View : 517 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : Clara Josephine Schumann Gabriel Fauré Ola Gjeilo
Authors
신혜은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
This study is an analysis of the graduation recital repertoires for the master’s program at Ewha Womans University’s School of Music. Through the evaluation of several representative composers’ life studies and their works, this paper explores how each composer employs their expression of the style in their music. The composers and their works to be reviewed include a German composer of Romantic era, Clara Josephine Schumann’s Er ist gekommen in Sturm und Regen; a French composer at the end of the Romantic era, Gabriel Fauré’s Libera me the sixth movement from Requiem Op. 48; and a Norwegian composer of the modern classical music, Ola Gjeilo’s Dark Night of the Soul. Firstly, Clara Josephine Schumann (1819-1896) was not only the wife of another famous Romanic composer, Robert Schumann (1810-1856), but she was also a praised pianist and a renowned composer on her own. Er ist gekommen in Strum und Regen was one of her art songs from Drei Lieder op. 12 in Liebesfrühling published with her husband in 1844. This song was originally written as a Lied for solo and was later arranged in three parts for women’s choir by Brandon Williams, an assistant professor of Choral Studies at Rutgers, The State University of New Jersey and the director of Rutgers Voorhees Choir. Especially in this piece, the accompaniment, alongside the chorus, plays a contrast role in bringing out the lyrics to life. Therefore, the present paper aims to show how Schumann progresses through the elements of rhythm, harmony, chromatic progression, and dynamics in both lyrical and dramatic manner, remaining close to the heart of the Lied’s narratives. Gabriel Fauré (1845-1924) was a prominent French composer during the Romantic period of the late 19th century, leaving various artworks in cantatas, masses, orchestras, and art songs. His Requiem Op. 48 is known to be written to reminisce the memories of his deceased parents. Therefore, unlike other requiem works generally portraying the grievance for death and fear of judgment faced at the end of one’s life, Fauré created a requiem that depicts one’s conviction of salvation and the ensuing serenity to commemorate his parents in the hopes for heaven. Naturally, bringing much warmth and comfort to both performers and the audience, this requiem is often selected to be played as a masterpiece. Ola Gjeilo (b.1978) is a Norwegian contemporary composer and pianist. Amongst the various genres of his works that are actively being performed, Dark Night of the Soul is considered one of his most representative choral songs. Composed for an eight-part mixed choir, a piano and string quartet accompany this piece, which lasts for around 14 minutes. The lyrics are a poem written by the 16th century Spanish Catholic priest San Juan de la Cruz, when he was imprisoned. The poem’s content closely follows a secular soul and his journey of turning away from the world towards God through a dark night. Gjeilo symbolically illustrates this journey of the rebirth of a dark soul by modern techniques simple triads and rhythmic motives such as continuous sound and ostinato. In this paper, I will closely examine how each composer employed and integrated different musical ideas in their works in order to remain true to the heart of their lyrics and intent for narratives. In the future, I hope that this study will not only help gain knowledge on the selected composers in understanding their works but also serve as a reference for effectively conveying the message narrated through music in these works to the audience.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램의 분석이다. 필자는 이 논문을 통하여 작곡가들의 생애와 주요 작품들에 대해 살펴보고 더 나아가 작곡가들이 작품들을 표현하기 위하여 어떠한 음악적 양식들을 사용하였는지 분석하고자 한다. 분석할 작품들로는 낭만 시대의 독일 작곡가인 클라라 슈만(Clara Josephine Schumann, 1819-1896)의 와 프랑스 작곡가 가브리엘 포레(Gabriel Fauré, 1845-1924)의 『Requiem Op. 48』중 제 6악장 , 마지막으로 노르웨이 출신의 현대 작곡가인 올라 야일로(Ola Gjeilo, b.1978)의 이다. 클라라 슈만은 피아니스트이자 작곡가이며 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 아내이다. 이 논문에서 소개할 은 그녀가 슈만과 함께 공동으로 출판한 『사랑의 봄』(Liebesfrühling)에 수록된『Drei Lieder op. 12 (세 개의 가곡)』중 하나이다. 이 곡은 원래 솔로를 위한 가곡(Lied)으로 쓰인 것을 미국 러트거스 뉴저지 주립 대학교에서 합창음악 조교수이며 러트거스 부이스 합창단 지휘자로 활동하고 있는 브랜든 윌리엄스(Brandon Williams)가 여성 3부로 편곡한 합창곡이다. 이 곡은 특히 피아노 반주가 곡의 가사를 전달함에 있어 합창과의 역할적 대비가 돋보이는 작품이다. 시의 내용에 따른 리듬, 화성, 반음계 진행, 다이나믹 등의 구성은 클라라 슈만의 풍부한 시적정서와 뛰어난 드라마적 감성을 잘 나타내고 있다. 가브리엘 포레는 19세기 후반의 낭만주의 시대에 뛰어난 프랑스 작곡가로서, 칸타타, 미사, 관현악곡, 예술가곡에 주옥같은 곡들을 남겼다. 그의『Requiem Op. 48』은 포레가 돌아가신 아버지와 어머니의 죽음을 추모하기 위하여 작곡했던 곡으로 알려져 있다. 레퀴엠 작품들이 일반적으로 죽음에 대한 슬픔과 심판에 대한 두려움들을 나타내는 것에 반하여, 포레는 오히려 천국을 소망하며 바라보는 구원에 대한 확신과 그로 인한 평온함을 전하는 레퀴엠을 만들었다. 그래서 이 레퀴엠은 연주자나 청중들에게 따뜻한 위로를 전하는 명곡으로 자주 연주된다. 올라 야일로는 노르웨이 출신의 현대 작곡가이자 피아니스트이다. 현재 그의 다양한 장르의 작품들이 활발하게 연주되고 있는 가운데, 은 그의 대표적인 합창곡 중 하나로 손꼽힌다. 성부는 혼성 8 성부 합창, 피아노와 현악 4중주이며 연주시간은 13-14 여분 정도이다. 가사는 16세기의 가톨릭교의 스페니쉬 사제인 십자가의 성 요한(San Juan de la Cruz)이 감옥에 투옥되었을 때 지은 시이다. 시의 내용은 세상에 속한 영혼이 어두운 밤의 여정을 거쳐서 하나님께로 나아가는 과정을 그리고 있다. 음악은 지속음과 오스티나토 등의 리듬 동기들과 단순 3화음들의 현대적인 기법을 통해 그 여정을 신비롭게 묘사하고 있다. 필자는 본 논문에서 작곡가들이 시의 내용을 전달하기 위해 어떠한 음악적 아이디어들을 구성하여 작곡하였는지를 연구하겠다. 향후 연주자들이 이 작품들을 이해함에 있어 지식적 도움을 얻을 뿐 아니라 작품에 내포되어있는 메시지를 청중들에게 전달하는 데 많은 참고가 되기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE