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장미 색상별 광원 색온도와 조도 변화에 따른 소비자 평가 및 구매의도

Title
장미 색상별 광원 색온도와 조도 변화에 따른 소비자 평가 및 구매의도
Other Titles
Consumer Evaluation and Intention of Purchase according to Changes in Color Temperature and Illuminance of a Light Source by Rose Color
Authors
조윤정
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
The color of flowers depends on luminous environments. This study aims to investigate the color appearance, quality satisfaction and preference according to the color temperature and illuminance of the light source for each color of roses, and to determine the effect of each variable on the consumer's purchase intention. Each variable was assessed using a Likert 5-Point scale. Sixty images of roses of five colors were used as experimental stimuli. The results are as follows. First, while color temperature had an effect on color appearance, quality satisfaction and preference in case of white, red, purple and pink rose, it did not in yellow rose. Second, in case of white, red, yellow and pink rose, luminance had an effect on color appearance, quality satisfaction and preference, but in purple rose, it did not have an effect on color appearance. Third, white rose showed a significant interaction between color temperature and illuminance. However, for yellow rose, the interaction between color temperature and illuminance was significant only for preference, while for purple rose, it was significant only for quality satisfaction. Lastly, for rose of all colors used in the experiment, quality satisfaction and preference, except color appearance, had an effect on purchase intention.;꽃의 색은 조명 환경에 따라 달라진다. 본 연구의 목적은 광원의 색온도와 조도에 따른 색보임, 품질 만족도, 선호도를 장미 색상별로 알아보고, 각각의 변수들이 소비자의 구매 의도에 미치는 영향을 판단하기 위함이다. 각 변수는 리커트 5점 척도를 사용하여 평가되었다. 5가지 색의 장미의 60개의 이미지가 실험 자극물로 사용되었다. 그 결과 첫 번째, White, Red, Purple, Pink 장미의 경우, 색온도의 주효과가 색보임, 품질 만족도, 선호도에 유효했지만, Yellow 장미는 유효하지 않았다. 두 번째, White, Red, Yellow, Pink 장미의 경우, 조도의 주효과가 색보임, 품질 만족도, 선호도에 유효했지만, Purple 장미는 조도가 색보임에 유효하지 않았다. 세 번째, White 장미는 색온도와 조도의 상호작용이 모두 유의하게 나타났다. 그러나 Yellow 장미는 색온도와 조도의 상호작용이 선호도에서만 유의하게 나타났고, Purple 장미는 품질 만족도에서만 유의하게 나타났다. 마지막으로, 실험에 사용된 모든 색상 장미에서 색보임 평가를 제외한 품질 만족도, 선호도가 구매의도에 영향을 주었다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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