View : 589 Download: 0

디지털 매체를 활용한 고전소설 <구운몽> 교육 방안 연구

Title
디지털 매체를 활용한 고전소설 <구운몽> 교육 방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching and Learning Methods of the Classical Novel using Digital Media : For Advanced Korean language learners at Chinese universities.
Authors
TIAN, YE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
한국 문학이 점차 심층적으로 중국에 들어오면서 한국어 학습자에게 더욱 많은 텍스트 선택을 제공한다. 현재 한국어문학 교육에서는 현대문학 작품을 활용하는 것이 더 선호되고 있고 고전문학이 그만큼 중시되지 않고 있다. 한국어 고급 학습자인 중국 대학생들로서 한국 고전소설 교육은 필수적이다. ‘꿈’이라는 주제를 활용한 환몽소설은 환상성을 가지고 있고 소설의 내용을 흥미롭게 만들 뿐 아니라 ‘꿈’ 자체는 반성하고 성찰하는 능력이 있어 작가의 어느 상태에서의 진실한 마음가짐을 잘 표현한다. 학습자가 한국 고전 환몽소설을 배우면 작가의 창작 심경을 훤히 들여다볼 수 있을 뿐만 아니라 시대적 배경까지 파악할 수 있다. 본고에서 선정한 한국 고전소설 <구운몽>은 한국 문학사에서 중요한 위치를 차지하고 있어 <구운몽>이 한국 몽자류 소설의 선구자라고 할 수 있다. <구운몽>을 선택하여 한국 고전소설을 교육하는 것은 <구운몽>의 역사적 위상뿐만 아니라 ‘꿈’이라는 흥미로운 주제를 선택하고 조선시대 사람들의 생활상을 보여줄 수 있기 때문이다. 따라서 <구운몽>을 이용한 한국 고전소설 교육은 학습자의 학습 흥미를 높이고 고대 조선의 가장 진실한 모습에 다가갈 수 있게 한다. 그러나 고전소설의 창작연대가 현재와 거리가 멀어 고전소설에 대한 거리감을 느끼는 학습자가 많다. 다양한 교수방식을 활용하면 한국 고전소설 <구운몽> 공부에 대한 능동성을 높이고 학습자의 깊은 학습 흥미를 키우는 데 도움이 될 것이다. 디지털 매체는 우리가 일상생활에서 자주 사용하는 매체 기기로 초등학교 교육에도 활용되고 있어 새로운 학습 보조도구가 되고 있다. 디지털 매체는 가상성, 인터랙티브, 재미, 인터그레이션 등의 특징을 가지고 있고 현대 네트워크를 접목하여 대학 교육수단의 다양화 발전을 크게 높여 주기도 한다. 특히 디지털 매체 중 시각화 디지털 매체는 수업 내용을 보다 직관적이고 명확하게 학습자에게 전달할 수 있어 학습자의 학습 내용에 대한 이해와 인상 심화에 도움이 된다. 따라서 본 연구는 디지털 매체를 활용하여 <구운몽>이라는 소설을 교육하는 가능 방안을 모색하기 위해 우선 중국 대학의 한국어 전공 중 고전소설 교육의 현황을 분석하고 고전소설 교육에 디지털 매체를 응용한 긍정적인 영향을 찾아내고자 했다. 이를 바탕으로 영화·역사 교양 프로그램·마인드맵·게임 등 4가지 가시화된 디지털 매체를 선정하여 고전소설 <구운몽>의 교육 방안을 모색하기 위해 구체적인 준비를 했다. Ⅰ장에서는 본 연구의 연구 목표 및 연구의 필요성에 대해 검토하여 연구 대상 및 연구 방법을 제시하였다. 선행연구 부분에서는 중국에서 <구운몽> 교육에 대한 연구, 한국에서 고전소설 <구운몽>과 <구운몽> 교육에 대한 연구, 디지털 매체를 활용한 고전소설 교육에 대한 연구 3개 부분에 걸쳐 살펴봤다. Ⅱ장에서는 고전소설 <구운몽> 교육을 디지털 매체로 활용하기 위해 예비적 고찰을 진행했다. 우선 한국어 교육 중 고전소설의 교육 기능과 의의를 고찰하고, 중국 대학 내 고전소설의 교육 현황과 한국어 교과서의 고전소설 수록 현황을 탐구했다. 한국어 교육에서 고전소설 교육이 시간이 지날수록 중시되기 시작했다고 할 수 있지만 <구운몽>에 대한 교육은 거의 없다. 학습자와 현재 우리 시대가 먼 고전소설과의 거리를 좁히기 위해서는 디지털 매체를 활용하는 것이 가장 효과적인 방법 중 하나이다. 따라서 디지털 매체 자체의 특성을 검토한 뒤 고전소설 교육에서 디지털 매체의 필요성을 분석하는 데 주력하였다. 이어 <구운몽>에 속한 환몽소설 특유의 꿈, 환몽, 환상성이 서로 간의 관계 및 환몽소설의 교육적 의미를 분석하며, 본 논문에서 <구운몽>을 선정하여 교육을 진행하는 원인과 <구운몽>의 교육적 가치를 조명한다. 제Ⅲ장은 Ⅱ장을 바탕으로 <구운몽> 소설의 교육 내용을 중점적으로 분석하고 제4장은 디지털 매체를 활용한 교육을 위한 기초를 닦았다. ‘꿈’은 <구운몽>의 전체 이야기를 관통하는 주제로, 본 연구는 <구운몽> 중 '꿈'의 내용을 둘러싼 교육 내용으로 설정했다. 우선 작가가 꿈이라는 주제를 쓰는 이유는 역사적 시대적 배경과 작가의 경력에서 알 수 있다. 그 다음은 환몽구조는 환몽소설 특유의 구조이자 학습자가 환몽소설을 읽는 데 중요한 독법 중 하나이므로 환몽구조에 대한 이해가 중요하다. 또한 작가가 구축한 아름다운 세상은 꿈속의 인물을 통해 구현되기 때문에 인물과 사건에 대한 분석도 학습자의 소설 전체를 이해하는 데 도움이 된다. 마지막으로 서사적 특징의 분석은 소설을 이해하는 데 중요한 요소이자 동시에 서사와 이야기의 허구가 서로 보완하는 역할을 하기 때문에 서사적 시각, 서사의 속도, 서사 공간의 전환이라는 세 가지 측면에서 분석하게 되었다. Ⅳ장은 Ⅲ장의 내용을 결합하고 디지털 매체를 활용한 고전소설 <구운몽>의 교육 방안을 찾아봤다. 우선 학습목표는 수업 방향과 안정적 수업 틀을 제공할 수 있기 때문에 본 연구의 목표에 따라 합리적인 학습목표를 설정하였다. 디지털 매체는 다양하고 구체적인 학습 목표와 학습 대상, 학습 내용에 따라 합리적으로 선택해야 하므로 네 가지 교육 매체의 선택 모형에 따라 본 연구에 적합한 디지털 매체를 선정하였다. 마지막으로 실행 가능한 교육 방안을 제출하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구에서 검토하는 내용을 모두 돌아보고, 본 연구의 의의를 다시 한 번 설명하며, 후속 연구의 가능한 방향에 대해 의견을 제시한다. 본 연구는 중국 대학 내 한국어 교육에서는 없는 고전소설 <구운몽>의 전반적인 교육 가능성을 보여주고 디지털 매체를 활용한 교육 방안을 모색한다는 점에서 의미가 있다. 그러나 본 연구에서 제시된 교육 방안이 실제 교육 현장에서 구체적으로 활용하지 않고 그 효과를 입증할 수 없다는 점은 아쉽다. 그럼에도 한국어 교육에서 세밀한 교육이 이뤄지지 않은 고전소설 <구운몽>이 새로운 교육 방안을 제시한다는 점에서 연구사적 의미를 찾을 수 있길 바란다. 또 본 연구 성과를 바탕으로 앞으로 <구운몽>에 비롯하는 고전소설 교육에서 디지털 매체를 활용한 교수·학습 방안을 더욱 다양하게 검토하길 바란다. ;As Korean literature gradually and deeply enters China, it provides more text choices for Korean language learners. At present, the Korean language literature education is more willing to use modern literary works for education, classical literature has not received the corresponding attention. Korean classical fiction education is essential as Chinese university students of advanced Korean language learners. The fantasy novel, which utilizes the theme of "Dream," not only has fantasticity and makes the contents of the novel interesting, but also has the ability to reflect and reflect on "Dream" itself, expressing the writer's true mindset in some state. When learners learn Korean classical fantasy novels, they can not only get a glimpse of the writer's creative mind but also grasp the background of the times. The Korean classic novel selected in this paper occupies an important position in the history of Korean literature. It can be said that is the forerunner of Korean dream-type novels. The reason why the novel is chosen for the education of Korean classical novels is not only because of its historical status, but also because it uses the interesting theme of "dream" and shows the life of the Korean people. Therefore, the education of Korean classical novels based on can improve the learners' interest in learning, and at the same time enable learners to get close to the most authentic appearance of ancient Korea. However, the creation of classical novels is far away from our present time, so many learners have a sense of distance to classical novels. The use of diversified teaching methods will help to improve learners' initiative in learning Korean classic novel , and cultivate learners' strong interest in learning. Digital media is a media device that we often use in our daily lives and is also used in elementary school education, making it a new learning aid. Digital media has the characteristics of virtuality, interactivity, interest and integration. Combined with the modern network, it has greatly improved the diversified development of college education and teaching means. In particular, visual media in digital media can convey the teaching content to learners more intuitively and clearly, and help learners to deepen their understanding and impression of the learning content. Therefore, in order to explore the feasible methods of digital media education for the novel , this study first analyzes the status quo of Chinese classical novel education for Korean majors in Chinese universities, and finds out the positive impact of applying digital media to classical novel education. On this basis, four kinds of visual digital media, including film, historical education program, mind map and game, are selected to make concrete preparation for the exploration of the educational program of the classical novel Nine Clouds of Dreams. In Chapter 1, the research objective and necessity of this study are discussed, and the research objects and methods are presented. In the advance study section, it mainly focuses on three parts: "Study on Education in China," "Study on classical novels and Education in Korea," and "Study on classical novels using digital media." In Chapter II, the education of the classic novel conducted a preliminary consideration to utilize digital media. First of all, this paper mainly examines the educational function and significance of classical novels in Korean language teaching, and explores the education situation of classical novels in Chinese universities and the collection of classical novels in Korean textbooks. It can be said that the classical novel education in South Korea and education gradually began to receive attention with the change of time, but the education of can be said that there is almost none. In order to close the distance between learners and the classical novels which are far away from us, the active use of digital media is one of the most effective ways. Therefore, after discussing the characteristics of digital media itself, the necessity of digital media in the education of classical novels will be emphasized. Then it will analyze the relationship between the unique dream, fantasy and fantasticity in the fantasy novel of and the educational significance of the fantasy novel, and further show the reasons and educational value of choosing for education in this paper. The third chapter, based on the second chapter, focuses on the analysis of the educational content of the novel, which lays a foundation for the fourth chapter to use digital media for education. "Dream", as the theme of , will focus on the "dream" of to set the educational content. First of all, the reason why the author uses the theme of "dream" can be seen from the historical background and the author's experience. Secondly, dream structure is the unique structure of dream novels, and it is also one of the important reading methods for learners to read dream novels, so the understanding of dream structure is very important. The beautiful world constructed by the author is reflected by the characters in the dream, so the analysis of the characters and events can also help the learners to understand the whole novel. Finally, the analysis of narrative features is an important factor for us to understand a novel. At the same time, narration and fiction of the story complement each other, so the analysis will be carried out from three aspects: narrative perspective, narrative speed and transformation of narrative space. The fourth chapter will combine the contents of the third chapter to find out the appropriate educational methods of using digital media to educate the classical novel Nine Cloud Dreams. First of all, teaching objectives can guarantee the direction of classroom teaching and provide a stable teaching framework. Therefore, reasonable goal setting will be carried out according to the research objectives of this study. There are many kinds of digital media, which should be reasonably selected according to the specific teaching objectives, teaching objects and teaching contents. Therefore, the appropriate digital media in this study will be selected according to the four teaching media selection models. Finally, in the fifth chapter, all the contents discussed in this study will be reviewed, the significance of this study will be elaborated again, and suggestions for the possible direction of the follow-up research will be proposed. This study demonstrates the possibility of the overall education of the novel , which does not exist in Korean language education in Chinese universities, and explores the significance of educational programs that utilize digital media. However, the educational program proposed in this study has not been applied to teaching, so it is impossible to prove its teaching effect, which is a pity. In spite of this, I hope to find the significance in the history of the study from the perspective that the classical novel proposes a new educational scheme without careful education in the Korean language education. Based on the research results of this study, it is hoped that in the future classical novel education starting from Nine Cloud Dreams, more diversified discussions will be conducted on the teaching and learning programs of the active use of digital media.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE