View : 461 Download: 0

19세기 미국미술에 나타난 자연탐구

Title
19세기 미국미술에 나타난 자연탐구
Other Titles
Nature Study Which Appeared in American Art in the 19th Century : Focusing on Paintings of Flowers and Birds by Bridges
Authors
유현진
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 19세기 중후반 미국 동부에서 활발하게 활동한 미국의 화가 피델리아 브리지스(Fidelia Bridges, 1835-1923)에 관한 연구이다. 브리지스는 꽃과 새를 주제로 자신만의 화풍을 확립하여 당시 보수적인 아카데미와 미술협회의 극소수 여성 회원으로 선정되었으며 인쇄출판 회사의 종신 디자이너로 활동하며 상업미술시장에서의 성공까지 이루어 내었던 화가이다. 최근 미국미술사학계는 실경 풍경화와 수채화를 주로 제작하였던 비주류 미술운동인 미국 라파엘전파에 주목하였고 브리지스를 미국 라파엘전파의 중요한 여성 화가로 자리매김 시키는 움직임을 보였다. 이런 연구동향을 비판적으로 견지하면서 본 연구는 당대 미국의 사회적 맥락 속에서 브리지스의 작품 제작 배경에 대해 알아보고 그녀의 예술세계와 전략을 분석하였다. 브리지스가 꽃과 새 그림을 제작한 19세기 미국에서는 자연이 긍정적으로 인식되는 변화가 있었고 이내 자연은 미국인의 정체성과 가치관을 형성하는 핵심 요소가 되었다. 이는 신대륙의 자원과 환경을 파악하려던 박물학적 관심에서 비롯되었으며 나아가 미국의 손상되지 않은 대자연과 야생동식물에 대한 탐구로 이어졌다. 당시 급격한 산업화와 도시화로 인해 자연환경이 훼손되는 상황은 자연주의 문학을 태동시켜 미국의 자연에 세심한 주의를 환기했고, 거기에는 자연에 영적인 가치를 부여하는 초절주의 종교관의 영향도 있었다. 오늘날에 와서 브리지스가 다시 주목될 수 있었던 그녀의 예술세계를 분석해보자면, 브리지스는 당시 꽃과 새라는 미국의 자연 모티프를 훌륭히 재현하는 동시에 장르와 매체, 출판을 넘나드는 통합적인 예술적 특성을 가진다고 할 수 있다. 무엇보다도 브리지스는 정물화의 소재인 식물과 새를 미국의 야생지 풍경과 결합시켰다. 전통적인 정물화의 소재인 죽은 새를 자연적인 구도로 표현한 미국 라파엘전파의 묘사와 달리 그녀는 살아있는 새를 미국의 토착적인 풍경 속에서 재현하는 변주를 보였다. 이를 위해 그녀는 당시 여성에게는 제한적이던 야생지 사생에 적극적으로 도전하였다. 두 번째로 브리지스는 처음에는 유화로 작품 활동을 시작하여 수채화가로 전환하였다. 그녀는 과슈와 색종이에 채색하는 기법을 사용해 밝고 선명한 색채로써 긍정적이고 때 묻지 않은 미국의 자연 이미지를 창조했다. 세 번째로 브리지스는 순수미술계에 자리 잡은 후 달력과 엽서 그림, 삽화 작업을 시작하여 대중들에게 미국의 자연생태계를 실증적이고 서정적인 이미지로 제시하였다. 미국의 정체성으로서 자연 이미지가 무궁무진하게 생산되던 당시에 브리지스는 자신의 자연에 대한 섬세한 시각과 관찰을 화폭에 담았다. 이로써 그녀는 19세기 중후반 미국미술사에 내재된 여러 위계질서의 경계에서 자신만의 지위를 확보할 수 있었다. 본 연구는 미국의 자연을 주제로 미국미술이 스스로의 정체성을 만들어나가는 과정에서 등장한 여성 화가인 브리지스에 주목하여 그녀의 작품을 당대의 사회문화적 맥락과 미술사적 전통 속에서 의미를 재조명하였다. 이를 통해 자연을 탐구하고 재현하는 것의 중요성은 19세기 미국미술의 제도권과 상업시장을 아우르는 시대적 욕구의 소산이었다는 것을 규명했다. 본 연구는 거장 중심의 미술사 서술에서 벗어나 역사의 비주류였던 미술사조와 작가를 다층적으로 조명하였다는 점에서 그 의의가 있다. ;This study is about American artist Fidelia Bridges (1835-1923) who was very active in the eastern America in the mid and late-19th century. Bridges established her unique painting style with the theme of flowers and birds. She was selected as one of a limited number of female artists in contemporary conservative academy and Arts Society. Working as life-long designer in a printing company, she could succeed even in the commercial art market. Recently, the American art history field has paid attention to the American Pre-Raphaelites, a non-mainstream art movement which mainly produced ‘plein-air’, the act of painting outdoors, and watercolor, and moved to recognize Bridges as an important painter in the group of American Pre-Raphaelites. Being aware of such a research trend, this study examined her works in the contemporary American social context, and analyzed her art world and her strategies. In the 19th century America where Bridges produced paintings of flowers and birds, nature began to be positively recognized, and, soon, nature became a core element in forming identities and value systems among Americans. Such a trend started from the interest in natural history in which Americans tried to examine natural resources and environment of the new continent, leading to exploration of uncontaminated nature and wild fauna and flora in America. In those days, natural environment damaged by rapid industrialization and urbanization gave rise to naturalist literature (nature writing), reminding American of the necessity to pay attention to nature. Such a trend was also influenced by transcendental view which invested nature with spiritual values. If we try to analyze the artistic world of Bridges which make her so attractive again, we can think of the characteristics of it where she excellently reproduced natural motives called flower and bird, and, at the same time, and she could go across genres, media, and the printing world. Above all, she combined the subjects of still life, flower and bird, with the scenes of American wild. Unlike other members of American Pre-Raphaelites who described ‘dead bird’, subject of still life, in natural setting, she showed a variation of reproducing live birds in native landscapes of America. To achieve it, she actively challenged to go outdoors to do sketches from wildness, which was rare for female artists. Second, Bridges started her artistic activities with oil painting, but switched to watercolors. Using the technique of painting colors with gouache and color paper, she created positive and uncontaminated natural images of America with bright and clear colors. Third, after taking firm hold in the world of pure art, she suggested the American ecological system as empirical and lyric images to the public using calendar and postcard paintings, and illustrations. In the age when natural images were numerously reproduced as American identities, Bridges painted her delicate views and observations of nature on canvas. With such activities, she could secure her unique position on the borders of various hierarchies imbedded in the American art history. Focusing on Bridges, female painter who emerged in the American art world when American art was making its identity with the motif of nature, this study reviewed her artistic works in the context of the contemporary socio-cultural context and the art history tradition. Through the analysis, this study proved that the importance of exploring and reproducing nature was the product of the desire of the age in both the artistic world and commercial market in the 19th century America. This study can be significant in the sense that it highlighted in various perspectives a non-mainstream art trend deviating from the description centering on art masters and an artist belonging to such a trend.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE