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The Effect of Cultural Capital and Economic Capital on Culture and Art Consumption among Post-90s Consumers in Shanghai

Title
The Effect of Cultural Capital and Economic Capital on Culture and Art Consumption among Post-90s Consumers in Shanghai
Authors
TIAN XIYU
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
This study examines the impact of cultural capital and economic capital on the consumption of culture/art among Chinese post-90s consumers. Based on Bourdieu’s cultural reproduction theory, it explores what variables-cultural capitals and economic capitals- that influence the frequency and diversity of post-90s culture/art consumption. In addition, it verifies the omnivore hypothesis, that is, whether post-90s generations consume high culture and popular culture at the same time. An online survey was conducted on post-90s consumers aged 21 to 31 and 355 questionnaires were used for analysis. The results are as follows. First, cultural capital is significant for simultaneously consuming high and popular culture. More specifically, inherited cultural capitals such as father's occupation, mother’s education, respondents' perception of parents' attitudes towards culture/art, and culture/art education experiences during childhood are significant for simultaneously consuming high and popular culture. Secondly, the total volume of the diversity of culture/art consumption is influenced by respondents' perception of parents' attitudes towards culture/art and culture/art educational experience during childhood. On the other hand, whether one of the parents is a Communist Party member, mothers’ occupations, and culture/art educational experience during childhood are significant variables to influence on the total volume of the frequency of culture/art consumption. On the whole, cultural capitals rather than economic capitals, and inherited cultural capitals rather than acquired cultural capitals are significant factors on culture and art consumption among Chinese post-90s consumers. Last but not the least, the culture/art educational experience during childhood is the most important variable to prove the cultural omnivorousness exists among China's post-90s consumers.;본 연구는 문화자본과 경제자본이 중국 90후세대(지우링허우, 90后) 소비자들의 문화예술 소비에 미치는 영향을 연구하였다. 부르디외의 문화 재생산 이론을 바탕으로 90후세대의 문화예술 소비 빈도와 다양성에 영향을 미치는 변수인 문화자본과 경제자본을 살펴보았다. 동시에 90후세대가 고급문화와 대중문화를 동시에 소비한다는 옴니보어가설을 검증하였다. 본 연구는 90후세대 소비자를 대상으로 온라인 조사를 실시하여 수집된 355개의 설문지를 분석하였고, 그 결과는 다음과 같다. 먼저, 문화자본은 고급문화소비와 대중문화소비에 동시에 영향을 미쳐 90후세대의 문화예술 소비에 옴니보어가 있음을 확인하였다. 더 구체적으로 아버지의 직업, 어머니의 교육,문화예술에 대한 부모의 태도, 어린 시절의 문화예술 교육 경험 등 상속문화자본은 고급문화와 대중문화 동시소비에 유의하게 영향을 미쳤다. 둘째, 문화예술소비의 총 다양성은 어린 시절의 문화예술 교육 경험, 문화예술에 대해 부모의 태도에 영향을 받는다. 한편, 부모는 공산당당원 여부, 어머니의 직업, 어린 시절 문화예술 교육경험은 문화예술소비의 총 빈도에 영향을 미쳤다. 결론적으로 중국 90후세대 소비자들의 문화예술 소비에 영향을 미치는 중요한 요소는 문화자본이지 경제자본이 아니며, 문화자본 중에서도 영향력 있는 것은 습득된 문화자본이 아닌 상속된 문화자본임을 확인하였다.이는 90후세대의 문화예술 소비에 옴니보어가 존재한다는 의미로 해석할 수 있다.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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