View : 693 Download: 0

국내 외국인 유학생의 사회정서역량이 대학생활적응에 미치는 영향

Title
국내 외국인 유학생의 사회정서역량이 대학생활적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of International Students’ Social and Emotional Competence on the College Adjustment : The mediating Effect of Social Support by Supporters
Authors
김별아
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신태섭
Abstract
최근 한국 정부 주도의 적극적인 외국인 유학생 유치와 한류의 영향으로 국내 대학 내 유학생의 수는 급격하게 증가하고 있다. 그러나 많은 유학생들이 문화와 언어, 교육 시스템의 차이, 학업적 부담감, 경제적 어려움 등으로 한국 대학생활적응에 어려움을 경험한다. 유학생의 적응적 어려움은 개인의 심리적 문제에서 나아가 장기간 적응의 문제로 이어질 수 있으며, 적응에 실패하여 학업을 마치지 못하는 경우 유학생 개인의 삶에 부정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 대학의 학문적 다양성의 측면에서도 큰 손실이 발생할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 유학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인들에 대해 탐구하고자 하였다. 특히 유학생 개인의 사회정서역량이 대학생활적응에 미치는 영향을 살펴보고자 하였으며, 한국 친구, 모국 친구, 타국 친구의 사회적지지가 유학생의 사회정서역량과 대학생활적응 간의 관계를 매개하는지 규명하고자 하였다. 이를 검증하기 위하여 국내 대학(원)에 재학하고 있는 유학생을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 총 397명의 데이터를 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 수집된 데이터를 바탕으로 연구대상자의 인구통계학적 특성을 산출하기 위해 기초통계분석과 빈도분석을 시행하였다. 그리고 주요 변인인 사회정서역량, 대학생활적응, 지지원별 사회적지지 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 구조방정식 모형을 사용하여 사회정서역량과 대학생활적응의 관계에서 지지원별 사회적지지의 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사회정서역량과 대학생활적응, 지지원별 사회적지지는 모두 유의한 정적 상관관계로 나타났다. 둘째, 유학생의 사회정서역량은 대학생활적응에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 유학생의 사회정서역량이 높을수록 대학생활적응 수준이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 사회정서역량과 대학생활적응간의 관계에서 한국 친구, 모국 친구, 타국 친구의 사회적지지는 모두 부분매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 유학생의 사회정서역량이 대학생활적응에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 개인이 지각하는 사회적지지의 수준의 향상시켜 대학생활적응 수준을 높이는 간접적인 영향도 존재한다는 것을 의미한다. 결론적으로 본 연구에서는 유학생 개인의 사회정서역량이 대학생활적응에 긍정적인 영향을 미치는 동시에 유학생이 지각한 한국 친구, 모국 친구, 타국 친구의 사회적지지를 매개하여 대학생활적응에 영향을 미친다는 것을 밝혔다. 본 연구결과를 바탕으로 유학생의 사회정서역량을 함양하기 위한 사회정서학습 프로그램 개발과 지지원별 사회적지지 수준 향상을 위한 방안을 제안함으로써 국내 고등교육 현장에서 외국인 유학생의 적응을 돕는데 기여하고자 한다. ;In recent years, the proportion of international students in Korean universities has been increasing rapidly due to the active attraction of foreign students led by the Korean government and the influence of the Korean Wave. However, many international students are experiencing difficulties in adapting to Korean universities due to differences in culture, language and educational system, academic burden, and economic difficulties. The adaptive difficulties of international students can lead to long-term adjustment problems as well as personal psychological problems, and if they fail to complete their studies, they can cause great losses not only in terms of negative impacts on their personal lives but also in terms of academic diversity in universities. Therefore, this study attempted to explore the factors that influence international students' adaptation to college life in Korea. In particular, the purpose of this study was to examine the influence of international students' social and emotional competence on college adaptation, and to find out whether the social support of Korean friends, co-national friends, and international(non-co-national) friends mediates the relationship between social and emotional competence and college adaptation. To verify this, an online survey was conducted on international students attending universities in Korea, and a total of 397 data were used for analysis. The collected data were analyzed using SPSS 26.0 and AMOS 22.0 programs. First, based on the collected data, descriptive statistics and frequency analysis were conducted to find out the demographic characteristics of the study subjects. Next, a correlation analysis was conducted to identify the relationship among the major variables such as social and emotional competence, college adaptation, and social support. Finally, the mediating effect of social support for each supporter was verified in the relationship between social and emotional competence and college life adaptation using the structural equation model. The main results of this study are as follows. First, social and emotional competence, college adaptation, and social support by supporters all showed significant positive correlations. Second, it was found that the social and emotional competence of international students had a positive effect on college life adaptation. In other words, the higher the social and emotional competence of international students, the better the level of adaptation to college life. Third, it was confirmed that the social support of Korean friends, co-national friends, and international friends all had partial mediating effects in the relationship between social and emotional competence and college life adaptation. These results imply that not only the social and emotional competence of international students have a direct impact on college life adaptation, but there is also an indirect effect of increasing the level of college life adaptation by improving the level of perceived social support. In conclusion, this study shows that the social and emotional competence of international students have a positive effect on the adaptation to college life in Korea, and at the same time, it influences the college life adaptation by mediating the perceived social support of Korean friends, co-national friends, and international friends. These results imply that it is important to enhance the social and emotional competence and the level of social support for international students to adapt to college life. Based on the results of this study, it is intended to contribute to helping international students adapt in the higher education in Korea by developing a social and emotional learning to cultivate the social and emotional competence of international students and by proposing measures to improve the level of social support.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE