View : 826 Download: 0

조지 거쉰의 피아노 작품 <3개의 전주곡>에 대한 연구

Title
조지 거쉰의 피아노 작품 <3개의 전주곡>에 대한 연구
Other Titles
A Study for Piano Works of George Gershwin : Based on Influence of Neo-Classicism and Jazz
Authors
김리아
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은

김시내
Abstract
본 논문은 조지 거쉰(George Gershwin, 1898-1937)의 피아노 작품 『3개의 전주곡』(Three Preludes, 1926)에 관한 연구로서, 20세기 다양한 음악의 공존성을 바탕으로 재즈와 신고전주의의 영향을 알아보고자 한다. 20세기의 음악은 다양한 경향들의 등장과 함께 그 결합이 일어났던 시기이다. 작곡가들은 후기낭만, 인상주의, 무조음악 등의 여러 음악 양식을 이용하여 서로 적절히 융합되는 작품을 만들어내면서 다양한 경향의 작품을 탄생시켰다. 특히 거쉰에게 영향을 준 음악 양식에는 신고전주의와 미국의 ‘재즈(Jazz)’가 있다. 20세기의 신고전주의는 이전 19세기에서 사용되었던 고전형식을 선택하는 것에 그치지 않고 옛 음악의 소재를 사용하는 것까지 의미가 확장되어 폭넓게 용인되었으며, 미국의 재즈 음악은 미국에서 시작하여 유럽까지 퍼지면서 거쉰을 포함한 많은 작곡가들에게 영향을 미쳤다. 이 두 가지 흐름은 음악적 결합을 통해 공존성을 가지며 그의 작품 활동에 바탕이 되었다. 본 논문에서는 이러한 배경을 바탕으로 신고전주의와 재즈의 영향을 받은 『3개의 전주곡』을 분석하였다. 우선 신고전주의의 영향은 곡 제목에 표제성이 느껴지지 않는 전통 장르를 사용한 점과 고전형식의 악장들처럼 빠르게–느리게-빠르게의 템포로 세 개의 곡을 배치한 점을 살펴볼 수 있다. 또한 각 곡 모두 전통적인 A-B-A′ 3부 형식으로 작곡하였으며, 으뜸음을 지속적으로 강조하여 조성에 기반한 음계를 사용한 점도 신고전주의적인 특징을 드러낸다. 반면에 음표의 길이, 강박의 쉼표와 약박의 악센트 등을 이용한 다양한 당김음 리듬, 블루스 음계를 바탕으로 한 블루노트, 여러 리듬형들이 함께 제시되는 복합 리듬, 계속 움직이는 듯한 모습을 표현한 스윙 리듬, 왼손에서 곡의 중심을 잡아주는 오스티나토, 제시된 주제 선율을 다양한 방식으로 반복하여 곡을 진행하는 점 등은 20세기 재즈의 모습을 보이고 있다.;The current study explored George Gershwin (1898-1937)'s piano work, Three Preludes (1926) that had been influenced by the coexistence of various musical genres in the 20th century, especially jazz and neo- classicism. The music of the 20th century was characterized by the emergence and integration of various musical trends. Composers merged musical styles such as post-romanticism, impressionism, and atonal music to create a variety of novel musical styles. The musical styles that particularly affected Gershwin were neo-classicalism and American jazz. The concept of neo-classicism in the 20th century not only started to follow classical form of the previous 19th century but also started to extend its meaning to the use of materials from old music, which was later widely accepted by composers. In addition, the rise of jazz music started from United States spreading to Europe influenced many composers including Gershwin. These two trends, which have coexistence through musical combination, became the basis of Gershwin’s musical work. In this regard, the current study analyzed Three Preludes influenced by neo-classicalism and jazz. First of all, the title without particular representativeness and the arrangement of the three pieces at a fast-slow-fast tempo like classical movements reveal the influence of neo-classicism. Also, each piece is composed in the traditional A-B-A′ form, and the continuous emphasis on the tonic and the use of a tonal scale also show neoclassical characteristics. On the other hand, the use of various rhythms using the length of notes, strong beats rests and weak beats accents, the use of blue notes based on the blues scale, the poly rhythm in which several rhythm types are presented together, and the swing rhythm expressing the appearance of continuous movement, the ostinato that holds the center of the song in the left hand, and the fact that the song proceeds by repeating the suggested theme melody in various ways show the characteristics of jazz in the 20th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE