View : 677 Download: 0

국내 아동청소년을 위한 음악치료교육 개념 정립 및 실행에 관한 연구

Title
국내 아동청소년을 위한 음악치료교육 개념 정립 및 실행에 관한 연구
Authors
강현정
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
정현주
Abstract
음악치료 학위 과정이 1997년 설립되어 전문 음악치료사를 배출하였던 국내 음악치료의 초창기에는 치료와 교육의 융합적 음악 프로그램이 학교 현장에서 장애 아동청소년을 주요 대상으로 제공되었으나, 최근에는 그 대상과 범위가 일반 아동청소년으로 확장되고 있다. 이에 본 연구는 대상을 비장애 아동청소년으로 한정하고, 최근 변화의 추세와 국내 교육 관련 현장을 반영한 음악치료교육 개념의 정립 및 실행 구조 구축에 목적을 두었다. 이를 위해 1단계 연구에서 비장애 아동청소년을 대상으로 시행한 교육과 치료의 융합적 음악 프로그램 관련 주제범위 문헌고찰을 통하여 음악치료교육의 동향과 개념의 범위 및 핵심개념을 탐색하였다. 2단계 연구에서 현장전문가를 대상으로 인터뷰를 실시하여 음악치료교육 실행의 구성요소 및 범주를 규명하였다. 본 연구의 결론으로써, 1단계와 2단계의 연구 결과를 종합하여 최종적으로 음악치료교육 개념을 정립하고, 실행의 연속성과 범주 및 구성요소 도출을 통한 실행의 틀을 제시하였다. 먼저 음악치료교육은 교육 관련 현장에서 아동청소년들이 직접적인 음악경험을 하고 음악을 통한 자기 탐색 및 표현을 함으로써 개인의 내적 변화가 일어나고 더 나아가 학교 및 공동체의 건강한 구성원으로서 성장하도록 지원하는 치료와 교육의 융합적 영역이다. 음악치료교육 실행의 연속성에서 두 축은 치료 목적과 교육 목적, 치료적 개입과 교육적 개입이다. 치료 목적은 심리자원 형성이며 교육 목적은 학습과 음악성 계발이다. 치료적 개입은 음악을 통한 내면 및 관계 경험 제공과 심리 자원 형성 조력이다. 교육적 개입은 실기 및 음악 이론 전달이다. 양 축의 끝에 치료와 교육이 있지만 이는 대응의 의미가 아닌 연계성을 내포한다. 음악치료교육 실행 범주는 교육의 과정과 방법을 통해서 궁극적으로 치료의 목적을 성취하고자 하는 ‘교육을 통한 치료’와 치료의 과정과 방법을 통해서 궁극적으로 교육의 목적을 성취하고자 하는‘치료를 통한 교육’, 교육 목적으로 교육적 개입을 하는 과정에서 음악치료적 개입을 부분적으로 활용하는‘교육과정에서의 치료’와 치료를 목적으로 음악치료적 개입을 하는 과정에서 교육적 개입을 부분적으로 활용하는‘치료과정에서의 교육’이다. 음악치료교육 실행의 구성요소는 현장, 참여자, 중재자, 그리고 음악중재이다. 첫째, 현장은 특정 목표를 수행하기 위한 공간이며 그 구성원들을 설정된 방향으로 이끄는 역할을 한다. 현장은 학교 정규수업 내, 학교정규수업 외, 학교 밖의 세 영역으로 나뉘며 각 현장의 필요가 다르다. 둘째, 참여자는 정서 및 관계적, 공동체적 심리 영역에 대한 중재의 필요가 있는 아동청소년이다. 참여자의 필요와 현장의 요인에 따라 정서기술, 관계기술, 학습/적응 기술의 3대 개념이 실행에서 복합적으로 구성된다. 셋째, 중재자는 아동청소년의 심리 발달을 이해하고 심리치료적 개입과 음악 교수법에 대한 전문성을 소지한 자이다. 중재자는 교사, 교사이면서 치료사 혹은 치료사이면서 교사, 치료사의 유형으로 분류된다. 넷째, 음악중재는 과정 중심으로 아동청소년의 심리적 성장과 잠재력 발현을 위하여 치료적으로는 음악을 통한 심리자원 형성을 조력하고 교육적으로는 음악 기술과 지식을 교수-학습하는 행위이자 과정이다. 음악치료교육은 일차적으로는 현장의 필요, 이차적으로는 참여자 필요, 그리고 삼차적으로는 중재자에 따라 음악의 활용 및 중재 목표와 방향이 설정된다. 본 연구는 교육 현장의 요구인 아동청소년의 정서 및 사회 영역의 심리 회복과 발달을 위하여 교육과 치료가 협력적으로 개입할 수 있는 융합적 학문의 기반을 마련한 데 의의가 있다.;During the initial stage, the music therapy had been practiced under the educational circumstances, mainly targeting the rehabilitation of the disabled children and adolescents in Korea. However, the scope and subject of the music therapy has been significantly expanded in recent days. Thus, the purpose of this research is to establish the fundamentals of Music-Centered Education and Therapy (McET) and to construct the framework of McET, specifically designed for the domestic non-disabled children and adolescents at school age. The object is accomplished by holistically defining the concept of McET and by reflecting the ever-changing trend and needs in the Korean educational system. To derive the components and definition of the McET, this study was conducted two sub-studies. In Study 1, the scoping review was performed in order to examine the key concepts and scope regarding the McET from the existing studies on the convergent music intervention of education and therapy. In Study 2, the components and scope of the McET practice were identified by collecting the interviews with music therapists and teachers. In conclusion, by compiling the result of Study 1 and Study 2, the complete definition of the McET and its framework were found by deriving the continuum and components for practice. McET is a comprehensive area of the therapy and education, which enables the children and adolescents in the schooling settings to directly experience the music and to express themselves by searching and expressing the inner-self, and thus by motivating the change of inner-self. Furthermore, McET supports the children and adolescents to grow as a member of the school and community they belong. In McET, the two axis of the continuum is the Therapy-driven/ Education-driven and Therapeutic Intervention/ Educational Intervention. Therapy-driven means the formation of the psychological resources and Education-driven means the development of the intellectual and musical capabilities. Therapeutic Intervention means the provision of inner-self and relationship experiences through music. Educational Intervention means the transferring the theory of musical skills. While the therapy and music stand both on the axis, they stand for the relatedness, not the confrontation. Therefore, the following four categories were identified and visualized, focusing on the educational and therapeutic purposes, educational and therapeutic interventions: therapy through education (achievement of therapy by the educational methods), education through therapy (achievement of education by the therapeutic methods), therapy in the educational process (utilizing the musical-therapeutic intervention methods during the educational intervention), education in the therapeutic process (utilizing the educational intervention methods during the musical-therapeutic intervention). The components of the McET practice are: 1) field, 2) participant, 3) intervener, and 4) musical intervention. First, field is a place to perform the specific purpose which leads the participant to the pre-determined direction. The fields are categorized by three areas: intra-curriculum, extra-curriculum, and ex-schooling, which require different settings. Second, participant stands for the child and adolescents who need the intervention on the aspects of emotion, relationship, and community. Depending on the necessity of participant and the field, the three components of the emotional technics, relationship technics, and education/application technics are utilized comprehensively. Third, intervener is a trained personnel who retains the professional skills of musical education and emotional therapeutic intervention, and who also understands the psychological development of the children and adolescents. The interveners are categorized by: teacher, teacher/therapist, and therapist. Fourth, musical intervention means the educational process of musical skills which also leads to the formation of emotional resources for the psychological development of the children and adolescents. The purpose and direction of the musical intervention are composed by the necessity of field, necessity of participant, and the necessity of the intervener. This research founded the meaningful ground of the integrated studies for the education and therapy, which enable the psychological recovery and development of the children and adolescents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE