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현 東國寺 봉안 金山寺 大藏殿 釋迦三尊像 연구

Title
현 東國寺 봉안 金山寺 大藏殿 釋迦三尊像 연구
Other Titles
A Study on Shakyamuni Triad Statures of Daejangjeon Hall in Geumsansa Temple enshrined in current Dongguksa Temple
Authors
신주연
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김연미
Abstract
이 글은 현재 군산 동국사 대웅전에 봉안된 석가삼존상을 1650년 불상의 ‘조성’과 금산사 大藏殿 ‘봉안’이라는 두 가지에 주안점을 두고 고찰해보고자 하였다. 본존 석가여래와 그 좌우에 가섭, 아난의 두 제자가 협시한 석가삼존상은 불상 내부에서 수습된 조성발원문에 따르면 順治 7년(1650년) 금산사에 봉안하기 위해 조성되었으며, 실제로 1950년경 동국사로 옮겨오기 전까지 금산사 대장전에 놓여 있었다. 석가삼존상은 조성발원문을 바탕으로 불상에 대한 기본적인 이해가 이루어진 상태이다. 언급한 1650년이라는 조성연대 외에도, 본 불상은 석가, 가섭, 아난의 삼존으로만 구성되었으며 碧巖覺性과 浩然太浩가 大德 및 證明의 자격으로 관여하였고 수조각승 應梅를 필두로 보조 조각승 寬海, 性律, 魯元, 思俊, 雷忍이 제작하였던 것으로 파악된다. 그러나 금산사에 머무르면서 석가삼존상의 조성을 지원한 주요 세력은 검토된 바 없고, 17세기 불교 조각의 흐름에서 본 불상의 조형성 및 제작을 맡은 조각승들은 크게 주목받지 못하였다. 더욱이 석가삼존상은 석가, 가섭, 아난의 구성을 大藏經 등의 經藏을 위한 대장전에 두었다는 점에서 독특한 봉안 양상을 보여주나, 봉안처와 결부하여 해석하려는 시도 또한 미비하였다. 상기한 문제의식을 토대로 이 글에서는 17세기 금산사의 불사 기록인 碑銘 및 事蹟記를 참조하여 석가삼존상 조성의 주요 세력을 금산사와의 관계 속에서 파악해보는 한편, 불상의 제작에 수조각승의 영향이 강하게 작용하였다는 가정하에 본 불상의 조형 특징을 수조각승 응매의 작풍으로 비정하고 이를 기반으로 응매의 활동을 추적하였다. 그리고 경장 건축물인 대장전에 오직 가섭과 아난이 협시로 등장하였다는 사실에 주목하여, 본 불상의 조영 의도와 대장전 봉안의 의미를 추론해보고자 하였다. 이에 앞서 일제강점기 자료를 기반으로 대장전이 1922년에 移建하게 된 경위를 살핀 후 내부 구조의 복원을 시도함으로써 대장전과 본 불상의 연관성을 확인하였다. 이상의 내용을 정리하면 아래와 같다. 석가삼존상이 조성되었던 17세기는 금산사의 伽藍이 새롭게 형성된 시기로, 彌勒殿과 彌勒三尊像, 大寂光殿 등 주요 불전 및 불상이 조성되었다. 현재로서는 대장전의 정확한 初創 시기를 알 수 없지만, 康熙 20년(1681년)에 대장전의 重創 사실을 적은 조선총독부박물관 소장 문건을 근거로 대장전이 적어도 1681년 이전에 상설되었음을 확인하였다. 또한, 불상은 불전의 건립 후에 조성하는 것이 상례라는 점과 無竟子秀가 生前 금산사를 방문하고 남긴 「金溝縣母岳山金山寺事蹟詞引」의 내용을 고려해보았을 때 석가삼존상이 초기부터 대장전에 봉안되었을 가능성이 크다는 점에서 석가삼존상의 원 봉안처를 대장전으로 추론하였다. 1650년에 석가삼존상의 조성을 지원한 주요 세력으로는 당시 금산사에서 영향력을 공고히 하였던 逍遙太能의 문인들에 주목하였다. 소요태능의 碑와 僧塔이 금산사에 건립된 1651년을 기점으로 그 이후에 진행되었던 금산사의 불사 기록에는 태능의 문인들과 동일한 法名이 확인되며, 1650년 석가삼존상의 조성 불사도 「金山寺逍遙堂大師碑銘」에 기재된 인물들이 다수 참여하였던 정황이 포착된다. 따라서 이들 승려는 금산사에 머무르며 불사에 실질적으로 참여하였을 것으로 보인다. 한편 태능 문인들과 금산사의 관계로부터 금산사가 淸虛系 및 浮休系 세력권 안에 포함되었던 사찰이었으며, 이는 곧 벽암각성과 호연태호가 참여하게 된 배경이 되었을 것으로 보았다. 그리고 그 근거로 系派 의식보다 同門 의식이 강했던 17세기 전반에 지리산 일대와 호남, 호서 지역을 중심으로 활동하던 소요태능과 그의 문인들이 비슷한 활동 권역을 공유하였던 청허계 및 부휴계 승려들과 활발히 교류한 정황을 살펴보았다. 특히 소요태능이 벽암각성, 호연태호와 불상의 조성 및 경판의 판각 불사를 함께한 사실을 통해 이들 승려가 우호적인 관계를 형성하였음을 확인하였다. 17세기 불교 조각의 전개에서 금산사 석가삼존상을 조명하기 위해, 먼저 본 불상의 제작을 맡았던 조각승들의 활동을 검토하였다. 그 결과 수조각승 응매는 금산사 석가삼존상의 제작을 제외하면 보조 조각승들과 접점을 확인할 수 없었다. 다만 이전의 불사에서 한 차례 이상 관해를 보조하였던 사준과 뇌인, 懷鑑이 석가삼존상 造像에 조각승 및 大功德主로 참여하였다는 사실로부터 관해와 관련한 조각승들이 다수를 점하였던 것으로 판단하였다. 그리고 응매는 금산사 불상을 제외하면 1650년을 전후로 조상 활동이 파악되지 않지만, 1661년에 부산 범어사 목조석가삼존상과 1677년 완주 용문사 목조석가삼존상 조성에 사내 승려로서 불사를 지원한 정황을 확인하였다. 그중 1661년의 기록은 응매가 경상도 지역에도 연고를 두었음을 알려준다. 석가삼존상은 응매가 수조각승을 맡아 제작한 유일한 작품이므로 일제강점기에 금산사 석가삼존상을 촬영한 유리건판 사진 및 동시기 紀年銘 불상과의 비교를 통해 조형 특징을 도출하였다. 나아가 금산사 석가여래좌상에서 특징으로 거론된 하반신의 파상형 옷 주름과 삼지창 모양의 대의 자락 등의 착의 표현은 관해가 1643년에 수조각승을 맡아 제작한 진주 성전암 목조여래좌상 및 1643년에 관해를 보조하여 불상을 제작한 회감이 이후 수조각승으로서 제작한 불상들의 조형 특징과 닮아있음을 상론하였다. 그리고 그 이유로 응매가 제작한 것으로 추정되는 고성 운흥사 목조석가삼존상에 주목하였다. 즉 운흥사 불상의 착의가 금산사 불상뿐 아니라 관해 또는 회감의 불상과 비슷한 표현 기법을 보인다는 사실로부터, 응매가 17세기 중반에 관해와 관련된 조각승들과 가깝게 교류하며 조상 활동을 전개하였을 것으로 추론하였다. 마지막으로 불상의 봉안처인 대장전을 함께 살펴보았다. 조선총독부박물관 소장 문건을 이용하여 살펴본 대장전의 이건은 건물의 내외부가 변화하는 요인으로 작용하였을 뿐 아니라, 석가삼존상의 봉안 의도가 흐려지는 데 일정 부분 영향 주었을 것으로 보인다. 대장전은 『金山寺誌』(1943)에 ‘미륵전의 庭中塔’으로 서술될 만큼 미륵전과 가깝게 위치하였으나, 1922년에 현재 위치로 옮겨지면서 새로운 가람의 축을 형성하였기 때문이다. 한편 내부의 평면 구조는 여타 장경 건축물처럼 불단을 중앙에 둔 형식이었음을 밝히고 점차 그 기능을 상실함에 따라 현대에 공간의 확보를 위해 불단을 후면에 배치하게 된 것으로 보았다. 또한, 불단의 배치는 건물의 설계 단계에서 고려된다는 점과 유리건판에 포착된 금산사 석가삼존상의 대좌와 불단이 장식에서 같은 경향을 보여준다는 점에서 대장전과 석가삼존상이 긴밀하게 연결되었음을 논증하였다. 한편 석가, 가섭, 아난 삼존의 조영에 대해서는 대장전과 관계에서 해석해보고자 하였다. 금산사의 가람 및 미륵전과의 관계 또는 가섭, 아난의 성격에 초점을 맞추어 살펴본바, 그 해석에 두 가지 가능성을 제시할 수 있었다. 먼저 미륵전과 대장전이 가깝게 위치하여 자주 함께 거론되었다는 사실과 본 불상이 조성될 때 금산사 경내에 5불 6보살 및 미륵삼존상의 주요 예배의 대상이 마련되었다는 사실을 단서로 석가삼존상 채택의 배경을 추정해보았다. 그 결론으로 현재불 석가와 수기의 전달을 맡은 가섭과 아난을 석가-미륵으로 승계되는 관계에서 해석할 수 있다는 점에서 석가삼존상이 미륵전에 봉안된 미륵상을 염두에 두고 제작되었을 것으로 가정해보았다. 다음으로 가섭과 아난이 석가모니의 傳燈을 이은 존재이자, 입멸 후 經藏의 結集에 큰 역할을 한 존재라는 사실에 주목하였다. 경장을 결집한 두 존자의 성격은 대장경을 봉안한 대장전의 특성과 부합하며 석가모니의 가르침을 전달하는 매개라는 점에서 상통한다 할 수 있다. 나아가 17세기에 가섭과 아난이 선과 교의 갈래가 되는 근원점이자, ‘마음을 전해 받은(傳佛心燈)’가섭 또는 ‘불법을 유통한(流通敎海)’아난으로 강조되었다는 사실에 주목하여, 석가삼존상을 봉안한 대장전이 본래의 의미와 더불어 석가모니로부터 이어진 선과 교의 가르침이 전해지는 공간으로 인식되었을 가능성도 제시해보았다. 이 글은 동국사에 봉안된 금산사 대장전 석가삼존상을 개별 연구대상으로 삼아 불상이 조성되었던 금산사와 함께 고찰해봄으로써 본 불상을 조선 후기 금산사의 전개 속에 편입시키고, 17세기 중반의 조각승 응매의 유일한 작품으로써 그 중요성을 환기하고자 하였다. 아울러 봉안처를 다루면서 본 불상이 갖는 특수성을 드러내고자 하였다. 이러한 일련의 작업은 미처 다뤄지지 못하였던 조각승과 그 작품을 재조명하는 계기이면서, 17세기 불교 조각 연구에 일조하였다는 점에서 의의가 있다.;This thesis tried to study Shakyamuni Triad Statures currently sealed in Daeungjeon Hall, Dongguksa Temple in Gunsan focusing on two emphases of 'the creation' of the Buddha image and 'the enshrinement' of it in Daejangjeon Hall(大藏殿) of Geumsansa Temple. According to the letter of vow found in the Buddha image, Shakyamuni Triad Statures with Shakyamuni, the main Buddha, flanked by two disciples of Kasyapa and Ananda were created to be enshrined in Geumsansa Temple in the 7th reign of SunChi(順治, 1650) and had been put in Daejangjeon Hall of Geumsansa Temple until it actually moved to Dongguksa Temple around 1950. For Shakyamuni Triad Statures, basic understanding of the Buddha image has been done based on the letter of vow of the creation. The Buddha image just consists of three deities of Shakyamuni, Kasyapa, and Ananda with the creation period of 1650 mentioned above. And it is judged that Byeogam Gakseong(碧巖覺性) and HoyeonTaeho(浩然太浩) were involved in it in the capacity of major virtue(大德) and Jeungmyeong(Supervisor: 證明) and Assistant monk sculptors of Gwanhae(寬海), Seongyul(性律), Nokwon(魯元), Sajun(思俊), Noein(雷忍) made it with Chief Monk Sculptor Eungmae(應梅). However, the major force that supported the creation of Shakyamuni Triad Statures staying in Geumsansa Temple never had been reviewed and formativeness of the Buddha image the monk sculptors did not much attention in the flow of Buddhist sculptures in the 17th century. Furthermore, the Buddha image shows a unique aspect in that Shakyamuni Triad Statures of Shakyamuni, Kasyapa, and Ananda were put on Deajangjeon Hall for Sūtra-piṭaka(經藏). However, there were few attempts to interpret them by connecting them to the enshrinement place. Based on the above criminal minds, the thesis grasped the major force that created Shakyamuni Triad Statures in the relationship with Geumsansa Temple by referring to Epitaph and History of Monastery, the Buddhist service records of Geumsansa Temple in the 17th century, decided that formative characteristics of the Buddha image is Chief Monk Sculptor Eungmae's idiom on the assumption that the chief monk sculptor had a great effect on making the Buddha image, and traced his activities based on this. Especially, work to grasp the main agent of the Buddhist temple related to Geumsansa Temple is also an attempt to assume the intention of making Shakyamuni Triad Statures based on the possibility that the main agent of create it and faith tendency of the Buddhist temple were inflected when they were done. That is, it tried to infer the intention of making the Buddhist image and the meaning that it was enshrined in Daejangjeon Hall, the Sūtra-piṭaka building, by noting the fact that Kasyapa and Ananda just appeared as being flanked on it. Before this, it examined the reason that Daejangjeon Hall got to move in 1922 based on the data of the Japanese occupation and checked the close relationship between Daejangjeon Hall and the Buddha image by trying to restore the internal structure. The above contents were summarized as follows: A new garden for a group of monks was created in Geumsansa Temple in the 17th century when Shakyamuni Triad Statures were done. The major Buddha Hall and Buddha images were created Mireukjeon Hall(Maitreya Hall: 彌勒殿), Maitreya Triad Statures, and the Hall of Great Peace and Light(大寂光殿). For now, the period that Daejangjeon Hall was first built cannot be found, but it was verified that it was at least established permanently before 1681 based on the official document possessed by the Museum of Japanese government general of Korea that recorded the fact of its remodeling in the 20th reign of Kanghui(康熙, 1681). And it was presumed that the original enshrinement place of Shakyamuni Triad Statures is Daejangjeon Hall in that there is a big possibility that they were enshrined in it from the beginning by considering the points that the Buddha images make it a rule to be created after Buddha halls are built and the contents of 「金溝縣母岳山金山寺事蹟詞引」 left by MugyeongJasu(無竟子秀) after his visit to Geumsansa Temple during his life. For the major force that supported the creation of Shakyamuni Triad Statures in 1650, the thesis took notice of fellow disciples of Soyotaeneung(逍遙太能). Starting from 1651 when Soyotaeneung's stone monument and Stupa were built, the same dharmas(法名) as the fellow disciples of Taeneung were found in the Buddhist service records of Geumsansa Temple. And the thesis seized the circumstantial evidence that many persons included in 「金山寺逍遙堂大師碑銘」 participated in the Buddhist service for creating Shakyamuni Triad Statures in 1650. It is thought that these Buddhist monks who made Geumsansa Temple the base substantially participated in the Buddhist service. On the other hand, considering the relationship between the fellow disciples of Taeneung and Geumsansa Temple, it is assumed that Geumsansa Temple was included in the scope of influence of Cheongheo School(淸虛系) and this provided a background for Byeogam Gakseong and HoyeonTaeho that participated in it. And as the basis, the thesis examined the circumstances that Soyotaeneung and his fellow disciples that were active with the whole area of Jirisan Mountain as the center in the first half of the 17th century when Buddhist monks had a stronger sense of alumni rather than factions actively interacted with the Buddhist monks of Buhyu School(浮休系) and Cheonheo School that shared the similar sphere of activity with them. Especially, it was verified that the Buddhist monks of Soyotaeneung, ByeogamGakseong, and HoyeonTaeho Schools built a close relationship with one another through the fact that they created the Buddha image and did the Buddisht service of the Buddhist Hall of the woodblock tripitaka together. In order to examine Shakyamuni Triad Statures in Geumsansa Temple in development of Buddhist sculptures in the 17th century, activities of monk sculptors who were responsible for making the Buddha image was first reviewed. The result could be found that there is no any touch point between Chief Monk Sculptor Eungmae and the assistant monk sculptors of Gwanghae, Swongyul, Nowon, Sajun, Noein except making Shakyamuni Triad Statures. However, it was judged that the monk sculptors related to Gwanhae old a majority as it was thought that Sajun, Noein, and Hoegam who had assisted Gwanhae more than one time in the previous Buddhist service participated in making Shakyamuni Triad Statures as the monk sculptors and Daegongdeokju(大功德主). And Eungmae's activities of making sculptures before and after 1650 are not grasped except the Buddhist image of Geumsansa Temple, but the thesis verified the circumstance that he supported the Buddhist service as the internal Buddhist monk in the creation of Wooden Shakyamuni Triad Statures in Beomeosa Temple, Busan in 1661 and Wooden Shakyamuni Triad Statures in Yongmunsa Temple, Wanju in 1677. Among them, the record of 1661 has found that Eungmae had connections in the Gyeongsangdo area. Because Shakyamuni Triad Statures are the only work made by Eungmae being responsible for it, the formative characteristics tried to be drawn by comparing it with photos of dry glass plates which photographed Shakyamuni Triad Statures in Geumsansa Temple and the dated Buddha image (紀年銘) in the same period. Especially, expressions of putting on clothes including undulated drapery on the lower half of the body and the trident-shaped skirt have found to be similar with those of the Buddha image in Seongjeonam Hermitage, Jinju made by the chief monk sculptor being responsible for it in 1643. And it was judged that these similar expressions of putting on clothes are the expression technique of monk sculptors related to Gwanhae in that they are shown in the Buddha images by Hoegam(懷鑑) who made them by assisting Gwanhae. For the reasons that the expressions like this are found in the Buddha image in Geumsansa Temple, the possibilities that Gwanhae's idiom was greatly reflected in it and the idiom was created by interacting with monk sculptors related to Gwanhae can be suggested. But for now, it is difficult to know the relationship clearly. But, from the fact that clothes of Wooden Shakyamuni Triad Statures that is assumed to be made by Eungmae shows the similar expression techniques with the Buddha images by Gwanhae or Hoegam, Eungmae was assumed to develop the activities to make sculptures with monk sculptors related to Gwanhae at least one more time. Finally, Daejangjeon, the enshrinement place of the Buddha image, was examined. First, the movement of Daejangjeon examined by using the official documents possessed by the Museum of Japanese government general of Korea is thought to act as the factor that interior and exterior of the building changed and have an effect on the intention of enshrining Shakyamuni Triad Statures which got to be blurred. Daejangjeon was located as close to Mireukjeon Hall (Maitreya Hall) as it was described as 'its central pagoda(庭中塔)' in 󰡔Geumsansaji (Historical Record of Geumsansa Temple: 金山寺誌, 1943)󰡕. But an axis of the new garden for a group of monks was created as it moved to the current position in the west of precincts in the process that the building was dismantled and repaired from 1921 to 1922. On the other hand, the internal plane structure has found that the Buddhist altar was put in the middle like other buildings of the Buddhist tripitaka. But it was assumed that the Buddhist altar was placed inside the wall to secure space in modern times as it gradually lost its function. And the thesis discussed that Daejangjeon Hall was closely connected to Shakyamuni Triad Statures in that the placement of the Buddhist altar is considered in the design stage of buildings and its pedestal and Buddhist altar show the similar tendency in decoration. The intention of selecting the three deities of Shakyamuni, Kasyapa, and Ananda tried to be interpreted in the relationship with Daejangjeon Hall. And two possibilities of the interpretation were suggested. First, the possibility that the contents of the scripture that Kasyapa and Ananda played a huge role in the Buddhist council of Sūtra-piṭaka were set as the background after Shakyamuni's death was suggested. This accords with the point that Daejangjeon Hall is characterized by the Buddha hall which enshrined the Complete Collection of Buddhist Sutras, Laws, and Treatises. For another possibility, the thesis took note of the characteristics that Kasyapa and Ananda investigated Zen Buddhism based on the fact that the faith tendency of the time and awareness of the main agent of building are reflected in making Buddha images. Above all, Kasyapa and Ananda were described as the sources that are parts of Seon and Gyo(the Doctrinal Schools) and existence that receives other people's hearts(傳佛心燈) and spreads the teachings of Buddha widely(流通敎海) in the writings of 『Seonga gwigam(The Mirror of Seon: 禪家龜鑑)』 and 『Unsudan(雲水壇)』 by Cheonghehyujeong, the Buddhist monk in the mid and late Joseon Dynasty. The thesis suggested the possibility that Kasyapa and Ananda in Daejangjeon Hall were recognized as space to deliver the teachings of Seon and Gyo connected from Shakyamuni based on the points that Cheonheohyujeong's thought on Seon and the Doctrinal Schools was expanded into thought of the entire Buddhist monastic community, the Buddhist scriptures mentioned above were published and distributed several times in the 17th century, the above phrases were repeated in the letter of vow in the late Joseon Dynasty, and fellow disciples of Taeneung that inherited Hyjeong's Dharma lineage stayed in Geumsansa Temple and participated in the creation of Shakyamuni Triad Statures. The thesis incorporated Shakyamuni Triad Statures of Daejangjeon Hall in Geunsansa Temple enshrined in Dongguksa Temple into development of Geumsansa Temple in the late Joseon Dynasty by making it an individual subject of research and studying it with Geumsansa Temple that it was built in and tried to remind people of the importance of the Buddha image as the only work by Monk Sculptor Eungmae in the mid-seventeenth century. In addition, it tried to reveal the distinct characteristics of the Buddha image dealing with the enshrinement place. A sequence of tasks like this is meaningful in that it served as a momentum of the monk sculptor who have still not been dealt with and his work and contributed to studies on Buddhist sculptures in the 17th century.
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