View : 576 Download: 0

항공사의 국내선 여객 수요 추정

Title
항공사의 국내선 여객 수요 추정
Other Titles
Estimating Domestic Passenger Demand for Airlines in South Korea Based on Random Coefficients Logit Model
Authors
유정민
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박민정
Abstract
본 연구는 확률계수 로짓모형을 적용하여 항공사의 국내선 여객 수요를 분석하였다. 2016년 1월부터 2020년 12월까지 전국 14개 공항, 9곳의 국적항공사를 대상으로 연구를 실시하였으며, 국내선 노선(O-D) 및 월 단위로 시장을 설정하였다. 항공편 외 선택지인 Outside goods로 고속열차(KTX/SRT)를 설정함으로써 교통수단을 이용할 의사가 있는 소비자를 대상으로 분석을 실시하였으며, 교통 및 지리적 환경이 서로 다른 제주선과 내륙선을 구분하여 수요함수를 추정하였다. 가격데이터로는 국적항공사의 공시운임을 바탕으로 구축한 가격지수를 이용하였으며, 한국공항공사 항공통계의 항공사별 유임여객 수 데이터를 월별로 수집하여 분석에 이용하였다. 분석 결과, 가격지수는 내륙선과 제주선 모두에서 음(-)의 계수를 가지는 것으로 추정되었으나, 내륙선에서만 통계적으로 유의하였다. 운행횟수는 제주선과 내륙선 모두에서 양(+)의 유의한 계수를 가지는 것으로 추정되었다. 탄력성의 경우, 제주선의 수요는 가격 비탄력적으로, 내륙선은 가격 탄력적으로 나타났다. 또한, 선행연구의 LCC 도입 전 탄력성 추정 결과와 비교 분석하였을 때, 제주선과 내륙선 모두 수요의 탄력성이 증가하여 LCC 도입에 의한 경쟁 효과가 발생하였음이 드러났다. 마지막으로 국내선에서도 FSC 간의 대체성과 FSC-LCC 간의 대체성 사이에 차이가 존재하는지 여부를 확인해본 결과, FSC 간의 대체성이 대부분의 노선에서 FSC-LCC 간의 대체성보다 높았다. 그러나 그 차이가 두드러지게 크진 않았으며, 내륙선에서의 대한항공 운임 변화에 따른 아시아나항공 수요의 교차탄력성은 타 항공사의 교차탄력성에 비해 오히려 낮은 편이었다. 본 연구는 (연구자가 조사한 바에 따르면) 국내에선 최초로 항공사의 국내선 여객 수요를 확률계수 로짓모형을 적용하여 추정하고자 시도하였다는 점에서 그 의의가 있다. 더불어 시장의 공급 측면에 대한 분석이 추가로 진행된다면, 기업결합 등의 발생 시 항공여객운송시장의 균형 변화를 예측 가능할 것으로 기대된다. ;The purpose of this study is to estimate domestic passenger demand for airlines in South Korea by applying random coefficients logit model. From January 2016 to December 2020, the study was conducted on 9 domestic airlines at 14 airports in South Korea, defining each market as a monthly origin-destination pair. By setting up high-speed trains (KTX/SRT) as outside goods, the research was conducted on consumers who were willing to use transportation. The demand function was estimated separately by dividing it into Jeju and inland routes. According to the research, the coefficient of the price index for each route was estimated to be negative, but it was statistically significant only on the inland routes. The number of flights was estimated to have positive significant coefficients on both the Jeju and inland routes. In the case of price elasticity, the demand for the Jeju routes was shown to be price inelastic and that for the inland routes to be price elastic. In addition, compared to the price elasticities before the introduction of LCC (Low cost carrier) which were estimated in previous literature, the price elasticities of demand increased on both the Jeju and inland routes. Finally, we checked whether there is any difference in the substitution between FSCs (Full service carriers) and that between FSCs and LCCs on domestic flights. We found that the substitution between FSCs is greater than that between FSCs and LCCs on most routes. However, the difference is not remarkably large, and the cross-elasticity of demand for Asiana Airlines with respect to change in Korean Air’s fares on the inland routes is lower than that of demand for other LCCs. This paper has an implication in that it is the first attempt to estimate the domestic passenger demand for airlines in South Korea by applying the random coefficients logit model.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE