View : 716 Download: 0

정부 창업정책이 대학생 창업 의지에 미치는 영향에 관한 연구

Title
정부 창업정책이 대학생 창업 의지에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Influence of Government Entrepreneurship Policy on College students' Entrepreneurial Intention : Focusing on college students in Hangzhou-
Authors
ZHU, LIN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 행정학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조택
Abstract
중국 경제 사회 형세의 변화에 따라 혁신형 국가의 건설과 창업이 경제 발전에 점점 더 커다란 역할을 하고 있다. '대중 창업, 만중 혁신'은 시대 발전의 흐름이 되었다. 이와 동시에 대학의 학생 모집 확대와 대학 졸업생의 수가 계속 증가함에 따라 대학생 취업난 문제가 날로 심각해지고 있다. 대학생들이 자발적으로 창업하는 것을 격려하고 사회에 더 많은 일자리를 창출하는 동시에 취업난을 완화해야 한다. 그래서 중국의 당 중앙과 각 정부 부서는 일련의 지원과 격려 정책을 제정하여 대학생들이 창업 활동을 하도록 추진했다. 그럼에도 불구하고 중국의 대학생 창업 비율은 낮고 선진국과 비교해 아직도 많은 차이가 있다. 따라서 대학생 창업 정책이 어떻게 역할을 발휘하는지 분석함으로써 창업 의지를 향상하는 것이 급선무가 되고 이런 역할의 내재적 메커니즘에 대한 연구는 매우 중요한 의미를 가진다. 본 연구는 대학생 창업 의지의 측면에서 창업 정책을 연구 대상으로 삼아 창업 정책, 창업 의지 등 관련 문헌을 정리함으로써 창업 의지를 하나의 종속 변수로 하고 창업 정책을 6개의 독립 변수로 설정하였다. 즉, 창업 교육, 창업 훈련, 창업 서비스, 금융 지원, 세금 혜택, 창업 문화다. 창업정책의 각 차원은 대학생 창업의지에 정(+)영향을 미칠 것이다는 가설을 세웠다. 항저우시 절강대학교, 정강공업대학교와 항저우 전자과학기술 대학교의 재학생에게 설문지를 배포하고 데이터 샘플을 회수, 정리, 분석하여 SPSS 22.0 데이터 분석 소프트웨어로 샘플 데이터를 신뢰도 분석, 타당도 분석, 관련 분석과 회귀 분석을 함으로써 창업 정책이 대학생 창업 의지에 미친 영향 관계와 관련 이론 가설을 검증하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 설문지 계량표의 구축에 있어 대학생 창업 정책의 계량표와 창업 의지 계량표는 모두 상대적으로 높은 신뢰도와 타당도를 가지고 있어 설문지는 좋은 내부 일치성과 유효성을 가진다는 것을 의미한다. 둘째, 관련 분석을 통해 창업 정책은 대학생 창업 의지와 밀접한 관계를 맺는다. 즉, 정책을 구성하는 각 차원에서 창업 교육을 제외하고 모두 대학생 창업 의지와 밀접한 관계를 맺는다. 셋째, 회귀 분석을 통해 창업 정책 차원에서의 창업 훈련, 창업 서비스와 창업 문화는 대학생 창업에 긍정적인 영향을 미친다. 즉, 창업 교육 정책, 서비스와 문화 정책에 대한 지원이 강할수록 대학생 창업 의지가 강하다. 그러나 창업 교육과 금융、지원、세금 혜택에 관한 정책은 대학생 창업 의지에 (+)영향을 주지 않는다. 위의 분석 결과를 바탕으로 보면 중국 현재의 창업 교육 정책에는 다음과 같은 문제점이 지적될 수 있다. 즉 창업 교육 정책 체계가 완전하지 않고 중국의 실정에 맞는 창업 교육 과정 체계와 정책의 권위성이 결여된다. 창업 금융 정책에 대해 목적성이 강하지 않고 융자 채널이 원활하지 않으며 자원 출처가 단일하고 절차가 복잡하며 대출 신청의 제한 조건이 상대적으로 많다는 등 문제가 존재한다. 또한 창업 세수 정책에서 세금 혜택의 기한이 짧고 형식이 단일하며 세금 감면 혜택의 정책 지원이 부족한 등의 원인으로 인해 정책의 효과성이 떨어지고 있다. 전체적으로 보면 대학생 창업 정책의 파편화로 정책 제정 주체의 다원화와 직책 분업이 명확하지 않다. 또한 정책 실시에 있어 정책 정보의 전파 효과가 떨어진다. 마지막으로 본 연구는 정책의 문제점을 바탕으로 창업정책이 더욱더 좋은 효과를 발휘하고 대학생 창업을 효과적으로 추진하게 만들기 위해 몇 가지 제안을 하고 본 연구의 한계점을 지적했다.;With the continuous changes of China's economic and social situation, the great role of the construction and entrepreneurship of an innovative country in economic development has been paid more and more attention. "Mass Entrepreneurship, Mass Innovation" has gradually become the trend of the development of the times. At the same time, with the continuous expansion of college enrollment and the continuous increase in the number of college graduates, the employment problem of college students has become increasingly prominent. Encouraging college students to start their own businesses can not only win more employment opportunities and wealth for the society, but also alleviate the problem of employment difficulties. Therefore, the CPC Central Committee and various government departments have issued a series of support and encouragement policies to promote college students to carry out entrepreneurial activities. In spite of this, there is still a lot of gap in the entrepreneurial proportion between Chinese college students and developed countries. Therefore, it is urgent to analyze how college students' entrepreneurial policies play a role to enhance entrepreneurial willingness, and it is of great significance to explore the internal mechanism of this role. From the perspective of college students' entrepreneurial intention, this study took entrepreneurial policy as the research object, combed and summarized the relevant literature such as entrepreneurial policy and entrepreneurial intention, and regarded entrepreneurial intention as a single dependent variable and entrepreneurial policy as independent variables to be divided into 6 dimensions. That is: Entrepreneurship education, entrepreneurship training, entrepreneurship services, financial support, tax incentives, entrepreneurial culture. And a hypothesis was made to explore the correlation and influence between the dimensions of entrepreneurial policy and college students' entrepreneurial intention. The data samples were collected, collated and analyzed by sending questionnaires to the college students of Zhejiang University, Zhejiang University of Technology and Hangzhou Dianzi University in Hangzhou. Reliability analysis, validity analysis, correlation analysis and regression analysis were conducted for sample data by using SPSS 22.0 data analysis software to test the impact of entrepreneurial policy on college students' entrepreneurial intention, and verify the relevant theoretical hypotheses. The following conclusions were drawn respectively: First, in the construction of the questionnaire measurement scale, both the college students' entrepreneurship policy scale and the entrepreneurship intention scale have high reliability and validity, indicating that the questionnaire has good internal consistency and validity. Second, correlation analysis shows that there is a significant correlation between entrepreneurial policy and entrepreneurial intention, that is, all dimensions constituting the policy has a close relationship with college students' entrepreneurial intention except entrepreneurship education. Third, the regression analysis shows that entrepreneurial training, entrepreneurial service and entrepreneurial culture in the entrepreneurial policy dimension have a positive impact on college students' entrepreneurship, that is, the stronger the support of entrepreneurial training policy, service and cultural policy, the stronger the entrepreneurial desire of college students. However, the relevant policies of entrepreneurship education, financial support and tax incentives have no positive effect on the promotion of college students' entrepreneurial intention. Then, this study discussed the above analysis results and explained the reasons. It was pointed out that China's current entrepreneurship education policy has the following disadvantages. The policy system of entrepreneurship education is not complete, the curriculum system and policy of entrepreneurship education are lack of authority. With regard to the entrepreneurial financial policy, there are some problems, such as lack of pertinence, blocked financing channels, single source of resources, complicated procedures, many restrictions on loan applications, and so on. In addition, the short term and single form of tax incentives in the tax policy of entrepreneurship, and the lack of policy support for tax reduction and exemption, also lead to the policy basically in an invalid state. Generally speaking, the fragmentation of college students' entrepreneurial policy and its system construction are lack of integrity, the diversification of policy makers and the division of responsibilities are not clear. In terms of policy implementation, there are also some disadvantages, such as poor dissemination of policy information, imperfect supervision mechanism, lack of policy evaluation mechanism and so on. Finally, based on the existing problems of the policy, in order to make the entrepreneurship policy play a better effect and promote the entrepreneurship of college students, some policy suggestions were put forward, and some shortcomings for the study were also pointed out in this paper.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 행정학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE