View : 785 Download: 0

플립러닝을 적용한 현대음악 감상수업 지도방안 연구

Title
플립러닝을 적용한 현대음악 감상수업 지도방안 연구
Other Titles
A Study on Effective methods of Contemporary Music Instruction using Flipped Learning : Focusing on 9th grade
Authors
김정민
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 거꾸로 학습이라 불리는 플립러닝을 적용한 현대음악 감상수업을 개발하고 그 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 지도안을 개발하기에 앞서 플립러닝에 대해 정확한 지식을 가지고 이를 현대음악 감상수업에 적용하기 위해 선행연구와 관련 문헌을 분석하였다. 이후 2015 개정 중학교 음악 교과서 28권을 다각도로 분석하여 현대음악 사조의 전반을 아우르는 4개의 사조를 선정하고, 이를 가장 잘 담아내고 있는 제재곡을 선정하였다. 이를 토대로 중학교 3학년을 대상으로 하는 플립러닝을 적용한 8차시의 현대음악 감상수업 지도안을 개발하였고 현장 적합성 검증 내용을 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 신고전주의 음악, 음렬주의 음악, 실험주의 음악, 포스트모더니즘 음악 사조 각 2차시씩 전체 8차시의 지도안을 개발하였다. 1차시에는 제재곡을 통해 신고전주의 음악의 특징 중 하나인 복리듬을 학습하고, 2차시에는 위계성을 고려하여 복화음을 학습하도록 설계하였다. 3차시에는 12음렬의 개념에 대해 학습하고, 12음렬을 파악하기 위해 필수적인 12음 매트릭스 만들기 활동을 하도록 하였다. 4차시에는 12음렬을 사용해 작곡된 악보를 분석하고 3차시에 완성한 매트릭스를 토대로 하여 음렬과 연결하는 활동을 하도록 하여 3-4차시 동안 12음렬 개념의 습득과 확장이 자연스럽게 이루어지도록 하였다. 5차시에는 실험주의 음악의 등장 배경과 재즈 음악의 요소인 블루스음계를 장ㆍ단음계와 비교하여 학습하게 된다. 이를 바탕으로 제재곡의 일부분을 블루스음계를 사용하여 창작해봄으로써 개념의 습득을 넘어 개념을 재구성할 수 있도록 하였다. 6차시에는 단순히 음악적 개념을 학습하는 것을 넘어 재즈 음악의 등장 배경을 알고 이를 음악적 요소와 연결할 수 있도록 하였다. 이를 토대로 재즈 음악을 분석하여 프로그램 노트를 작성하는 활동을 하도록 한다. 7차시에는 인용음악의 개념과 콜라쥬 기법에 대해 배우고 콜라쥬 음악을 기획하는 활동을 하게 된다. 8차시에는 시대별 인용음악을 제시하고 시대적 배경에 따라 인용음악에 대한 반응이 어떻게 달라지는지 제시한다. 이를 바탕으로 현재 우리가 살아가는 포스트모더니즘 시대에서의 인용음악에 대해 자유롭게 평해보도록 한다. 5-6차시와 7-8차시는 음악적 개념을 습득하고 이를 사회·문화적 배경과 연결할 수 있도록 성취기준의 위계에 따라 조직하였다. 둘째, 지도안 개발을 완료한 후 현장 교사 3인에게 현장 적합성 검증을 의뢰한 결과, 현대음악의 각 사조와 이론이 정확하게 제시되었으며 이를 바탕으로 개념을 확장할 수 있는 다양한 활동이 제시되어 학습자의 흥미를 끌기에 충분하기에 현장에 적용할 수 있다고 답하였다. 그러나 학습개념이 중학교 3학년에게 다소 어렵기에 차시별로 학습할 개념을 줄이고 다양한 형태의 자료를 제시하는 것이 필요하다고 지적하였다. 또한, 학생들의 음악에 대한 이해의 차이를 고려하여 학습활동을 진행하기 전에 교사와 동료 학습자의 다양한 형태의 모델링이 필요하다고 제언하였다. 본 연구를 통해 플립러닝을 적용한 현대음악 감상수업이 음악 교과에서 활용되고, 현대사회가 요구하는 능동적인 지식의 습득과 능동적 구성이 가능한 창의적 인재가 길러지는 계기가 되기를 바란다. ;The purpose of this study is to verify the field suitability of Flipped learning in the development of applied contemporary music instruction. It is necessary to analyze the advanced research and related literature to accurately understand the methodology and how it can be applied to a contemporary music appreciation class before this technique can be applied in the classroom. After analyzing 28 volumes of the 2015-revised middle school music textbooks, four styles of contemporary music were selected and representative pieces from those styles were chosen. These were then formed into an eight week course using Flipped learning and its suitability was verified through a content review. The course plan consists of 8 sessions containing material from neoclassical, serial, experimental, and post-modernist music. The first two sessions focus on elements of neoclassical music. The first session covers poly-rhythm and the second session covers poly-chords and their hierarchical elements. The third session covers the basics of twelve-tone music, including the creation of the twelve-tone matrix. The fourth session continues this subject through analysis of twelve-tone music via the techniques learned in session three to create a natural expansion of the student’s pre-existing knowledge. Session five begins study of experimental music by comparing the blues scale, an element of Jazz, to the major and minor scales. Students will be provided with models of this scale and use it to create their own melodies which reinforces the concept through enactive learning. Session six looks at the history of Jazz music and its common musical elements through analysis and the writing of program notes. Session seven turns to post-modernism by looking at quote and collage techniques and the construction of a piece using collage. Session eight presents period-specific quoted music and how the quoted music of different eras relates to the time it was created. This will show the relationship between this music and the post-modern era we live in now. Sessions 5-8 were organized according to the hierarchy of achievement standards so that musical concepts could be acquired and related to social and cultural backgrounds. An in-service teacher was requested to verify the suitability of the template and the teaching-learning plan for the 8 sessions. As a result of their review, it was noted that each style of contemporary music was correctly presented and the various activities used to expand upon the theories of those styles was sufficient to attract learners’ interest. As a result, it was determined that the course could be applied in the field. However, it was also noted that the material was rather difficult for 9th grade students and it is necessary to reduce the variety of concepts presented in each session with a larger amount of examples of each concept. In addition, it was suggested that various forms of modeling by teachers and fellow learners is necessary before conducting learning activities to account for the differences in students' understanding of music. This study is expected to contribute to the effective teaching of contemporary music appreciation classes by applying the Flipped learning method in the music curriculum. This method will foster creative talent and the ability to acquire and organize active knowledge that is demanded by modern society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE