View : 577 Download: 0

W. A. Mozart의 에 관한 연구

Title
W. A. Mozart의 에 관한 연구
Other Titles
A study in Bassoon Concerto K.191 by W. A. Mozart
Authors
임다은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 연구의 목적은 고전시대 협주곡의 역사와 특징을 알아보고 이를 바탕으로 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 <바순 협주곡 내림나장조 K.191>을 분석하고자 함이다. 음악사적으로 가장 먼저 콘체르토(concerto)라는 단어가 등장한 것은 16세기이다. 바로크시대의 합주협주곡(Concerto Grosso)은 독주악기군(concertino)과 합주악기군(ripieno)으로 나뉘어서 경쟁하며 연주하는 형식으로, 바로크시대를 대표하는 장르로 자리하다가 고전시대에 이르러 독주협주곡(Solo Concerto)에 그 자리를 내어주게 되었다. 오늘날 우리가 흔히 협주곡이라고 일컫는 독주악기와 오케스트라가 함께 연주하는 독주협주곡은 고전시대에 확립되었다고 볼 수 있다. 모차르트는 고전시대를 대표하는 작곡가로 35년의 짧은 생애동안 오페라, 소나타, 협주곡 등 다양한 장르에서 위대한 업적을 남겼다. 그중에서도 협주곡에서 음악적으로 높은 경지를 보여주었으며 총 40여 개의 협주곡 작품을 남겼는데, 이 대부분의 협주곡들이 각 악기의 주요 레퍼토리로 현재까지도 연주되고 있다. 모차르트의 <바순 협주곡 K.191>은 1774년 모차르트가 잘츠부르크에 머물던 청년시기에 작곡된 그가 남긴 유일한 바순 협주곡이다. 주요 바순 레퍼토리 중 하나이자 대표곡으로 모든 바순 연주자들에게 숙제로 남아있는 곡이기도 하다. 일반적인 고전시대 협주곡의 전형적인 형식으로 1악장은 소나타형식, 2악장은 발전부가 생략된 소나타형식, 3악장은 론도형식을 가진다. 본 논문은 고전시대 협주곡의 역사와 특징을 알아보고 이를 바탕으로 그의 <바순 협주곡 K.191>을 분석하여 이 곡의 형식과 편성에 대한 이해를 더하고자 한다.;The purpose of this study is to analyze Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)’s Bassoon Concerto in B-flat Major, K.191. This will be based on the research of the history of the concerto. The word ‘Concerto’ was first introduced in 16th century to Musical History. Concerto Grosso was played in the Baroque era, which was divided into ‘Concertino’ and ‘Ripieno’ to compete with each other. Concerto Grosso was the representative genre of the Baroque period, until it was given its place as ‘Solo Concerto’ in the Classical period. The Term ‘Concerto’ established in the Classical era; the ‘Solo Concerto’ was played by solo instruments and an orchestra. W. A. Mozart represents the Classical period, and he has remarkable achievements in many different genres such as Opera, Sonata, Concerto in his short life span of 35 years. Among those many genres, he shows distinguished achievements in his concertos, with more than forty pieces of work which are the major repertoire of most soloists. W. A. Mozart Bassoon Concerto K.191 was the only concerto written for the bassoon in Salzburg in 1774. This concerto is one of the main repertoire pieces for bassoon players. The concerto is written in 3 movements. The first movement is in Sonata form with double expositions. The second movement is in sonata form without a development section. In addition, the third movement is written in rondo form, composed with a simple orchestra, including the oboe, horn and string parts. This paper is for a deeper understanding of the piece, to appreciate its form and construction, and to recognize the history of the concerto by analyzing W. A. Mozart Bassoon Concerto K.191.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE