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마을축제 참여경험, 마을축제 만족도, 사회적자본의 관계

Title
마을축제 참여경험, 마을축제 만족도, 사회적자본의 관계
Other Titles
A Study on the Relations between the Experiences and Satisfaction of Community Festivals and Social Capital
Authors
고영은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 사회적경제협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
본 연구는 마을축제에 참여 경험이 있는 마을 주민들을 대상으로 마을축제 참여경험, 마을축제 만족도와 사회적자본이 어떠한 관계에 있는지 살펴보고자 실증분석 하였다. 이를 위해 서울시 영등포구에 거주하고 있는 만 18세 이상 영등포구민 480명을 대상으로 2021.5.27.부터 2021.6.10.까지 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사된 480건 중 438개의 표본을 최종 분석하였으며, SPSS 22.0을 활용하여 기술통계분석, 빈도분석, t=test, 분산분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 2018년부터 최근 3년 동안 참여한 평균 마을축제는 5.1회, 3회이상 축제에 참여한 경험은 60.3%로 과반수가 넘게 조사되었다. 또한 운영진, 봉사자, 플리마켓셀러 등 적극적으로 참여한 경험도 36.5%로 나타났다. 조사대상자들이 가장 많이 참여했던 축제는 플리마켓(벼룩시장)이었으며, 체험·놀이, 문화·예술 등의 축제는 비슷한 분포를 보였다. 둘째, 주민들에게 마을축제는 좋은 이미지로 각인되어 있으며, 적극참여한 경험이 있는 주민일수록 축제에 대한 태도가 긍정적인 것으로 나타났다. 셋째, 마을축제에 대한 태도, 교육수준, 직업, 소득 등이 마을축제 만족도에 유의한 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 축제만족도는 신뢰, 공동체참여, 네트워크, 규범의 사회적자본 모든 요인들에게 가장 강력한 정(+)의 영향을 미쳤다. 축제 참여횟수는 공동체참여와 네트워크, 규범에 정적인 영향을 미쳤으며, 축제 적극참여는 공동체참여와 규범에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 마을축제 참여경험과 마을축제의 만족도는 사회적자본의 대중적 확장에 기여할 수 있는 중요한 요소임을 알 수 있었다. 그러므로 마을축제 참여와 만족도를 제고하기 위해서는 마을주민이 적극적으로 참여할 수 있는 다양한 콘텐츠와 프로그램을 개발하여 마을주민들의 기대에 부응함으로써 마을축제에 지속적으로 참여할 수 있는 기회를 제공하고, 마을축제의 만족도를 높이기 위한 노력이 필요하다. 본 연구는 마을축제 참여경험과 사회적자본 간의 연구결과를 통해 마을축제에참여함으로써 주민 간의 정보교류가 활발해지며, 이를 통해 다양한 네트워크가 형성되고, 마을주민 간의 신뢰는 높아지며, 신뢰를 통해 사회적 관계망이 형성됨으로써 마을공동체 참여가 활발해지는 사회적자본의 선순환구조 생태계를 확인하고, 마을축제의 실효성을 검증했다는 점에서 학문적 의의가 있다. 마지막으로 본 연구에서 수집한 마을축제 관련한 자료는 향후 성공적인 마을축제를 개최하기 위한 유용한 정보를 제공할 수 있다는 점에서 마을축제의 기초자료로 활용하거나 도움이 될 수 있을 것이며, 마을축제의 지속적인 발전에 이바지할 수 있을 것이라 기대된다. ;This study aims at reviewing the relations between community festival participation experiences, satisfaction with the festivals, and social capital through the empirical analysis on citizens who have the experiences of participating in the festivals. For this, the online survey was conducted on 480 citizens who reside in Youngdeungpo District in the period between May 27 and Jun 10, 2021. 438 samples among 480 were used for the final analysis, and descriptive statistical analysis, frequency analysis, t-test, ANOVA, exploratory factor analysis, Cronbach'sαand multiple regression analysis were conducted by using SPSS 22.0. As a result of the analysis, first, the average times of participation in community festivals for 3 years from since 2018 were 5.1, and the experience to participate in the festival three times and more was 60.3%, accounting for the majority. The experiences of active participation as staff, volunteers, or the plea marker sellers also made up 36.5%. The respondents participated most in plea market and then, experiential play and cultural art showed similar share. Second, community festival was recognized as a good image to the citizens and their attitudes were more positive as they participated in the festivals more actively. Third, the citizen’s attitudes on community festivals, educational attainment, occupation and income were significant factors affecting satisfaction on the festivals. Satisfaction about the festival had the most powerful positive(+) influences on trust, community participation, networks, and norms, and active participation had significant influences on community participation and norms. These results imply that community festival participation experiences and satisfaction on them are important factors to contribute to the popular expansion of social capital. Therefore, it is necessary to make efforts for providing chances to continue to participate in community festivals and to raise satisfaction in community festivals by developing various contents and programs enabling citizens to participate actively in and responding to their expectations, in order to boost participation in and satisfaction on community festivals. This study has its own academic significance in confirming the ecosystem of social capital with the structure of a virtuous circle, where the information exchanges among the citizens are invigorated, diverse networks are formed through them, trust among the citizens are grown, social networks based on trust are formed, and the participation of community are invigorating, and verifying the effectiveness of community festivals, by its research results about the community festival participation experiences and social capital. Finally, it is expected that the data with regard to community festivals collected in this study will be used or helpful as basic data about the festivals, as it can offer useful information to hold successful community festivals in the future and contribute to continuous development of the festivals.
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