View : 1025 Download: 0

간호학 전공 학생의 원격수업에 대한 교수실재감, 학습자참여, 자기조절학습, 학습만족도에 관한 연구

Title
간호학 전공 학생의 원격수업에 대한 교수실재감, 학습자참여, 자기조절학습, 학습만족도에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Presence, Learner Participation, Self-Regulated Learning, and Learning Satisfaction in Distance Learning for Students in a Nursing Education Program
Authors
유리호
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정덕유
Abstract
본 연구는 간호학 전공 학생을 대상으로 원격수업에서의 교수실재감, 학습자참여, 자기조절학습, 학습만족도에 관한 연구이며, 간호학 원격수업의 효과적인 운영을 위한 기초자료를 제공하기 위해 시도된 혼합연구이다. 자료 수집은 생명윤리위원회(IRB)승인 이후 2021년 1월 11일부터 2020년 2월 28일까지 시행하였다. 연구 대상자는 서울, 경기도 소재 간호대학에 재학 중인 간호학 전공 학생이며 2020년 1학기를 등록하고 원격수업을 1과목 이상 수강한 학생으로 양적연구 대상자는 140명이며, 질적연구 대상자는 14명이다. 수집된 양적연구 자료는 SPSS statistics 22.0프로그램을 사용하여 빈도분석, t-test, Pearson’s correlation coefficient, Multiple linear regression으로 분석하였으며, 질적연구 자료는 전통적 내용분석방법에 따라 분석하였으며, 분석도구로 NVivo 12 프로그램을 사용하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대상자 평균 연령은 25.22(±5.21)세로 20대가 108명(77.1%)으로 가장 많았다. 성별은 여성이 133명(95%)이었으며 학부 재학생은 94명(67%), 대학원 재학생은 46명(33%)이었다. 2. 대상자의 원격수업 수강과목 개수는 평균 4.46(±1.27)개였으며, 수강한 원격수업의 형태로는 사전녹화강의가 가장 많았으며(37.2%), 원격수업 선호도 1순위로 실시간동영상 강의가 가장 많았다(55.7%). 원격 수업 시 평균 2.07(±0.64)개의 전자기기를 사용하며 원격수업 플랫폼 만족도는 3.41(±0.81)점, 교수자 플랫폼 활용도는 3.38(±0.83)점 이었다. 3. 대상자의 교수실재감 평균은 3.55(±0.61)점(범위: 1-5점), 학습자참여 평균은 4.64(±0.52)점(범위: 1-5점), 자기조절학습은 5.15(±0.78)점(범위: 1-7점), 학습만족도 3.76(±0.67)점(범위: 1-5점)이었다. 4. 대상자의 연령 및 학위 과정에 따라 교수실재감, 학습자참여에서 유의미한 차이가 나타났다. 20대 대상자는 30대 대상자보다 교수실재감이 더 높게 나타났으며(t=2.53, p=.015), 학부생이 대학원생보다 교수실재감이 더 높게 나타났다(t=2.92, p=.005). 20대 대상자에서 30대 대상자보다 학습자참여가 더 높게 나타났으며(t=3.00, p=.0404), 학부생이 대학원생보다 학습자참여가 더 높게 나타났다(t=4.32, p<.001). 5. 대상자의 교수실재감과 학습자참여(r=.562, p<.001), 학습자참여, 교수실재감과 자기조절학습(r=.497, p<.001), 교수실재감과 학습만족도(r=.692, p<.001), 학습자참여와 자기조절학습(r=.733, p<.001), 학습자참여와 학습만족도(r=.498, p<.001), 자기조절학습과 학습만족도(r=.471, p<.001)은 정적 상관관계를 보였다. 6. 대상자의 학습만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 요인은 교수실재감(β=.440, p<.001), 자기조절학습(β=.038, p=.017)으로 나타났으며, 50.1%의 설명력을 보였다. 7. 대상자는 교수자의 피드백과 얼굴이 보일 때 교수실재감이 높아지며, 적절한 과제 및 교수법이 학습자 참여를 높이며, 스스로 학습 및 교수자·동료 간의 관계의 주도성을 가질 때 자기조절학습이 이루어진다고 하였다. 또한 이러한 방식들은 학습만족을 높이는 것으로 인식되었다. 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때, 간호학 전공 학생의 원격수업 학습만족에는 교수실재감과 자기조절학습이 영향을 미치며 피드백이 제공될 때, 얼굴이 보일 때, 관계적 주도성을 가질 때 학습만족을 경험하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구 결과 내용을 고려하여 간호학 전공 학생의 원격수업 학습만족을 높이기 위한 교수법 개발이 필요하다. ;This is the mixed method study of teaching presence, learner participation, self-regulated learning, and learning satisfaction in distance learning for students in a nursing education program. After the obtainment of approval from the Institutional Review Board (IRB) of Ewha Womans University, students in the nursing education program were recruited until February 28, 2021. Sample inclusion criteria were students who are attending the nursing education program in Seoul and Gyeonggi Province, enrolled in the first semester of 2020, and took more than one distance learning class. Samples are collected by convenient sampling. There were 140 students for quantitative research and 14 students for qualitative research. The collected quantitative research data were analyzed by using the SPSS statistics 22.0 program, descriptive statistics, t-test, Pearson's correlation coefficient, and multiple linear regression, while the qualitative research data were analyzed by using the NVivo 12 program. The results of this study were as follows. 1. The mean score of teaching experience was 3.55 ± 0.61 on a scale of 5 points. The mean score of learner participation was 4.64 ± 0.52 points on a scale of 5 points. The mean score of self-regulated learning was 5.15 ± 0.78 points on a scale of 7 points, and the mean score for learning satisfaction was 3.76 ± 0.67 points on a scale of 5 points. 2. Teaching presence was positively correlated with learner participation (r=0.562, p<.001), self-regulated learning (r=0.487, p<.001), and learning satisfaction (r=0.692, p<.001). Learner participation was positively correlated with self-regulation (r=0.733, p<.001) and learning satisfaction (r=0.498, p<.001). Self-regulated learning was positively correlated with learning satisfaction (r=0.471, p<.001). 3. The multiple linear regression analysis was performed in order to examine the factors influencing the learning satisfaction. It revealed that teaching presence (β=0.440, p<.001) and self-regulated learning (β=0.038, p=.017) had significant effects in learning satisfaction. The total explanatory power was 50.1%. 4. In the focus group interview, teaching presence increased when the students received feedback and saw the faces of their professors. Appropriate tasks and teaching methods increased learner participation, and self-regulated learning took place when they had self-study and leadership in the relationships between professors and colleagues. These methods have also been recognized to increase learning satisfaction. Overall, the results of the study showed that the students in the nursing education program experienced learning satisfaction when teaching presence and self-regulated learning were affected, when feedback was provided, when the face was seen, and when they had relational initiative. Therefore, considering the results of this study, it is necessary to develop teaching methods that will enhance the learning satisfaction of students in a nursing education program in distance learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE