View : 470 Download: 0

중국인 학습자를 위한 한국어 수량 표현 교육 위계화 연구

Title
중국인 학습자를 위한 한국어 수량 표현 교육 위계화 연구
Other Titles
A Study on Hierarchy of Korean Quantity Expression Education for Chinese Learners
Authors
DENG, SHIYUN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
수량 표현은 한국어와 중국어의 언어 체계에 모두 존재하고 일상생활에서 흔히 사용되는 물건이나 사물의 수효를 나타내는 문법 내용이다. 그러나 한국어 수량 표현은 유형과 분류사가 다양해 한자어 수사와 고유어 수사를 유형과 분류사에 따라 선택해야 하며, 유형마다 사용 제약 및 적용 범위가 모두 다르므로 중국인 학습자에게 매우 복잡한 내용이다. 그러나 실제 한국어 교육 현장에서는 이에 대한 교육 내용이 부족하며 학습자의 입장에서 어떤 내용이 필요한지 고려하지 못하고 있어 중국인 학습자의 한국어 수량 표현 학습이 원활하게 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 중국인 학습자를 대상으로 한국어 수량 표현 교육 내용을 선정하고 위계화한 후 부족한 학습 내용을 보충하여 교재 내용을 설계하였다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 한국어 수량 표현과 위계화에 관한 기본적인 내용을 소개하고, 위계화 대상을 선정하였다. 중국 학습자가 한국어 수량 표현 체계에 대해 구체적으로 어떻게 파악하고 있는지 그 현황을 알아보았다. Ⅲ장은 선정한 수량 표현 교육 내용을 중국인 학습자의 학습 요구에 따라 적절하게 위계화하기 위해 설문 조사를 실시하였고 5종의 한국어 교재를 분석하였다. 중국인 학습자를 대상으로 한 수량 표현의 인식 및 지식 활용 조사를 통하여 실제 중국인 학습자가 한국어 수량 표현 내용을 어느 정도로 이해하고 있는지 알아보고 교재 분석을 통하여 현재 한국어 교육 현장에서 학습자들에게 수량 표현에 관한 내용을 어떻게 교육하는지 살펴보았다. 이를 통하여 학습자의 학습 요구를 확인하였다. Ⅳ장에서는 교육 내용 위계화의 원리 중 `실용성'과 `한국어 능숙도'을 근거로 하여 중국인 학습자를 위한 각 학습 단계의 학습 목표를 설정하였다. 초급 단계에서는 한국어 수량 표현에 대한 기초를 익히고 일상생활에서 수량 표현을 사용할 수 있도록 하며, 중급 단계에서는 다양한 유형을 이용해서 수량 표현 활용할 수 있다. 고급 단계에서는 전문 분야에서 활용되는 수량 표현이나 일상생활에서 친숙하지 않은 내용을 파악하도록 한다. 교육 목표를 근거하여 한국어 수량 표현 교육 내용은 학습자의 습득력 및 유형별 사용 제약, 유형별 적용 범위, 설문 조사 결과 등 세 가지 기준에 따라 위계화하였다. 교육 목표에 따라 일차적으로 교육 내용을 위계화한 후 10명의 고급 중국인 학습자의 의견을 수집하고 논의를 통해 최종적으로 교육 내용을 위계화하였다. 그리고 그 결과를 활용하여 교재 내용을 설계하였다. 본 연구는 중국인 학습자가 과학적으로 위계화된 수량 표현 내용을 학습하여 정확하게 활용하도록 하는 데에 의미가 있다고 본다. 그러나 본 연구는 중국인 학습자를 대상으로 한 연구이므로 다른 언어권 학습자에게 적용하기는 어려우며 수량 표현 교육 내용의 위계화를 진행하였으나 일부 내용을 학습자 부담을 낮추기 위해 선행 지식으로 설정하고 고급 학습 단계의 학습 내용은 소수의 분류사에 불과해 모든 위계화 내용을 활용한 교재 내용 설계는 하지 못했다. 또한, 본 연구는 주로 중국인 학습자를 위한 수량 표현 교육 과정에 보충해야 할 내용을 마련하기 위한 것으로 교재 내용 설계 시 학습활동이 충분하지 않고 다양하지 않아 아쉬운 점으로 남는다. 이후 중국인 학습자를 위한 구체적인 수량 표현 교육 내용의 연구가 지속적으로 이루어지기를 기대한다.;Quantity expression is a grammatical content that exists in both the Korean and Chinese language systems and represents the number of objects commonly used in daily life. However, there are various types and classifiers of Korean language, and Chinese numeral and native numeral should be selected according to types and classifiers. In addition, due to different types of usage constraints and scope of application, it is a very complex content for Chinese learners. Actually, in the process of Korean language education, the content of this education is insufficient, and it did not take into account what kind of content is needed from the perspective of learners, so Chinese learners cannot grasp the quantity expression of Korean well. Therefore, this study takes Chinese learners as the object, selects the quantity expression of Korean education content, and after hierarchical, designed the contents of the textbook to supply the insufficient learning contents. Chapter II introduced the basic content of Korean quantity expression and hierarchicalization, and selected the target of hierarchicalization. It was to find out the specific mastery of Korean quantity expression system by Chinese learners. In the chapter Ⅲ, in order to adapt the selected quantity expression content to the learning requirements of Chinese learners, a questionnaire survey was carried out and five Korean textbooks were analyzed. Through the survey of Chinese learners on their perception of quantity expression and knowledge utilization, how many contents of Korean quantity expression was mastered can be known. And through the analysis of textbooks, how many contents of Korean quantity expression have been taught to learners can be seen. These were to confirm the learning requirements of Chinese learners. In Chapter IV, the learning objectives of each learning stage were set for Chinese learners based on the principles of hierarchicalization according to educational content of 'practicality' and ' cognitive development level'. The primary stage is to get familiar with the basic contents of Korean quantity expression and apply it in daily life. In the intermediate stage, the quantity expression can be utilized through various types. And in the advanced stage, it is necessary to grasp the contents in specialized areas or unfamiliar contents in daily life contained in the quantity expression. Based on the educational objectives, the contents of Korean quantity expression was first hierarchized according to three criteria: learning ability of learners, use restriction and scope of application of different types of Korean quantity expression, and questionnaire results. Then the opinions on the hierarchical content of 10 advanced Chinese learners were collected for discussion, and the educational content of Korean quantity expression was finally confirmed. On the basis of previous results, a textbook material development scheme of Korean quaitity expression was proposed for Chinese learners in different learning stages. This study has certain significance for Chinese learners to learn scientific hierarchical quantity expression contents and use it accurately. However, as a result of a study for Chinese learners, it is not applicable to Korean learners from other countries. Part of the content was set as prior learning content in order to reduce the burden of learners, and the content should be learned in advanced were only a few classifiers, so all hierarchical content could not be designed. In addition, this study is mainly aimed at supplementing the contents of the teaching course of quantity expression for Chinese learners, there are not enough and various learning activities in the contents of the textbook. It is excepted that studies can be conducted continuously to seek specific quantity expression education for Chinese learners in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE