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자살 기사 댓글에 관한 텍스트 마이닝 분석

Title
자살 기사 댓글에 관한 텍스트 마이닝 분석
Other Titles
Text mining analysis on suicide article comments : Comparison of suicide stigma between celebrities and ordinary people
Authors
FU, QIANCHAO
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 빅데이터분석학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안순태
Abstract
세계보건기구(World Health Organization, WHO)에서 보도한 바와 같이 한국은 OECD 국가 중 자살로 사망하는 사람의 수가 하루 평균 37.5명으로 가장 높은 자살률을 차지하고 있으며 나날이 심각해지고 있다. 이에 본 연구는 자살 뉴스에 달린 댓글을 활용하여 한국인의 자살에 대한 인식과 태도, 그리고 자살자에 대한 낙인 인식을 파악하고자 하였다. 구체적으로 일반인의 자살 뉴스와 유명인의 자살 뉴스, 두 집단으로 나누어 살펴보았다. 두 집단에 대한 낙인 인식을 알아보기 위해 자살 시도자를 향한 사회적 낙인 척도를 이용하였다. 본 연구는 Python의 크롤링 라이브러리인 실리니엄(selenium)을 이용하여 댓글 데이터를 구축하였으며 네이버 뉴스에 보도된 2010년부터 2020년 4월까지 약 35만개의 자살 뉴스에 달린 댓글 데이터를 수집하였다. 댓글을 분석하기 위한 방법으로는 텍스트 마이닝과 토픽 분석을 활용하였다. 자살 뉴스에 달린 댓글에 텍스트 마이닝을 적용하여 댓글을 구성하는 상위 200개 명사와 형용사 단어를 추출하였으며, 이로 한국인이 자살에 대한 인식과 태도를 파악하고자 하였다. 또한 자살 낙인 측정 문항을 활용하여 한국인이 자살자에 대해 가지고 있는 낙인 인식을 알아보았다. 한편, 토픽 분석방법으로 댓글에 내재되어 있는 의미구조를 추출하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 한국인은 자살에 대해 부정적으로 인식하고 있으며, 자살의 원인으로 정부를 지적하는 경우도 나타났다. 유명인 자살 집단과 일반인 자살 집단의 뉴스 댓글을 비교한 결과 유명인의 경우는 ‘악플’, ‘악플러’에 대한 비난이 가장 높은 것으로 파악되었고 일반인의 경우에는 ‘복지’, ‘정치’, ‘지원’ 등 정부나 경제와 관련된 표현이 빈번히 나타났다. 이로써 자살 사건에 대한 표현이 집단별로 차이가 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 한국인들의 자살에 대한 낙인 인식은 유명인과 일반인을 구분 없이 전반적으로 연민의 시선이 높게 나타났다. 또한, 유명인 자살 집단과 일반인 자살 집단을 낙인별로 비교하여 세부적으로 살펴보니 낙인에 대한 표현에 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구에서 전체 댓글에 내재된 의미구조를 분석한 결과 한국인들이 자살 사건에서 가장 큰 관심을 보이는 것은 자살 원인으로 밝혀졌다. 또한, 일반인 자살 집단과 유명인 자살 집단으로 나누어 검토한 결과 한국인들이 인식하고 있는 두 집단의 자살 원인에도 큰 차이가 있었다. 유명인 자살의 주된 원인이 우울증 때문이라고 인식하는 반면에 일반인 자살의 주된 원인은 경제적 어려움이라고 인식하며 동시에 남은 유가족에 대한 우려의 시선이 발견되었다. 본 연구는 자살 뉴스에 달린 댓글을 분석하여 자살 사건에 대한 인식과 태도를 파악했다는 점에서 ‘자살’을 다루었던 기존 연구와 차별성을 둘 수 있으며 직관적으로 대중들의 인식을 알아본다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 뿐만아니라 본 연구에서 자살자에 대한 낙인 인식을 분석한 결과 연민 낙인이 가장 많이 추출되었는데, 이 결과를 활용하여 연민 감정을 고취시키는 자살예방 커뮤니케이션의 전략적인 방향성을 제시할 수 있을 것으로 기대할 수 있다. 본 연구를 통해 자살 원인이나 자살자의 신분이 자살 낙인 인식에 영향을 미칠 가능성이 높다는 것을 확인하며, 더 나아가 자살 낙인 인식을 감소시킬수 있는 방안을 마련하는데에 기여할 수 있을 것으로 보인다.;According to the survey of World Health Organization, the average number of suicides is 37.5 per day. South Korea has one of the highest suicide rates in the OECD for a long time. Therefore, in this study, comments on suicide news are used to understand South Koreans’ understanding and attitudes of suicide as well as the labelled perception of suicide. In addition, since suicides of celebrities have a greater impact on the society than ordinary people, suicides can be divided into two groups of ordinary people and celebrities to compare the public's perception and attitude towards the stigmatization of the two groups. By using the social measure of stigmatization of the person who tries to commit suicide, the perception of stigmatization of the person who commits suicide is tested. In this study, the selenium toolkit of Python is used to collect the data of comments. We collect comments on 350,000 suicide news reported by Naver News between 2010 and April 2020. Text analysis and essay analysis are used as methods to analyze comments. Firstly, the method of text analysis is used to extract the top 200 nouns and adjectives from the comments, so as to have an understanding of Koreans' understanding and attitude towards suicide. The determination of suicide stigmatization is used to master the understanding of stigmatization of suicides among Korean people. In addition, the method of phrase analysis is used to extract hidden semantic structures from the comments. First, South Koreans are negative about suicide and also critical of the government. By comparing the groups of celebrities and ordinary people, the results show that celebrities criticize " malicious replies" most, while ordinary people express more criticism towards "welfare", "politics" and "aid" and other aspects of government and economy. Therefore, it can be seen that there is a difference between the public's evaluation of celebrities' suicide and ordinary people's. Second, South Koreans tend to show sympathy and mercy for suicides of celebrities and ordinary people. In addition, through the subdivision of the expressions of stigmatization and comparison of ordinary people and celebrities, it can be found that there are differences in the expressions of stigmatization of the two groups by the public. Third, the underlying message in the overall assessment of the study is that koreans are most concerned about the causes of suicide. In addition, the biggest difference between ordinary people and celebrities is their understanding of the causes of suicide. Depression is the main reason for celebrities to commit suicide, while financial difficulties are the main reason for ordinary people. Through the analysis of comments, we have mastered the understanding and attitude towards suicides in this study, especially the comments in the news reports of suicides as the objects. Unlike existing research on suicide, we can get a more intuitive understanding of readers' thoughts by directly studying the comments, which is of great significance. In this study, we have known the understanding of the stigmatization of suicide. The results show that most people have sympathy for suicides. So we look forward to using this pity emotion to provide strategic direction for suicide prevention in the future. Through this study, the identification of the cause of suicide or the identity of the suicide may have an impact on the stigmatization of suicide, so it will be helpful to develop countermeasures to reduce the understanding of stigmatization of suicide.
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