View : 456 Download: 0

에이미 비치 <발라드 Db 장조>를 통한 “비극적 로망스”의 자전적 의미

Title
에이미 비치 <발라드 Db 장조>를 통한 “비극적 로망스”의 자전적 의미
Other Titles
Autobiographical meaning of “Tragic Romance” in Amy Beach’s Ballade in D-flat Major, Op. 6
Authors
양정윤
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
This thesis demonstrates narrative analysis of Amy March H. H. A. Beach (1867-1944)’s piano piece, Ballade in D-flat Major, Op. 6. The purpose of this study is to shed a light on Beach as a creative composer. Due to her marginal position as a female composer, neither most of Beach’s works nor her life have been given much attention throughout the history. By conducting a detailed analysis, the study concerns how her creativity was manifested in the Ballade’s narrative process. Furthermore, it relates the music’s internal and external aspects in terms of its narrative plot, and suggests one way of the Ballade’s interpretation. By late 1860s, the United States observed radical social changes that brought traditional values and progressive ideas in coexistence. Although Beach’s life as a high-class woman had been affected by Victorian distinction of gender roles, she grabbed expanded opportunities of women’s education and career. Consequently, she established herself as one of the most successful musician of the time, in the center of man-dominated musical society. Beach believed that a musical work necessarily reflects a composer’s autobiography. She often infused extramusical ideas in a work by considerate use of musical borrowing technique and its selection of borrowed material. In the Ballade, Beach borrows her own song, My Luve Is Like A Red, Red Rose. Based on Byron Almén(1968- )’s analytic theory, this study defines the Ballade’s narrative archetype as “tragic romance”. He identifies dichotomies of order-imposing hierarchy and transgression against it, and victory and defeat, by close observation of the musical elements and their interaction within a musical work. The relationships between the two dichotomies define a work’s narrative archetype as Romance, Tragedy, Irony, or Comedy. This study discovers the Ballade’s musical elements and their conflicts in different levels, concluding its narrative archetype as tragic romance. While the established order protects its authority against the transgressions in romance archetype, tragic romance is defined when the transgressive elements take greater portion than the order throughout a work. The narrative of tragic romance, where an incomplete protagonist overcomes continuous tests and gains strength toward the desired utopia, is correalated to Beach’s personal reflection of her life. In other words, it implies Beach’s continuous willed-effort to overcome the restrictions that the American Victorian society had imposed to her.;본 논문은 에이미 비치(Amy Marcy H. H. A. Beach, 1867-1944)의 피아노곡 <발라드 Db장조, Op. 6>(1894)의 내러티브 분석 연구이다. 이는 여성 작곡가로서 중심사회와 주요문헌에서 주목받지 못했던 비치의 독창성을 <발라드>를 통해 읽어내면서 그 의미를 재조명하고, <발라드>의 서사를 구성하는 음악 내적 요인과 외적 요인을 연관시킴으로써 해석의 갈래를 제안하고자 함이다. 비치 당대의 미국 사회는 기존의 질서와 새로운 가치가 공존하며 급변하고 있었고, 이러한 상황 속에서 그녀의 삶은 여러 사회적 제한과 기회를 함께 겪으며 전개되었다. 상류 사회의 여성이었던 그녀는 전통적인 성역할 구분이 강조되는 환경에 크게 영향을 받았지만, 동시에 확대된 여성의 교육기회 및 사회적 진출기회를 발판으로 삼아 남성 위주 음악 사회의 중심부에서 성공적인 음악가로서의 삶을 살았다. 작곡가로서 비치에게 하나의 작품이란 창작자의 자전성을 필연적으로 내포하는 것이었다. 특히 그녀는 음악적 차용기법과 치밀한 차용재료의 선택을 통해 악곡에 효과적으로 음악 외적 의미를 부여하기도 했다. <발라드>는 그 중 하나의 예로, 비치 자신의 앞 작품인 가곡 <나의 사랑은 붉고 붉은 장미 (My Luve Is Like A Red, Red Rose)>를 차용 및 편곡의 소재로 삼고 있다. 본 논문은 <발라드>의 내러티브를 바이런 알멘(Byron Almén, 1968-)의 분석 이론을 적용하여 ‘비극적 로망스’의 유형으로 정리한다. 알멘의 이론은 악곡의 전개 속에서 질서와 일탈, 승리와 패배라는 음악적 요소들의 성격과 그 상호작용을 파악하여 악곡의 내러티브 유형을 로망스, 비극, 아이러니, 코미디의 네 가지 원형으로 분류하는 작업이다. <발라드>의 음악적 요소들은 다양한 층위에서의 통시적인 갈등 전개를 통하여 최초 설립된 질서가 일탈의 요소들을 극복하고 제자리를 찾게 되는 로망스의 플롯을 꾸며간다. 특히 이는, 악곡 전반에 있어 질서가 되는 요소들보다 일탈적 요소들이 큰 비중을 차지하는 비극적 로망스로 세분된다. 미숙했던 주인공 영웅이 계속해서 닥치는 서사적 위기들을 극복하면서 점차 힘을 얻고 이상향을 찾게되는 비극적 로망스의 내러티브는 비치의 생애와도 연관된다. 즉, <발라드>에는 빅토리안 시대의 끝자락을 살았던 비치에게 당시 사회가 정의내렸던 제한과, 그것을 극복하고자 했던 그녀의 끊임없는 의지가 암시되어있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE