View : 828 Download: 0

애니메이션 동화 스토리 리텔링을 활용한 한국어 말하기 교육 방안

Title
애니메이션 동화 스토리 리텔링을 활용한 한국어 말하기 교육 방안
Other Titles
A Study on The Teaching Method of Speaking Korean Using Story Retelling with Animation Fairy Tale : Focus on the Chinese Intermediate Learners
Authors
YE, MENGNA
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
본 연구의 목적은 중국인 중급 한국어 학습자의 스토리텔링, 스토리 리텔링의 양상 및 문제점을 분석하고 애니메이션 동화 스토리 리텔링을 활용한 효과적인 말하기 교육 방안을 제안하는 데에 있다. 한국어 학습자들이 한국어 학습의 가장 중요한 목표 중 하나는 의사소통 능력 을 높이는 것이다. 의사소통 능력을 키우는 과정에서 학습자가 말하고자 하는 내 용을 자신이 가지고 있는 언어지식과 언어구사력을 어떻게 효율적으로 활용하느 냐가 중요하다. 본 연구에서는 이야기 구성력과 말하기 능력을 높일 수 있는 스토 리 리텔링 학습법을 활용하여 학습자의 의사소통 능력을 효과적으로 향상시킬 수 있도록 한국어 말하기 교육 방안을 제안하고자 한다. 스토리 리텔링은 화자가 자 신이 미리 들었거나 보았던 이야기를 자신의 말로 내용을 재구성하여 다른 사람 에게 다시 이야기하는 것을 의미한다. 스토리 리텔링은 언어교육의 효과적인 방법 으로 동화, 문화작품, 애니메이션, 드라마 등 다양한 자료를 활용할 수 있다. 그런 데 기존 연구를 살펴보면 주로 전래동화 텍스트를 수업 자료로 선정하여 교육 방 안을 제시하고 있으며, 주로 단일한 수업 자료를 선정하고 있다. 영상매체 자료에 서는 문자 정보뿐만 아니라 음성 및 그림 정보도 같이 제공되어 있어서 학습자가 이야기 이해에 도움이 되고 학습자의 학습 집중력과 흥미를 높일 수 있다. 따라서 본 연구에서는 영상매체 자료 중 하나인 애니메이션 동화를 수업자료로 선정하고 스토리 리텔링을 활용한 말하기 교육 방안을 제안하고자 한다. 본 연구의 I장에서는 선행연구를 살펴봄으로써 스토리 리텔링을 활용한 말하 기 교육의 효과성을 검토하였고 기존 연구와 본 연구의 차이점을 제시하였다. 그 리고 언어교육에서 스토리 리텔링 및 애니메이션 동화와 관련된 선행 연구에 대 해 살펴보았다. II장에서는 스토리 리텔링 및 애니메이션 동화에 관한 이론을 살펴보았다. 먼저 스토리 리텔링 관련 선행연구를 검토하여 교육적 효과를 살펴보았고 관련 수업 모형 이론에 대해 검토하였다. 또한 애니메이션 동화의 특징과 교육적 효과를 살 펴보았고 교육적 효과를 살펴보았다. 동화의 선정 기준으로 학습자 측면, 언어적 측면, 내용적 측면, 시간적 측면의 기준을 제시하였다. 학습자의 스토리텔링 및 스 토리 리텔링 양상을 분석하기 위해서 선행연구를 바탕으로 Bliss 외 2인(1998)에 제시된 말하기 평가 기준과 Stein & Glenn(1979)에 제시된 이야기 구성 요소를 종 합하여 분석틀을 마련하였다. III장에서는 중국인 중급 한국어 학습자 10명을 대상으로 스토리텔링 및 스토리 리텔링 문항으로 구성된 말하기 실험을 진행하였고 실험 참가자들이 애니메이션 동화 스토리 리텔링 수업에 대한 인식에 대해서 알아보려고 설문조사도 같이 진 행하였다. 먼저 중국인 중급 학습자들의 스토리텔링 양상을 주제 일관성, 사건 나 열성, 명확성, 결속성, 유창성의 5가지 범주로 평가하였다. 평가 결과, 중국인 중급 학습자들이 상대적으로 사건 나열성 범주에서 표현이 가장 좋았고 명확성 범주에 서 가장 부족한 모습을 보였다. 또한 발화 내용이 복잡하고 길어지면 유창성이 떨 어지는 양상을 보였다. 그리고 학습자들이 스토리 리텔링된 이야기의 구성 요소를 파악하여 에피소드 완성도를 분석하였고 제시된 이야기와 비교하여 스토리 리텔 링 과정에서 어떤 변이 및 정보 오류 현상이 나타나는지에 대해서 분석하였다. 분 석 결과를 통해서 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 중국인 중급 학습자들이 이야기의 에피소드를 모두 완성하기에 어려움을 겪었고 에피소드 구성력을 높일 필요가 있다. 둘째, 에피소드의 구성 요소를 살펴보면 보편적으로 시도나 직접적 결과의 구성 요소 중 하나가 빠져서 에피소드를 완성하지 못 하였다. 시도 및 결 과 부분의 내용이 중요한 정보가 아니라고 생각해서 생략하거나 관련 내용을 제 대로 이해하지 못했고 스토리 리텔링을 진행할 때 그 내용에 대해서 어떻게 서술 하거나 요약해야 할지 몰라서 아예 생략하기 때문이다. 셋째, 학습자들이 스토리 리텔링 과정에서 학습자의 어휘 및 문법 지식, 한국 문화에 대한 지식 부족으로 이야기 내용을 충분히 이해하지 못하거나 이야기를 이해했지만 자신의 말로 정확 하게 표현하지 못해서 정보 오류가 나타났다. 그리고 학습자를 대상으로 한 인식 조사 결과 대다수의 학습자는 애니메이션 동화 스토리 리텔링 수업에 긍정적인 태도를 가지고 있음을 알 수 있었다. 동화 텍스트보다 애니메이션 동화 스토리 리텔링을 진행할 때는 화면이 있어서 이해하기가 더 쉽고 더 재미있다는 의견도 있 었다. IV장에서는 앞에서 제시한 애니메이션 선정 기준에 따라 을 수업 자료로 선정하였고 자료 선정의 타당성을 검토하였다. 그리고 III장에서 제시된 중국인 중급 학습자의 스토리텔링 및 리텔링 양상을 바탕으로 학습자들의 문제점을 보완할 수 있도록 스토리 리텔링 수업의 교육 목표 및 교육 내용을 다 루었다. 다음에는 이를 바탕으로 수업 모형을 제시하였고 교육 방안을 제안하였다. 본 연구는 중국인 중급 학습자들의 스토리텔링 및 리텔링 양상 및 문제점을 고 찰하였고, 이를 말하기 교육에 활용될 수 있고 더 목적적인 교육을 할 수 있다고 본다. 그리고 스토리 리텔링 수업에서 기존 연구와 달리 애니메이션 동화를 선정 하고 보다 흥미 있고 효과적인 수업 방안을 제시한 새로운 시도라는 데 의의가 있다.;The purpose of this study is to analyze the characteristics and problems of storytelling and story retelling by Chinese intermediate Korean learners, and to propose an effective speaking teaching program using story animation fairy tale retelling. One of the most important goals for Korean learners is to improve their communication competence. In the process of developing communication competence, it is very important to make full use of learners’ language knowledge and language expression ability to express what they want to say. Therefore, this study proposes a teaching method of Korean speaking by using the story retelling learning method which can increase story composition and speaking ability to effectively improve the communication ability of learners. Story retelling is when the speaker retells the story he or she heard or saw to another person in his or her own words. Story retelling is an effective method of language education, which can use fairy tales, literary works, animation, drama and other materials. However, from the perspective of normative research, the teaching plans are mainly to choose traditional fairy tale as classroom teaching materials. The choice of teaching materials is relatively uniform. Video media not only provides text information, but also provides audio and visual information to help learners understand the story and improve their learning concentration and interest. Therefore, this research selects one of the video media materials, animation fairy tale as the teaching material and puts forward a teaching method of korean speaking using story retelling. In the chapterI, through the review of previous studies, the effectiveness of using story retelling in speech teaching is verified, and the differences between this study and the standard study are pointed out. In addition, the study of story retelling and Animation Fairy Tales in language teaching is also reviewed. In chapterII theories about story retelling and animation fairy tales were examined. First of all, this paper reviews the previous research on story retelling to examine the educational effect and the relevant teaching model theory. Secondly, the characteristics and educational effect of animation fairy tales are investigated, and the selection criteria of fairy tales based on learner level, language level, content level and time level was put forward. In order to analyze learners’ storytelling and story retelling patterns an analytic frame was established by integrating narrative assessment criteria proposed by Bliss & McCabe & Miranda(1998) and story comprehension proposed by Stein & Glenn (1979). In chapter III, 10 Chinese Intermediate Korean language learners are given an oral experiment consisting of storytelling and story retelling questions, and a questionnaire survey is conducted to find out the participants’ views on animation story-telling. and a questionnaire survey is conducted in order to understand the participants' views on the Animation Fairy Tale Story Retelling class. First, the narrative patterns of Chinese intermediate students were evaluates in five categories, topic maintenance, event sequencing, explicitness, conjunctive cohesion and fluency. The results showed that Chinese intermediate learners performed best in the event sequencing and worst in the explicitness category. And when speech content is more complex and longer the fluency will decrease. In addition, this paper identified the comprehension of the story retold by the learners to know the completeness of the episode and compared with the original story to find out what kind of changes and information errors occurred in the retelling process. The following conclusions are drawn from the analysis results. First of all, it is difficult for Chinese intermediate learners to complete all the episodes of a story, so they need to improve their episode Completeness. Second, look at the stories' episode system, it is usually due to the lack of attempt or direct consequence of the constituent elements resulting in incomplete episode. That’s because learners didn’t think it was important information so left them out or didn’t understand it properly so didn’t know how to describe or summarize it when they retold the story. Third, in the process of retelling the story, due to the learners’ lack of knowledge of vocabulary, grammar and Korean culture, they can not correctly understand the story content or although understand it but can not accurately express the story so result in information errors. In addition, through the cognitive investigation of the learners, we found that most of them have a positive attitude towards the animation fairy tales story retelling class. They thought it was more interesting and easier to understand to retell animation fairy tales than to retell the fairy tale text. In chapter IV, according to the selection criteria proposed above the paper choose as the teaching material and examine the effectiveness of material selection. In addition, according to storytelling and story retelling model of Chinese Intermediate learners proposed in Chapter III, in order to correct the learners’ problems this paper put forward the direction of story retelling class and a teaching plan. Lastly, a proposal teaching and learning process plan using story retelling with the in was proposed. This study explores the storytelling and retelling aspects and problems of Chinese intermediate students, which can be used in speaking education and can provide more purposeful education. In addition, different from the previous research on story retelling, this paper choose animation fairy tales and put forward more interesting and effective teaching methods which is meaningful.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE