View : 769 Download: 0

산호의 백화현상에 기초한 소멸 이미지

Title
산호의 백화현상에 기초한 소멸 이미지
Other Titles
Extinction images based on coral bleaching phenomenon
Authors
김신재
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤순란
Abstract
인간은 인간우위사상을 근거삼아 산업혁명 이후부터 현재까지 기계문명 사회의 편리를 위해 자연을 파괴해왔다. 자본주의 사회에서 국가나 기업들로 인해 대량생산은 촉진되었고 인간은 부의 축적을 위해 끊임없는 욕망의 기계에 기름칠하고 있다. 최근 국내의 미세먼지를 비롯해 전 세계적인 전염병인 코로나바이러스는 우리의 일상적인 삶을 완전히 뒤바꿔 놓았다. 이 모든 것들은 지구가 우리에게 보내는 고통의 신호일 수 있다. 환경위기와 관련하여 발생하고 있는 문제의 심각성을 일깨우고 모든 생명체의 입장에 서서 현상을 이해해야 할 필요가 있다. 그 중 우리가 주목할 만한 산호의 백화현상에 대한 이해를 바탕으로 작품을 제작, 분석함으로써 현대 섬유예술의 가능성을 탐색하고자 했다. 연구의 목적으로는 첫 번째, 산호의 백화현상에 대한 이론적 배경에 대해 알아보았고 펠릭스 가타리(Félix Guattari, 1930-1992)의 생태철학을 바탕으로 환경오염에 대해 고찰하였다. 두 번째, 표현내용과 형식에 관련된 예술가들을 선정하여 현대미술의 양상을 살펴보았고 연구자가 구현하고자 하는 작품과 비교 연구하였다. 세 번째, 산호의 백화현상을 시각적으로 구현하는 방법으로 요소 결정체와 물의 화학반응에 의한 우연의 효과에 대하여 탐구하였고, 작품 이미지의 일시성을 지속 가능성으로 변화시키는 방법을 연구하였다. 연구의 내용은 크게 이론탐구와 작품탐구, 두 부분으로 나뉜다. 전반부인 이론탐구는 다시 표현내용과 표현형식으로 구분한다. 표현내용과 관련하여 생태환경 오염과 산호의 백화현상에 대한 이론적 배경에 대하여 탐구하였고 생태환경에 대한 펠릭스 가타리의 철학적 담론을 이론적 토대로 삼아 연구자가 추구하는 생태철학에 대하여 근본적 개념을 찾았다. 이어서 표현형식에 관련된 이론적 배경을 바탕으로 우연성과 비예측성에 대하여 알아보았고 표현하는 데 있어 요소와 물의 혼합 비율에 따라 어느 정도 공통된 형태 간의 차이를 발견할 수 있었다. 이론적 연구와 조형적 표현 연구를 토대로 총 7점의 작품을 제작하여 도출한 결과를 바탕으로 다음과 같은 세 가지 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 인간의 욕망으로 인한 자연 환경의 파괴와 이로 인한 무고한 동식물의 피해에 대하여 자각하였고, 펠릭스 가타리의 철학적 담론을 바탕으로 생태철학에 관한 근본적 개념을 확립했다. 둘째, 표현내용과 방법에 관련된 예술사의 선행 연구를 통해 이론적으로 고찰하고 구현하고자 하는 형상에 대해 다양한 연구를 할 수 있었다. 셋째, 조형적 표현방법에 있어 요소와 물의 결합을 통하여 추상 이미지를 발견했고 비율에 따른 다양한 형태 차이를 확인 할 수 있었다. 요소 결정체가 가지고 있는 연약함을 산호의 백화현상에 은유하여 표현했으며 연약하고 부서지기 쉬운 형태를 단단하게 보존하기 위해 다양한 실험을 하였지만 고정에 있어 아쉬움이 남았다. 향후 작품연구에 있어 요소의 고정력을 높이는 실험과 바탕 소재의 변경을 통한 새로운 표현에 대해 지속적으로 탐구할 것이다. ;The end of life on Earth is approaching due to the destruction of the natural environment caused by human indiscriminate development. Among them, we try to explore the possibility of modern textile art by producing and analyzing works based on our understanding of the remarkable coral bleaching phenomenon. By justifying the ruling logic that man can conquer nature, he put man himself above nature. Based on the idea of ​​human dominance, nature has been destroyed for the convenience of a mechanical civilization society since the industrial revolution until now. In a capitalist society, mass production has been promoted by states and companies, and humans are oiling the machine of constant desire for the accumulation of wealth. The COVID-19, a worldwide epidemic including fine dust in Korea, has completely changed our daily lives. All of these can be signs of the suffering Earth sends us. It is necessary to awaken the seriousness of the problem occurring in relation to the environmental crisis, and to newly understand the phenomena from the standpoint of all living things. The purpose of the study is to first investigate the theoretical background of coral bleaching and to derive improvement measures for environmental pollution based on Felix Guattari's ecological philosophy. Second, by selecting artists related to the content and form of expression, they examine the aspects of contemporary art and compare them with the works that the researcher wants to implement. Third, as a method of visually realizing the bleaching phenomenon of corals, it explores the effect of chance by the chemical reaction of elemental crystals and water, and studies the method of changing the temporality of the work image into sustainability. The content of the study is largely divided into two parts, the theory search and the work search. The first part, the theoretical investigation, is divided into expression content and expression form. Regarding the content of expression, the theoretical background of ecological environmental pollution and coral bleaching was investigated, and based on Felix Guattari's philosophical discourse on the ecological environment, the fundamental concept of the ecological philosophy pursued by the researcher was found. Subsequently, on the basis of the theoretical background related to the form of expression, in examining and expressing contingency and unpredictability, differences between the common forms were found to some extent according to the mixing ratio of elements and water. Based on the theoretical study and the study of formative expression, a total of 7 works were produced and the following three conclusions were drawn based on the results. First, he became aware of the destruction of the natural environment caused by human desire and the damage of innocent animals and plants, and established a fundamental concept of ecological philosophy based on Felix Guattari's philosophical discourse. Second, through prior research on art history related to the content and method of expression, various studies were possible on the shape to be considered and implemented theoretically. Third, in the formative expression method, abstract images were found through the combination of elements and water, and various differences in forms according to proportions could be confirmed. The fragility of the urea crystal was expressed as a metaphor for the bleaching phenomenon of coral, and various experiments were conducted to firmly preserve the fragile and fragile form, but the fixation remained regrettable. In future work research, we will continue to explore new expressions through experiments to increase the fixation power of elements and change the underlying material.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE