View : 788 Download: 0

중국인 학습자를 위한 한국어 비언어적 표현 교육 방안 연구

Title
중국인 학습자를 위한 한국어 비언어적 표현 교육 방안 연구
Other Titles
A Study on Education Programs of Korean Nonverbal Expressions for Chinese Language Learners
Authors
ZHAO, JUANQI
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
본 연구는 중급 수준의 중국인 한국어 학습자들을 위한 한국어 비언어적 표현 교육 방안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해, 먼저 선행연구를 검토하여 비언어적 표현의 개념과 기능 및 유형을 파악하였다. 그리고 기존의 중국인 학습자를 대상으로 한 한국어 교재에 대해 내용 분석을 하여 한국어 교재에 제시된 삽화의 비언어적 표현들을 단원별로 요약했다. 또한 한국어 교재의 특징 및 문제점을 제시하였다. 다음으로 중국인 한국어 학습자를 80명(한국에서 한국어를 학습 하는 자 40명 및 중국에서 한국어를 학습하는 자 40명)을 대상으로 비언어적 의사소통에 대한 설문을 실시하여 비언어적 표현에 대한 인지능력을 파악하고 교육의 요구 및 필요성을 조사하였다. 교재분석 및 요구조사 결과를 바탕으로 중국인 학 습자를 위한 비언어적 표현의 범위를 선정하고, 이를 구체적으로 효과적인 교육 방안을 제시해 보고자 하였다. Ⅰ장에서는 중국인 학습자를 대상으로 한 한국어 교육 현황을 알아보았다. 특히 중국인 학습자를 대상으로 한 한국어 교육현장에서 비언어적 표현 교육 연구에 관한 선행연구 및 중국에서 비언어적 표현 연구를 살펴보면서 본 연구의 목적 및 필요성에 대해 서술하였다. Ⅱ장에서는 비언어적 표현의 개념, 중요성, 기능 및 유형에 대해 검토해보고 본 논문의 이론적 배경을 마련하였다. 이를 살펴봄으로써 비언어적 의사소통 학습의 필요성을 더 체계적으로 분석해보고 요약했다. 또는 중국인 학습자들을 향한 성공적인 의사소통 교육이 이루어지기 위해 한·중 양국에 존재하는 비언어적 표현의 공통점 및 차이점을 알아보았다. 또한 이를 바탕으로 한국어 교육현장에서 활용할 수 있는 비언어적 표현에 대해 언급하였다. Ⅲ장에서는 비언어적 표현에 관한 조사 및 결과를 다루었다. 우선 한국어교육 현장에서 비언어적 표현을 어떻게 교육하고 있는지를 파악하기 위해서는 한국어교과서 위주로 분석할 필요가 있다. 선정한 교재는 외국인 유학생들이 의사소통 중심 학습할 때 자주 사용하는 서강대학교 어학당의 중급 교재『서강 한국어 3A, 3B』, 연세대학교 어학당의 중급 교재『연세 한국어 3-1, 3-2』, 이화여대 어학당의 중급 교재『이화 한국어 3-1, 3-2』, 그리고 국립국어원에서 출판한『중급 한국어 1, 2』이다. 교재에 제시된 삽화를 분석한 결과를 통해 교재에 나타난 상황을 정리하여 한국어 교재가 비언어적 의사소통에 대해 내용 마련 현황 및 내용 설정을 파악하였다. 또한 한국어 교재의 장단점을 알아보았다. 다음으로 중급 수준인 중국인 학습자가 비언어적 표현에 대해 인식 및 학습정도를 파악하기 위해 80명의 중국인 한국어 학습자를 모집하여 한국인의 비언어적 표현에 관한 요구조사를 진행하였다. 이를 통해, 중국인 학습자들이 한국어를 학습과정에서 비언어적 의사소통에 대한 학습 요구가 높은 것을 알 수 있었다. Ⅳ장에서는 수집된 연구 자료와 요구조사 분석 결과를 통해 한국어 교재의 개선 방안 및 비언어적 표현의 교수·학습 방안을 제시하였다. 우선 교재의 개선방안은 비언어적 표현 목록 및 단계별 교재내용을 보완하고 비언어적 표현에 관한 학습활동을 추가하는 것이다. 또한 한국어 교수·학습의 개선 방안은 교사가 수업에서 적당한 비언어적 표현, 미디어 자료 및 물입교육법을 활용하는 것이다. 중국인 학습자를 대상으로 한국어 교육과정에서 개선되어야 할 부분에 대해 탐색해 보았다. 마지막으로 Ⅴ장은 본 연구의 결과 및 내용에 대해 요약하여 연구 내용에 대해 다시 한 번 정리했다. 그리고 그에 따른 본 연구의 의미, 제한점 및 앞으로의 연구 방향에 대한 고려도 같이 제시하고자 하였다.;The purpose of this study is to prepare the education method for teaching nonverbal expressions of Korean for intermediate-level Chinese Korean learners. To this end, the concept, function and type of nonverbal expression were first reviewed by reviewing previous studies. In addition, content analysis was performed on the existing Korean language textbooks for Chinese learners, and nonverbal expressions of illustrations presented in the Korean textbook were summarized for each unit. Also, the characteristics and problems of Korean language textbooks were presented. Next, 80 Chinese Korean learners (40 Korean language learners in Korea and 40 Korean language learners in China) were surveyed on nonverbal communication to determine their cognitive ability for nonverbal expressions. The needs and necessity of education were investigated. Based on the textbook analysis and demand survey results, the scope of nonverbal expressions for Chinese Korean learners was selected, and an effective educational method was specifically suggested. Chapter Ⅰ examines the current status of Korean language education for Chinese Korean learners. In particular, the purpose and necessity of this study was described by examining the preceding studies on the study of nonverbal expression education in the Korean language education field for Chinese learners and the study on nonverbal expressions in China. In Chapter Ⅱ, the concept, importance, function and type of nonverbal expressions were reviewed and the theoretical background for this study was prepared. By examining this, the necessity of nonverbal communication learning was analyzed and summarized more systematically. Or, in order to achieve successful communication education for Chinese learners, the similarities and differences between nonverbal expressions in both Korea and China were examined. Also, based on this, nonverbal expressions that can be used in the Korean language education field were mentioned. Chapter III deals with research and results on nonverbal expressions. First of all, in order to understand how nonverbal expressions are being taught in the Korean language education field, it is necessary to analyze mainly Korean textbooks. Selected textbooks are Sogang University's Intermediate Textbook 『Sogang Korean 3A, 3B』, Yonsei University Language Center’s Institute's Intermediate Textbook 『Yonsei Korean 3-1, 3-2』, Ewha Womans University Language Center’s Intermediate Textbook 『Ewha Korean 3-1, 3-2』and 『Intermediate Korean 1, 2』which published by the National Institute of the Korean Language. Through the analysis of the illustrations presented in the textbook, the situation in the textbook was summarized, and the current status and content setting of the contents of the Korean textbook for nonverbal communication were identified. Also, the strengths and weaknesses of Korean language textbooks were examined. Next, 80 Chinese Korean learners were recruited to conduct a demand survey on nonverbal expressions of Koreans in order to grasp the level of awareness and learning of nonverbal expressions by Chinese learners at the intermediate level. Through this, it was found that Chinese learners have high demands for nonverbal communication in the process of learning Korean. In Chapter Ⅳ, through the collected research data and the results of demand survey analysis, measures to improve Korean language textbooks and methods of teaching and learning in non-verbal expressions are presented. First of all, the way to improve the textbook is to supplement the list of nonverbal expressions and the contents of the textbook for each stage, and add learning activities about nonverbal expressions. In addition, the improvement plan for Korean language teaching and learning is for teachers to use appropriate nonverbal expressions, media materials, and methods of immersion education in class. For Chinese learners, this study explored areas that need to be improved in the Korean language curriculum. Finally, Chapter V summarizes the results and contents of this study and reorganizes the contents of the study. In addition, the meaning, limitations, and future directions of Korean nonverbal expressions were also considered.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE