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온라인 건강 정보 및 병원 이용 경험의 불만족 요인이 원격의료 이용의도에 미치는 영향

Title
온라인 건강 정보 및 병원 이용 경험의 불만족 요인이 원격의료 이용의도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of the Dissatisfaction Factors of Online Health Information and Hospital Use on Intention to Use Telemedicine : Focusing on Consumers in their 20s and 30s
Authors
오율
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
본 연구는 코로나 19의 확산으로 전 세계적으로 관심이 증대한 원격의료의 국내 허용을 긍정적으로 예상하며 20대와 30대를 중심으로 기존의 소비자가 활용하고 있는 의료서비스인 온라인 건강정보와 병원 이용 사이에 원격의료가 도입되어 의료서비스의 일종으로 활성화되기 위해 영향을 끼치는 요인이 무엇인지 알아보는데 그 목적이 있다. 첫째, 연구 대상자의 사회인구학적인 특성에 따라 온라인 건강정보의 불만족요인에 차이가 있는지 분석한 결과 정보의 활용 요인에서 성별에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 연구 대상자의 사회인구학적인 특성에 따라 병원 이용의 불만족 요인에 차이가 있는지 분석한 결과 비용부담 요인에서 연령, 직업에서 유의미한 차이가 나타났고 안전 및 두려움 요인에서 성별에 따라 유의한 차이가 나타났으며 커뮤니케이션에서 성별에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 온라인 건강정보의 불만족 요인과 병원 이용의 불만족 요인이 원격의료의 유용성 인식에 영향을 미치는지 분석한 결과 여성인 경우 부적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 의사와의 커뮤니케이션과 안전 및 두려움 순으로 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 건강정보의 불만족 요인과 병원 이용의 불만족 요인이 원격의료의 이용의도에 영향을 미치는지 분석한 결과 의사와의 커뮤니케이션이 가장 큰 영향력을 미쳤으며, 그 다음으로 정보의 품질 순으로 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 온라인 건강정보의 불만족 요인 및 병원 이용의 불만족 요인과 원격의료의 이용의도와의 관계에서 원격의료의 유용성 인식이 매개효과를 가지는지 분석한 결과 원격의료의 유용성 인식은 불만족 요인인 커뮤니케이션과 원격의료 이용의도 사이에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해, 기존의 병원 이용의 만족 요인인 의사와 환자와의 커뮤니케이션이 원격의료에서도 매우 중요한 요인으로 작용할 것이라는 것을 확인하였다. 의료서비스의 일종으로 일상적으로 활용되어온 온라인 건강정보는 한계가 점점 드러나고 있다. 특히 정보의 품질에 대한 소비자의 불만족은 원격의료가 도입되었을 때 소비자에게 편리함과 건강 및 의료의 전문성을 제공하여 충족시켜주어 의료서비스의 일종으로 충분히 자리잡을 수 있을 것이다. 본 연구는 20, 30대가 의료서비스의 하나인 온라인상에서 건강정보를 획득하는 일상화된 행동을 포함하여 원격의료의 이용의도를 연구했다는 점에서 의미가 있다. ;The spread of COVID-19 has raised worldwide interest in telemedicine, which is positively expected to be accepted in South Korea as well. Accordingly, the purpose of this study is to find out what factors affect the adoption and activation of telemedicine as a type of medical service between online health information and hospital use, which are existing medical services used by consumers in their 20s and 30s. First, the study analyzed whether there is a difference in the dissatisfaction factors of online health information according to the sociodemographic characteristics of the research subjects, and it found that there were significant differences according to gender in the information utilization factors. Second, the study analyzed whether there was a difference in the dissatisfaction factors of hospital use according to the sociodemographic characteristics of the study subjects. The findings showed that there were significant differences according to age and occupation in cost burden factor, according to gender in safety and fear, and according to gender in communication. Third, the study analyzed whether the dissatisfaction factors of online health information and hospital use had a negatively significant effect on females’ perceptions of telemedicine utility. In contrast, they had a positively significant effect on communication with doctors and safety and fear. Fourth, the study analyzed whether the dissatisfaction factors of online health information and hospital use affected the intention to use telemedicine. The result indicated that communication with doctors had the greatest positively significant effect, followed by information quality. Fifth, the study analyzed whether the perception of telemedicine utility of had a mediating effect in the relationship between the dissatisfaction factors of online health information and hospital use as well as the intention to use telemedicine. The perception of telemedicine utility had a mediating effect between the dissatisfaction factors—communication and the intention to use telemedicine. The above study results verify that communication between doctors and patients, which is a satisfaction factor in the existing hospital use, will be important in telemedicine. Limits of online health information used every day as a type of medical service have been revealed. Given consumers' dissatisfaction with information quality and experiences, telemedicine will be able to establish itself as a type of medical service once adopted by providing conveniences, health, and medical specialty to satisfy them. This study is significant as it analyzed the intention to use telemedicine by consumers in their 20s and 30s, such as the daily behavior of finding health information online, a medical service.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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