View : 404 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
신예빈
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림

김시내
Abstract
본 연구는 필자의 석사학위 졸업 연주 프로그램 중 J. S. Bach 「Chromatic Fantasy and Fugue, BWV903」, L. v. Beethoven 「Piano Sonata No.31, Op. 110」, A. Berg 「Piano Sonata, Op. 1」을 분석한 annotation으로, 보다 설득력 있는 연주를 도모하는 데에 있다. 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 「Chromatic Fantasy and Fugue, BWV903」은 평균율에서 사용된 Prelude-Fugue 구성을 따라 Fantasy와 Fugue가 짝지어진 곡으로 즉흥적인 성격의 Fantasy와 그와 대비되는 형식의 3성 Fugue가 유기적으로 연결되어 있는 곡이다. Fantasy는 기존의 모방형식에서 벗어나 즉흥적인 패시지, 자유로운 아르페지오, 서정적인 레치타티보로 구성되어 선율의 다양성과 서정성이 드러나고 Fugue는 다양한 음형의 반복, 확대를 통해 곡이 전개되어 보다 자유로운 구성을 보인다. 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의「Piano Sonata No.31, Op. 110」은 32개의 피아노 소나타 중 후기작품에 속하며 이전 시기에서는 볼 수 없었던 서정성과 구조의 재정립을 보인다. 1악장에 등장하는 모티브는 3악장의 푸가 주제로도 사용되어 주제순환기법을 보여주고 2악장은 전통적인 3악장 구성과 다르게 빠른 악장을 취한다. 3악장은 레치타티보, 아리오조, 푸가가 쉼 없이 이어지며 자유로운 구성을 보이는데 이는 주목할 만한 베토벤 후기 소나타의 구조적 특징이다. 또한 전 악장에 걸쳐 나타나는 선율의 낭만성은 인간 내면의 깊은 감정을 나타내며 낭만주의를 예견하는 모습을 보인다. 베르크(Alban Berg, 1885-1935)는 20세기 독일 작곡가로 신빈악파의 한 사람이다.「Piano Sonata, Op. 1」은 1907년에 작곡된 단악장 소나타로 무조음악을 기반으로 하면서도 베르크 특유의 낭만적 색채가 두드러지게 나타나는 곡이다. 또한 전통적 소나타 형식인 제시부, 발전부, 재현부의 구성을 따르고 있어 구조의 전통성과 현대적 작곡기법이 조화를 이루고있는 곡이다. ;The purpose of the dissertation is to promote more appealing performance to the audience by studying, analyzing, and profoundly understanding J. S. Bach’s 「Chromatic Fantasy and Fugue, BWV 903」, L.V. Beethoven’s 「Piano Sonata No.31, Op. 110」, and A. Berg’s 「Piano Sonata, Op. 1」from the author's graduation recital programs for the master's degree. J. S. Bach (Johann Sebastian Bach, 1685-1750)’s 「Chromatic Fantasy and Fugue, BWV 903」 is a mixture of Fantasy and Fugue that are paired according to the composition of Prelude - Fugue from The Well-Tempered Clavier, which the improvisatory Fantasy and in contrast the formal three-voice Fugue are organically connected. The Fantasy escapes the existing forms and reveals lyrical and varied characters of the melodies through improvised passages, liberated arpeggios, and lyrical recitatives. L. v. Beethoven (Ludwig van Beethoven, 1770-1827)’s 「Piano Sonata No.31, Op. 110」 belongs to the later works of his piano sonatas, and shows lyricism and re-establishment of structures, which were rarely seen prior to the piece. A motive from the first movement is used as the theme of the Fugue in the third movement, which is written with the theme cyclic technique, and the second movement takes fast tempo contradicting the traditional three movement composition of a sonata. In the third movement, recitatives, arioso, and fugues are connected without a halt displaying a rather free composition, which is one of the noteworthy characteristics in the Beethoven's later sonata form. Furthermore, the romantic melodies throughout the whole movements portrait deep human emotions from within, and it enables us to foresee Romanticism just around the corner. A. Berg (Alban Berg, 1885-1935) was a German composer from the 20th century, who was one of the members of the Second Viennese School. 「Piano Sonata, Op. 1」is a single movement sonata written in 1907, which well shows his unique romantic colors prominently whilst written in atonality. It also interestingly follows the traditional sonata form with an exposition, development, and recapitulation, which harmonically put together a traditional form and a modern composition method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE