View : 500 Download: 0

이건용 작곡 <저녁노래Ⅳ> 분석연구

Title
이건용 작곡 <저녁노래Ⅳ> 분석연구
Other Titles
A study on by Geonyong Lee
Authors
최은지
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
This study is an attempted analysis of Lee’s composition, For the purpose of analyzing the songs, the musical background of the composer and the trend of Gayageum works were explored as the interpretation of the works, the structure of the music, and the method of presentation were discovered. consists of a total of 195 bars in the form of a single movement. Depending on the change of role of the melody and the dynamics, the analysis results are divided into three paragraphs, A·B and C and are as follows. First, the A paragraph ranges from the first to the 63rd with the total of 63 bars. It has a beat of 4/4 with the speed of ♩= 96. The Gayageum I, II, III, and IV of the A paragraph appears in a repetitive rhythm. As the constant sixteenth note and irregularly divided rhythm are repeated, the change in strength of the beat is shown with the usage of tied notes and rest symbols. Second, the B paragraph ranges from the 64th to 107th with the total of 44 bars. It has a beat of 4/4 with the speed of ♩= 96. Unlike the A paragraph, the 󰆳 paragraph presents a new type of melody of ascending and descending interval, without regular repetition and heightens the musical atmosphere by rhythm division and disjoint motion. In the second half, the climax is reached as the unit of the bar becomes shorter where the role of the Gayageum parts is switched. Third, the C paragraph ranges from the 108th to the 195th with the total of 88 bars. It also has a beat of 4/4 with the speed of ♩= 96. The B paragraph plays the elevated atmosphere of climax in p(piano) with an acoustic effect and ends the song with a repeated constant rhythm and melody, without giving a particular end feeling. was originally composed to be played by Haegeum, Ajaeng, and two 25-stringed Gayageums, but was rearranged into two 25-stringed Gayageum and orchestral music, and then rearranged once more into a Gayageum quartet. Unlike the other regular pieces, has a characteristic of not vividly revealing the climax and a unique ending that does not give an actual end feeling. As mentioned in the commentary on the work, this piece’s overall dynamic range is narrow and could be considered a chamber music that exchanges conversations. This analysis is written with a hope of being a guide that could help the Gayageum performers who may play in the future, to understand and perform the work.;본 논문은 이건용 작곡 <저녁노래Ⅳ>를 분석연구 한 것이다. 곡의 분석을 위하여 작곡가의 음악적 배경과 가야금 작품 경향에 대해 알아보고, 작품 개관을 통해 작품해설, 악곡구조 및 조현법을 알아보았다. <저녁노래Ⅳ>는 단악장 형태의 총 195마디로 이루어졌으며, 선율형의 역할 변화와 셈여림에 따라 A, B, C 총 세 단락으로 나누어 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, A단락은 제1마디부터 제63마디까지로 총 63마디이다. 박자는 4/4이며, 빠르기는 ♩=96이다. 󰆲단락의 가야금Ⅰ·Ⅱ·Ⅲ·Ⅳ는 파트별 다른 형태의 반복적인 리듬형이 나타난다. 즉, 일정한 16분음표와 불규칙 분할 리듬을 변화 반복하며, 붙임줄과 쉼표를 사용함으로써 선율의 강약 변화를 주었다. 둘째, 󰆳단락은 제64마디부터 제107마디까지 총 44마디이다. 박자는 4/4이며, 빠르기는 ♩=96이다. B단락은 가야금Ⅰ·Ⅱ가 새로운 선율형을 제시하고 A단락과 달리 규칙적인 반복 없이 상행과 하행하며 선율을 발전시킨다. 가야금Ⅲ·Ⅳ는 리듬분할과 도약 진행으로 음악적 분위기를 고조시킨다. 후반부 제94마디부터 가야금 파트간의 역할이 전환되는 마디의 단위가 짧아지면서 클라이막스에 도달한다. 셋째, 󰆴단락은 제108마디부터 제195마디까지 총 88마디이다. 박자는 4/4이며, 빠르기는 ♩=96이다. C단락은 B단락에서 나타난 클라이막스로 고조된 분위기를 p(piano)로 연주함으로써 음향적 효과를 주고 다시 일정한 리듬과 선율이 반복 연주하다가 종지하는 느낌을 주지 않고 멈추듯 곡을 끝낸다. 이상 본 바와 같이 <저녁노래Ⅳ>는 일반적인 음악과 달리 클라이막스가 드러나지 않고, 종지하는 느낌을 주지 않은 채 멈추듯 곡을 끝내 여운을 주는 점이 특징이다. 작품해설에 언급되었듯 전체적으로 다이나믹의 폭이 좁고, 대화를 주고 받는 실내악적인 음악이라는 것을 알 수 있었다. <저녁노래Ⅳ>는 본래 해금과 아쟁, 두 대의 25현 가야금을 위해 작곡되었으나, 두 대의 25현 가야금과 국악관현악 편성의 관현악곡으로 편곡되었고, 또 다시 가야금 4중주곡으로 재편곡되어 연주자들이 선호한 곡이다. 필자는 작품 분석을 통하여 향후 <저녁노래Ⅳ>을 연주하는 가야금 연주자들의 작품에 대한 이해와 연주에 도움이 되기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE