View : 554 Download: 0

비탈리 샤콘느 연구

Title
비탈리 샤콘느 연구
Other Titles
A Study of Vitali’s Chaconne in g minor : Chacteristics which Encompass the Ages of Baroque and Romantic Music
Authors
양지인
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
토마소 안토니오 비탈리(Tomaso Antonio Vitali, 1663-1745)는 그의 아버지인 지오반니 바티스타 비탈리(Giovanni Battista Vitali, 1632-1692), 아르칸젤로 코렐리(Arcangelo Corelli, 1653-1713)와 함께 17-18세기 이탈리아 볼로냐 악파를 대표하는 음악가로서 당대 바이올린 연주의 수준을 한 단계 끌어올린 선구자적 인물이다. 그가 남긴 소수의 작품들 가운데 현재까지 연주되며 그 명성을 이어가고 있는 곡은《샤콘느》(Chaconne in g minor)가 거의 유일하다. 하지만 샤콘느는 비탈리가 과연 원작자가 맞는지 그 진위 여부에 대해 논란의 여지가 남아있는 곡이기도 하다. 샤콘느의 진위 여부는 약 두 가지의 견해로 해석 가능하다. 비탈리가 샤콘느의 원작자라고 보는 경우, 비탈리의 바로크성과 비탈리 사후 작품을 첨삭하여 발표한 후대 작곡가들의 낭만성이 함께 들어있다고 추측할 수 있고, 비탈리가 샤콘느의 원작자가 아니라고 보는 경우, 후대 작곡가들이 비탈리의 이름만을 빌려와 발표한 위작이라고 추측할 수 있을 것이다. 왜냐하면 작품의 양식과 통주 저음의 사용 등에서는 바로크적 요소가 드러나고, 과감한 조옮김, 대담한 화성 등에서는 낭만적 요소 또한 찾을 수 있기 때문이다. 이에 관하여 필자는 작품의 시대적 배경을 바로크와 낭만 중 그 어느 쪽으로도 한정하지 않고 두 가지 가능성을 모두 열어둔 채 연구를 진행하고자 한다. 우선 바로크와 낭만 시대의 시대적 특성 및 음악 경향을 알아보고, 바이올린의 구조 및 연주법의 변화에 대해 살펴볼 것이다. 그리고 이를 근거로 하여 바로크와 낭만적 요소를 모두 지닌 샤콘느의 음악적 특수성에 대해 연구할 것이다. 따라서 본 논문은 바로크성과 낭만성이 공존하는 비탈리 샤콘느의 특수성을 조명하고, 실제 작품을 연주하는 연주자들에게 보다 넓은 해석의 여지를 제공하는 데 그 의의가 있다.;Tomaso Antonio Vitali (1663-1745), along with his father Giovanni Battista Vitali (1632-1692) and Arcangelo Corelli (1653-1713), was a representative musician of the Bologna School of Italy in the 17-18th century, and a pioneer who raised the level of violin playing method at the time. Among the few works he has left,《Chaconne in g minor》is one of the rare music that is performed to this day, and that has maintained its reputation. However, as to whether Vitali is the original author of Chaconne remains controversial. There are two interpretations to the authenticity of Chaconne. In the case where Vitali is the original author of Chaconne, it can be inferred that the baroqueness of Vitali and the romanticism of the later composers, who published a posthumous arrangement, coexist in the music. In the case where Vitali is not the original author of Chaconne, it can be inferred that the work is a forgery announced later composers who borrowed Vitali’s name only. This is because the style of the work and the use of bass tones remind of Baroque elements, and the bold transpositions and daring harmony are romantic elements. This research will not limit the historical background of the work to either baroque or romantic, but open both possibilities in conducting the research. The purpose of the study is to highlight the distinctiveness of Vitali’s Chaconne in which baroque and romantic music coexist, and to offer a broader interpretation to the musicians who would play this piece. This research will first assess the characteristics and musical trends of the Baroque and Romantic eras, and then examine the changes in the violin structure and violin playing method. And further analyze the musical specificity of Chaconne, having both baroque and romantic elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE