View : 904 Download: 0

Sergei Rachmaninoff의 Cello Sonata in G minor, Op. 19 분석 및 연구

Title
Sergei Rachmaninoff의 Cello Sonata in G minor, Op. 19 분석 및 연구
Other Titles
An Analytical Study of S. Rachmaninoff’s Sonata for Cello and Piano in G Minor, Op. 19
Authors
김채영
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선

임지연
Abstract
본 논문은 세르게이 라흐마니노프의 유일한 소나타인 첼로와 피아노를 위한 소나타 (Cello and piano sonata in g minor, Op. 19)에 대한 분석적인 연구이다. 이 연구는 서정적인 멜로디, 색채적인 화성들, 순환형식을 포함한 음악적 특징들 뿐만 아니라 소나타 전체를 통틀어 곡을 이끌어가는데 피아노의 중요한 역할도 다룬다. 라흐마니노프는 러시아 국민악파에 영향을 받지 않고 자신의 어법을 발전시켰는데 이렇게 그의 독자적인 양식은 그를 러시아 5인조들로부터 구별되게 만들었다. 라흐마니노프의 첼로소나타는 1901년 그의 협주곡 2번 작품 18의 큰 성공 후 작곡된 곡이다. 이 소나타는 이 두 악기 간의 음악적인 대화로 가득하기 때문에, 곡 전체를 통틀어 피아노와 첼로 파트 간의 이상적인 균형을 획득하는 게 중요하다. 라흐마니노프의 음악에서 일반적으로 기대되는 것처럼, 이 음악 또한 고도로 발전된 기술을 피아노 파트에 부여한다. 우리는 이 소나타에 미친 쇼팽의 영향을 몇 개 발견하는데, 세 곡의 피아노 소나타들과 첼로 소나타(opps. 4, 35, 58, 65)를 포함하는 쇼팽의 모든 소나타 들에서처럼, 이 소나타의 1악장과 4악장 모두 제 1주제 대신 제 2주제로 시작하는 재현부를 보인다. 이는 제시부의 비율에 비해 단축된 재현부를 초래한다.또 다른 쇼팽의 영향은, 쇼팽의 모든 소나타들에서처럼 이 곡에서도 일반적인 경우와는 달리, 뒤바뀐 순서로 2악장에 스케르초가 등장한다. 실질적인 역할이 첼로 파트와 동등하게 피아노 파트에 부여되어 있으므로, 첼로와 피아노는 전적으로 동등한 파트너로 취급한다. 소나타 전체를 통틀어 두 악기는 순환형식을 암시하는 주제적 소재들을 서로 연결된 방식으로 공유하는 상호관계를 보여준다. 피아노 파트는 종종 중요성에서 심지어 첼로를 능가하는 것처럼 보인다. 비록 첼로가 표현적인 가능성을 보이더라도 피아노 파트는 두 악기들 중 더 숙련되게 구성되었다. 기악적인 균형은 때때로 결여된 듯이 보이지만, 이 소나타의 긴장감과 극적인 면은 기악적 불균형의 문제점들을 상쇄할 수 있다.;This thesis is an analytical study of Rachmaninoff’s Sonata for Cello and Piano in G Minor, Op. 19 which is his only sonata for cello and piano. The study covers not only its musical features including lyrical melody, colorful harmonies and cyclic form but also the significant role of piano which leads throughout the whole sonata. Rachmaninoff developed his own musical language unaffected by the Russian nationalist school. Thus his independent style set him apart from the Mighty Five. Rachmaninoff's cello sonata was written after the great success of his second Piano Concerto Op. 18 in 1901. Throughout this sonata, it is important to achieve the ideal balance between the piano and cello parts since this sonata is filled with musical dialogue between the two instruments. As expected in Rachmaninoff’s music in general, this music also assigns the highly developed skills to the piano part. We find several Chopin’s influences on this sonata. As in all of Chopin’s sonatas including three piano sonata and sonata for cello and piano (opps. 4, 35, 58, 65), both the first and final movements of this sonata show the recapitulation which begins with the second theme instead of the first theme. This causes shortened recapitulation, compared to the proportion of the exposition. Another Chopin’s influence is that the scherzo movement appears in reverse order as in all Chopin's sonatas. The cello and piano is treated as completely equal partners since the substantial role is assigned to the piano part equal to the cello part. Throughout the sonata, both instruments shows reciprocity, sharing thematic materials in an interconnected manner which suggests a cyclic design. The piano part often seems to be even more outstanding in importance than the cello part. Although the cello displays its expressive possibilities, the piano part is certainly the more skillfully constructed of the two. Instrumental balance sometimes seems to be lacking however, the intensity and drama of this sonata can offset the problems of instrumental balance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE