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이사야 65-66장의 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’연구

Title
이사야 65-66장의 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’연구
Other Titles
A Study on the ‘Third Isaiah Group’ and ‘the Opponent Group’ of Isaiah 65-66 : the Jewish Community in the Fifth Century B.C.E.
Authors
강성은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이윤경
Abstract
본 논문의 목적은 이사야 65-66장에서 발견되는 갈등 상황을 기원전 5세기의 시대적 배경 속에서 규명하며, 갈등의 주체인 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’이 어떤 자들인지 밝히는 것이다. 이사야 65-66장은 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’의 날카로운 대조를 보여주며 포로 후기 유대 공동체의 문제적인 상황들을 극대화한다. 본문의 분석을 통해 도출할 수 있는 것은 ‘대적자 집단’은 야웨와 함께 이교의 신들을 숭배하고, 예루살렘의 주민들을 억압했던 ‘제사장’들이며, ‘제3이사야 집단’은 이에 맞서 야웨 신앙을 지킬 것을 촉구했던 자들이라는 것이다. 이사야 65-66장의 저작 연대를 추정하는 것은 이 본문을 시대적 상황에 입각하여 분석하기 위해 필수적이다. 이사야 65-66장의 저작 연대를 밝히기 위해 편집비평적 연구 방식을 차용하였다. 먼저, 이사야 65-66장이 신학적 통일성을 갖춘 하나의 편집층이라는 사실을 입증하였다. 그리고 이 본문의 위치와 역할을 파악하였다. 이사야 65-66장은 제3이사야의 종결 단락으로 제3이사야의 다른 본문들과 유기적인 관계를 가지며, 동시에 이사야 1장과 양괄식 구조를 취하며 전체 이사야서의 마지막 부분으로 위치한다. 이러한 사실을 고려할 때, 이사야 65-66장의 저작 연대는 제3이사야의 최종 구성 시기와 밀접한 관련이 있다는 사실을 도출할 수 있다. 이와 같은 추론을 견지하며, 본 논문은 제3이사야의 최종 구성 시기를 에스라-느헤미야 시대로 추적하였다. 이사야 65-66장에 등장하는 ‘떠는 자들’이 에스라 9-10장에도 동일하게 발견된다는 사실은 이 본문의 저작 연대를 에스라-느헤미야 시대로 주장하는 결정적인 근거가 되었다. 기원전 5세기의 유다 사회는 페르시아의 정책과 밀접하게 결부되어 유지되었다. 페르시아는 예루살렘 성전의 재건을 승인하고 후원하며 성전을 통한 효과적인 착취 구조를 확립하였다. 성전의 제사장들 중에는 이에 동조하여 예루살렘의 주민들을 억압하고 수탈하는 자들이 존재했다. 또한 기원전 5세기 유다 사회에서는 야웨와 함께 이방의 신을 섬기는 혼합주의적 제의가 실재했다. 성전의 제사장들 역시 이러한 혼합주의적 제의를 일삼았다. 이와 같은 기원전 5세기의 유다 공동체의 상황이 이사야 65-66장에 반영되고 있으며, 갈등 상황의 원인으로 작용하고 있는 것이다. 본 논문은 이사야 65-66장의 갈등 상황을 본문의 문학적 구조를 분석함으로써 재건하였다. 이사야 65-66장은 동일한 주제가 세 번 반복되는 양상을 보이는데, 반복될 때마다 주제가 점층적으로 확장된다는 특징을 지닌다. 즉 ‘제3이사야 집단과 대적자 집단의 운명’과 ‘새로운 예루살렘에 관한 종말론적 선포’가 쌍을 이루며 세 번 반복되고 있는데, 본문의 후반부에 이를수록 점층적으로 강화되고 있다. 이와 같은 이사야 65-66장의 문학적 구조는 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’을 날카롭게 대비하면서 이들의 정체를 점차 구체화하며, ‘새로운 예루살렘’에서 맞이할 이들의 운명을 점진적으로 가시화한다. 다시 말해, 이사야 65-66장의 문학적 구조는 이 본문의 갈등 상황이 야웨와 함께 이교의 신들을 숭배하고, 예루살렘의 주민들을 억압했던 ‘제사장’들과 이에 맞서 야웨 신앙을 지킬 것을 촉구했던 ‘제3이사야 집단’ 사이에서 비롯된 것임을 분명하게 보여주며, ‘새로운 예루살렘’에 대한 희망적인 전망을 강화시킴으로써 ‘제3이사야 집단’과 ‘대적자 집단’의 최종적인 운명을 대조시킨다. 결론적으로 본문의 분석을 통해 밝혀지는 것은 이사야 65-66장은 ‘대적자 집단’의 불의한 행태를 공격하고, 이들에게 임할 야웨의 최종적인 심판을 가시화하면서 다시금 야웨 신앙을 지킬 것을 촉구하고 있으며, 또한 ‘제3이사야 집단’을 향해 ‘새로운 예루살렘’에 관한 희망적인 전망을 제시함으로써 이들 역시 야웨 신앙을 끝까지 고수할 것을 요구하고 있다는 것이다. ;The purpose of the study is to identify the conflict of Isaiah 65-66 in the fifth century B.C.E. and to reveal who the ‘Third Isaiah group’ and ‘the opponent group’ are. Isaiah 65-66 presents a stark contrast between the ‘Third Isaiah group’ and ‘the opponent group’ and visualizes the problem of the Jewish community in the post-exilic period. The analysis of Isaiah 65-66 discloses that ‘the opponent group’ were the priests who worshiped the pagan gods along with YHWH and suppressed the inhabitants of Jerusalem, while the ‘Third Isaiah group’ were those who exhorted to defend their faith. It is essential to decide the dating Isaiah 65-66, for the text should be analyzed in its historical context. The redaction criticism was adopted to clarify the dating of Isaiah 65-66. First, this study proved that Isaiah 65-66 belongs to the single redactional layer with unifying theology and then figured out its location and function. Isaiah 65-66 is the closing paragraph of the Third Isaiah, having a systematic relationship with the remaining texts. It also corresponds to the First Isaiah. In this way, it can be concluded that the dating of Isaiah 65-66 is closely related to the final redaction of the Third Isaiah. In conclusion, this study sets the final redaction of the Third Isaiah to the Ezra-Nehemiah period. The fact that ‘the Tremblers’ of Isaiah 65-66 is also found in Ezra 9-10 was decisive evidence for claiming for the dating of Isaiah 65-66 within the Ezra-Nehemiah period. In the fifth century B.C.E., the Jewish community was closely related to Persian policy. Persia approved and supported the reconstruction of the Jerusalem temple and, in so doing, established an effective extortion system through the temple. There were the temple priests who oppressed and exploited the inhabitants of Jerusalem in collusion with Persia. In addition, there were syncretistic cultic practices, and the priest worshiped an idol along with YHWH. The situation that was the cause of the conflict of the Jewish community in the fifth century B.C.E. is reflected in Isaiah 65-66. This study reconstructed the conflict of Isaiah 65-66 by analyzing the literary structure of the text. Isaiah 65-66 shows that the same pattern repeats three times, and each time the theme is gradually expanded. In other words, the theme of ‘fate of the Third Isaiah group and the opponent group’ and ‘the eschatological declaration to the new Jerusalem’ is repeated three times, and concurrently, is progressively strengthened. This literary structure of Isaiah 65-66 contrasts sharply the ‘Third Isaiah group’ with ‘the opponent group,’ which gradually embodies their identity and exposes increasingly the fate of those. In other words, the literary structure of Isaiah 65-66 expresses that the conflict of Isaiah 65-66 lies between priests who practiced the idolatry along with YHWH, tyrannizing inhabitants of Jerusalem and the ‘Third Isaiah group’ who urged to keep faith for YHWH. The conclusion is that Isaiah 65-66 attacks on unrighteous ‘the opponent group’ and claims to strengthen the belief by portraying YHWH’s final judgment. Also, it demands to cleave to their loyalty toward the ‘Third Isaiah group’ by proposing a hopeful expectation of the ‘new Jerusalem.'
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