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패션 인플루언서 콘텐츠 속성이 사회적 거리 및 구매의도에 미치는 영향

Title
패션 인플루언서 콘텐츠 속성이 사회적 거리 및 구매의도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Fashion Influencer Content Attributes on Social Distance and Purchase Intention : Focusing on the Xiao Hongshu platform in China
Authors
TANG, LUBIN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
소셜 네트워크 서비스가 발전하면서 소비자들의 정보 획득 경로가 다양해졌다. 그 중에서 인플루언서가 객관적이고 진실한 사용 후기와 경험을 소비자들에게 공유하는 방식이 점점 활발해졌고, 그 영향력도 커졌다. 단순히 패션정보를 알아보더라도 소비자들은 자신이 관심을 가지는 인플루언서의 콘텐츠를 찾아보게 되었으며 이는 소비자들에게 중요한 정보수집 경로와 구매의도에 결정하는 요소 중의 하나이다. 본 연구에서는 사회인구학적 특성, 인플루언서 선호 요인, 사회적 거리 및 구매의도 변수를 투입하여 각 변수의 영향력을 알아보자고 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 거리에 영향을 미치는 요인들을 살펴보면 인플루언서 선호 요인의 유희성과 콘텐츠의 정보성, 사회인구학적 특성의 교육수준 중 고등학교 졸업 이하가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인플루언서과의 사회적 거리에 따른 소비자들의 구매의도 차이가 있다는 것을 확인하였다. 사회적 거리가 가까울수록 구매의도가 더 높게 나타났다. 셋째, 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴본 결과 인플루언서 선호 요인의 유희성과 콘텐츠의 정보성, 사회적 거리가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 중 인플루언서 콘텐츠의 정보성이 구매의도에 가장 큰 영향을 미침을 확인하였다. 본 연구는 소셜 미디어 시대의 새로운 정보 제공 경로로 자리매김한 패션인플루언의 역할이 소비자들의 행동의도에 미치는 영향에 대해 규명하였다. 후속 연구를 진행하고자 할 때 본 연구의 결과가 구조적인 체계를 구축하는 데에 학문적 의의가 있다고 사료된다. 또한 소비자들이 인플루언서의 콘텐츠에 대해 긍정적인 태도를 가지는 것과 인플루언서와의 가까운 사회적 거리, 구매의도 간 인과관계를 확인하여 인플루언서의 중요성이 대두되는 시점에서 인플루언서를 활용한 마케팅 전략에 대한 이론적 자료와 실무적 지침으로 활용될 수 있는 기틀을 마련하고자 하였다. ;With the development of social network services, the channels for consumers to obtain information have increased. Among them, the way influencers share objective and true testimonials and experiences with consumers is increasingly being used, and their influence has grown. Even if they simply search for fashion information, consumers find the content of influencers they are interested in, which is one of the factors that determine the information collection path and purchase intention that are important to consumers. In this study, we tried to investigate the influence of each variable by inputting sociodemographic characteristics, influencer preference factors, social distance and purchase intention variables. The research results are as follows. First, looking at the factors influencing social distance, it was found that the influencer's preference factor and the informationality of the content, and the sociodemographic characteristics of the educational level of high school and below had an effect. Second, it was confirmed that there is a difference in purchase intention of consumers according to their social distance from influencers. The closer the social distance, the higher the purchase intention. Third, looking at the factors influencing purchase intention, it was found that the playfulness of influencer preference factors, informationality of content, and social distance had an effect. It was confirmed that the informationality of influencer contents had the greatest influence on purchase intention. This study investigated the influence of the role of fashion influencers, which has established itself as a new information provision channel in the social media era, on consumers' behavioral intentions. When pursuing further research, the results of this study are considered to have academic significance in establishing a structural system. In addition, by checking the causal relationship between consumers' positive attitude toward the influencer's content, the close social distance to the influencer, and purchase intention, the influencer was used at a time when the importance of the influencer emerged. We tried to lay a foundation that can be used as theoretical data and practical guidelines for marketing strategies.
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