View : 554 Download: 0

중국인 한국어 고급 학습자를 위한 한국 현대시의 상징 어휘 교육 연구

Title
중국인 한국어 고급 학습자를 위한 한국 현대시의 상징 어휘 교육 연구
Other Titles
A Study of the Symbolic Words in Modern Korean Poetry Education for Chinese Advanced Korean Learners : Focusing on the Symbolic Words in Yun Dong-ju's Poetry
Authors
HAO, XINYI
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
본 연구는 중국인 한국어 고급 학습자를 대상으로 한국 현대시의 상징 어휘 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 중국인 학습자의 인식과 상징의 세 가지 유형, 즉 원형적 상징, 관습적 상징, 개인적 상징 각각의 특징을 고려하여 교육 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 한국 시단(詩壇)에서 매우 중요한 위상을 차지하고 있고 한국인들에게 큰 영향을 미친 시인 윤동주의 시 작품을 선정하여 시의 상징 어휘의 의미를 분석한다. 그리고 중국 중학교 <어문(語文)> 교과서를 선정하여 그 중에 수록된 시 작품에 나타난 상징 어휘를 살펴본다. Ⅱ장에서는 우선 문학적 상징의 세 가지 유형, 즉 원형적 상징, 관습적 상징, 개인적 상징의 기본적인 의미를 각각 검토하였다. 이어서 한국어 교육에서 이 세 가지 유형의 상징의 의미에 대해 재개념화하였다. 또한, 문학 작품에 등장한 어휘를 통한 한국어 교육의 가능성을 모색하였다. 여기서 문학 작품은 언어와 문화 학습을 동시에 병행할 수 있는 자료로서 높은 가치를 담보한다. 나아가 정서적 이해력 신장, 사회문화적 인식 확장, 창의적 어휘 표현 능력 배양, 이 세 가지 방면으로 현대시의 상징 어휘를 활용한 한국어 교육의 의의를 논의하였다. Ⅲ장에서는 윤동주 시의 주요 어휘에 대한 중·한 문화적 상징 의미를 비교 분석하였다. 본 연구는 윤동주의 시에서 애용하는 상징 어휘로 '하늘', '바람', '별', 이 세 가지를 선정하였다. 먼저 중국 중학교 <어문> 교과서에 수록된 고대 시사와 현대시 작품에 나타난 상징 어휘인 '하늘', '바람', '별'을 원형적 상징, 관습적 상징, 개인적 상징으로 분류하여 각각의 상징 의미를 분석하였다. 이와 같은 방법으로 윤동주의 시에 포함된 목표 상징 어휘의 의미를 분석하였다. 마지막으로 중한 시에 나타난 상징 어휘의 의미와 그에 내재되어 있는 다양한 문화 요소를 비교 분석하였다. 특히 원형적 상징에 반영된 문화적 유사성, 관습적 상징에 반영된 문화적 특수성, 그리고 개인적 상징에 반영된 독창성에 대한 인식이 형성됨을 확인할 수 있었다. Ⅳ장에서는 한국 현대시의 상징 어휘를 활용한 한국어 교육 방안을 모색하였다. 우선 현대시의 상징 어휘를 활용한 한국어 교육을 통해 도달하고자 하는 목표로 문화적 인식 신장, 정서적 이해 제고, 창의적 사고력 함양, 상호문화역량 증진을 제시하였다. 마지막으로 연구자는 상징의 세 가지 유형의 특징을 고려하여 교육 방안을 제시하였다. 특히 보편적 상징 인식, 한국 문화의 특수성 이해, 그리고 세계의 인식 확장으로 구성하였다. 본 연구는 중국인 한국어 고급 학습자의 기존의 인식에 대한 고찰을 바탕으로 한국 현대시의 상징 어휘 교육 방안을 제시하였다. 상징 학습을 통해서 문학적 감수성 신장, 중한 문화에 대한 심도 있는 이해, 창의적이고 고급스러운 언어 사용 능력 배양을 동시에 실현할 수 있기를 바란다. 나아가 중국인 한국어 학습자를 위한 상징 어휘 교육은 문화, 문학, 언어 측면을 고려한 통합적인 교육으로 발전할 수 있게 되기를 기대한다. 마지막으로 본 연구가, 동아시아 문화권에 속한 모든 구성원에게 의미를 지니고 있는 윤동주의 시를 통해 동아시아의 구성원들이 상호 이해를 증진하게 되는 데에 기여하게 되기를 희망한다. ;The purpose of this study is to present a education program of symbolic words in modern Korean poetry for Chinese advanced Korean learners. Considering the three types of the symbol the education plan was proposed. Yun Dong-ju's poems which hold a very important position in Korean poetry and had a great influence on Koreans are selected to interpret the meaning of the symbolic words. In addition, the Chinese Textbook of the Chinese Middle School will be selected to interpret the symbolic words in the poems. In Chapter Ⅱ it's first to introduce the basic meaning of three types of symbol. Then the meanings of these three types of symbol were re-conceived in Korean language education. It also sought the possibility of Korean language education using vocabulary from literary works. The author also discussed the significance of Korean language education using the symbolic words in modern poetry. In Chapter III the author compared and analyzed the significant cultural implications of main symbolic words in Yun Dong-ju's poems. This study selected 'sky', 'wind', and 'star' as the main symbolic words. First, the symbolic words 'sky', 'wind' and 'star' in the Chinese poems from the Chinese Textbook were classified as archetypal symbol, conventional symbol, and personal symbol, and then interpreted the symbolic meaning. In this way, the meaning of the target symbolic words contained in Yun Dong-ju's poems were interpreted. Finally, the meaning of symbolic words in Chinese and Korean poetry and the various cultural elements included in it were compared and interpreted. In Chapter IV the author investigated an education program to improve Korean language education using the symbolic words in modern Korean poetry. Firstly Korean language education using the symbolic words in modern poetry divided the goal of reaching it into four. The specific goals are to enhance cultural understanding, develop emotional awareness, creative thinking and intercultural competency. Finally, the author presented an education plan considering the features of three types of symbols. It consists of recognition of universal symbolic knowledge through archetypal symbols, understanding the specificity of Korean culture through conventional symbols, and expanding the perception of the world through personal symbols. This study proposed a plan to improve the symbolic words in modern Korean poetry education for Chinese advanced Korean learners. It is hoped that learning about symbols will enable literary sensibility growth, Chinese and Korean culture understanding, and creative and advanced use of language. In other words, symbolic words education for Chinese Korean learners is expected to develop into an integrated education considering cultural, literary and language aspects. What's more, it is desirable to improve mutual understanding of members of East Asia by understanding Yoon Dong-ju's work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE