and similarities.Finally, Chapter VI summarizes the research so far and reveals the significance of this study. Topic words: conceptual metaphor, cognitive linguistics, advertising language, structural metaphor, existential metaphor, oriented metaphor, cosmetic
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