View : 547 Download: 0

그룹 랩만들기의 치료적 적용

Title
그룹 랩만들기의 치료적 적용
Other Titles
Therapeutic Application of Group Rap Making for Enhancing Communication Skills of Adolescents with Mild Intellectual Disabilities
Authors
김은하
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구는 그룹 랩만들기를 통해 경도지적장애 청소년의 의사소통기술을 향상시키는지, 진행된 활동이 음악치료 임상 현장에 적용가능한지 알아보고자 실시된 사례연구이다. 연구 대상은 경도지적장애 만 14-15세로 특수학교에 재학 중이며 일상생활에서 타인의 언어를 이해하고 단답식으로 대답이 가능한 3명의 청소년이다. 연구절차는 사전검사, 중재, 사후검사를 포함하여 세션은 주 1-2회씩 회기별 50분으로 진행하여 총 6회기의 그룹 중재하였고 사전-사후검사를 포함해 4주간에 걸쳐 진행되었다. 그룹 랩만들기 프로그램은 의사소통의 맥락 이해, 의사소통의 내용 구성, 의사소통의 적용과 같은 총 3단계의 절차로 이루어졌고 랩의 구성요소인 비트, 벌스, 훅, 추임새를 중심으로 창작 활동이 구성되었다. 의사소통기술의 기능적 변화를 알아보기 위해 대상자들이 노래한 랩 가사를 살펴보았고, 일상생활에서의 변화를 알아보기 위해 박지혜, 김화수. 박정식 (2014)가 구성한 사회적 의사소통 체크리스트로 검사를 실시하였다. 또한 음악 활동 안에서 나타나는 요구⋅질문하기 및 정보제공하기 행동을 사건 기록법으로 측정하였다. 연구 결과, 대상자들이 자발적으로 시도한 가사의 길이가 길어질 뿐만 아니라 주제와의 관련성이 높아졌으며, 사회적 의사소통 능력 검사에서는 기능수준에 따른 변화의 차이는 있었으나 전반적으로 향상되었으며, 요구⋅질문하기 및 정보제공하기 행동이 증가하였으므로 본 연구가 대상자의 의사소통기술에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이와 같은 연구 결과를 통해 그룹 랩만들기 프로그램이 경도지적장애 청소년의 의사소통행동을 향상시키는데 효과적인 중재 방안이 될 수 있었다고 사료된다. 따라서 본 연구는 일부 임상 대상군에게만 제한적으로 사용되었던 랩 음악을 확장하였고, 그룹 랩만들기 프로그램을 적용하여 경도지적장애 청소년의 의사소통기술이 긍정적으로 변화된 점에 의의가 있다.;The purpose of this study was to examine if group rap making program was applicable for improving communication skills of adolescents with mild intellectual disabilities. Three adolescents with mild intellectual disabilities aged 14 to 15 years participated in this program. A total of 6 group sessions were conducted, which lasted for 50 minutes once or twice a week over four week. The group rap making program was constructed with three stages: understanding the context of communication, constructing the contents of communication in a structure and application of contents in a group setting. In order to examine, the changes in target skills of participants, the constructed rap lyrics were analyzed. Social communication skills check list was rated by care givers of participant at pre- and post- test. Also, communicative behaviors were observed and analyzed in terms of behaviors of asking a question and providing an information to others. The results of analyzed rap lyrics showed that length of rap created by participants increased as the program proceed, the attempts to voluntary share that opinions on the rap making and create the new lyrics also increase. It was also showed in the social communication ability test, although there was a difference in change according to the functional level, it was improved overall. During the sessions, increase on behaviors of asking a question and providing information to others.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE