View : 979 Download: 0

빅데이터를 활용한 융합인재교육(STEAM) 정책분석

Title
빅데이터를 활용한 융합인재교육(STEAM) 정책분석
Other Titles
A Study on STEAM Education Policy Using Big Data
Authors
유정민
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김성원
Abstract
최근 4차 산업혁명에 대비하는 창의 융합형 인재양성을 위해 강조되는 융합인재교육은 과학기술에 대한 학생의 흥미와 이해를 높이고 과학기술 기반의 융합적 사고력과 실생활 문제 해결력을 배양하는 교육이다. 교육부는 융합인재교육의 방향을 설정하고 교육프로그램을 개발하는 것은 물론 현장활용을 위한 교사연구와 교사연구회 등의 실시를 비롯한 다양한 행정적 지원을 하고 있고, 꾸준히 확대되어 실행되는 양상을 보이고 있다. 융합인재교육 정책이 어떠한 목표를 가지고 시행되어 왔으며, 정책 단계별로 융합인재교육의 변화 양상은 어떠했는지, 정책이해당사자는 누구이며 영향은 어떠 했는지를 다각적으로 분석할 필요가 있다. 본 연구는 교육부 보도자료, 언론보도, 학술지 초록에서 나타난 융합인재교육 정책의 키워드와 토픽 및 단어 임베딩 및 정책이해당사자 간의 네트워크를 분석함으로써 정책을 진단하고 개선방안을 도출하고자 수행되었다. 이를 위해 빅데이터 분석 기법을 활용하여 정책 전달매체들의 핵심 키워드와 기저의 의미구조를 정책단계별(정책의제 설정, 정책결정 및 집행, 정책 평가 및 변동)로 탐색하였다. 각 매체에서 정책단계별로 강조된 키워드를 추출하였으며, 융합인재교육정책의 목적과 의미와 관련된 키워드 단어 임베딩을 통해 유사단어를 추출하여 비교 분석하였다. 또한 각 매체별로 키워드 네트워크 분석을 활용하여 정책 이해당사자간 관계를 탐색하고, 토픽모델링을 활용하여 융합인재교육정책에 대한 토픽을 추출하고 정책 단계에 따른 토픽의 변화 양상을 살펴보았다. 키워드 분석결과 '과학’은 교육부 보도자료와 언론보도에서 상위 키워드로 제시되었고, 학습지 초록에서도 강조되었다. 교육부 보도자료에서는 '연구회','프로그램','개발' 등 STEAM교사 연구회나 융합인재교육 프로그램 개발과 관련된 키워드가 나타났고, 언론보도에서는 '학교','과학','예술','영재'와 '미래','프로그램','교육청' 등 과학예술영재학교의 선정 및 운영과 교육청에서 미래인재 양성을 위한 융합인재교육 프로그램 운영과 지원과 관련된 키워드가 나타났다. 반면 학술지 초록에서는 '융합','창의','역량'과 '교과','과학','기술'등 창의융합인재의 역량과 각 교과 중심의 융합인재교육 프로그램의 개발 및 적용 연구와 관련된 키워드가 나타났다. 단어 임베딩 결과, 융합인재교육 정책의 목적인 창의 융합 인재 양성과 관련된 유사단어를 매체별로 비교한 결과 '인재','양성'은 모든 매체에서 공통적으로 밀접하게 연결되어 있으며, 인재양성 필요성에 대한 유사단어가 나타났다. 교육부 보도자료에서는 ‘제2차 과학기술 인재육성 기본 계획’과 관련된 유사단어가 나타났고, 언론보도에서는 시설 구축과 관련된 유사단어가 나타났다. '창의'는 교육부 보도자료 언론보도, 학술지 초록에서 미래인재, 교육부 보도와 학술지는 창의성, 사고력과 유사하게 나타났다. '창의'키워드의 유사단어는 교육부 보도자료에서는 대한민국창의 축전과 관련된 유사단어로 구성되었고, 언론보도는 과학기술 우수인력 양성과 미래형 첨단과학교실 구축, 메이커교육과 관련된 유사단어로 구성되었다. 반면 학술지 초록에서 '창의'는 '소양'과 밀접하게 연결되어 나타났다. 학술지 초록 단어 임베딩 결과 정책결정 및 집행단계에서는 ‘STEAM’ 키워드의 유사단어로 ‘유아’, ‘초등’, ‘고등학생’이 제시되었고, 정책 평가 및 변동 단계에서는 ‘유아’,’초등학생’이 제시되었다. 정책이해당사자 키워드 네트워크 분석결과, ‘교원’은 모든 매체에서 영향이 높은 정책이해당사자로 부각되는 반면 ‘학교’는 언론보도와 학술지 초록에서 영향력이 큰 정책이해당사자로 강조되지만, 교육부 보도자료에서 영향력이 매우 낮게 나타났다. 또한 직• 간접적으로 다른 정책이해당사자들에게 영향력을 미치는 정책이해당사자로 부모, 교육청, 기업, 지역사회가 강조되었다. 토픽 모델링 결과, 교육부 보도자료에서는 융합인재교육 교사 연수 및 STEAM 교사연구회운영, 성과발표회, 과학 축전 등 체험 행사 운영, ‘제2차 과학기술인재 육성 지원 기본 계획’의 지원과 추진의 토픽이 도출되었다. 융합인재교육 관련 언론보도와 학술지 초록에서는 보다 다양하고 세분화된 토픽들이 나타났다. 언론보도에서는 융합인재교육 활성화를 위한 교육부와 기업의 업무협약 체결이 가장 비중 있게 다루어 졌고, 학교 현장에 융합인재교육 프로그램을 개발하여 적용하는 토픽과 자유학기제 시행과 더불어 지역사회 및 기업과 연계한 융합인재교육 프로그램 운영과 관련된 토픽이 나타났다. 학술지 초록에서는 이와 관련되어 다양한 학문간 융합교육 프로그램 및 교수법의 개발 및 적용 후 효과를 검증하는 토픽들이 나타났다. 구체적으로 다양한 학문간 통합적 접근 방법 제안, 문화예술교육, 디자인 중심의 융합인재교육 콘텐츠 및 학습자 중심의 협동학습, 활동기반 융합인재교육 프로그램 설계 및 적용 토픽이 도출되었다. 빅데이터를 활용한 융합인재교육정책 분석에 대한 교육적 함의는 과학 교과 중심의 융합인재교육은 유아,초•중등학생을 대상으로 다양한 주제를 연계한 융합교육으로 나아가야 한다는 것이다. 또한 매체 별로 융합인재교육 정책에 대한 관심과 정책 이해당사자의 중요성에 대한 차이가 나타났으며 부모, 교육청, 기업, 지역사회 또한 중요 정책 당사자로 포함되야 한다. 더불어 융합인재교육의 목표인 미래인재양성을 위한 핵심역량 강화와 융합 소양에 대한 대중의 이해도를 높이기 위한 노력이 요구된다. 앞으로 융합인재교육 정책의 평가 및 변동 과정에서 나타날 토픽들에 대해 지속적으로 분석할 필요가 있다. 본 연구는 텍스트 빅데이터를 활용하여, 현재 정책평가 및 변동단계가 진행 중인 융합인재교육정책에 대해서 시의성을 확보하고 자동화된 기법을 적용하여 객관적이고 체계적인 분석으로 그 의미와 가치를 판단하는 접근을 제시하였다는 데 의의가 있다. 이 연구에서 활용한 교육정책 분석 기법은 다양한 교육정책에 적용될 수 있으며, 후속 연구를 통해 다양한 이해당사자들의 입장을 포함한 자료를 포함하고, 분석기법을 더욱 발전시킬 필요가 있다.;STEAM education is emphasized to cultivate creative fusion-type talents in preparation for the recent 4th industrial revolution, is an education that raises students' interest and understanding of science and technology and cultivates fusion thinking skills based on science and technology and real-life problem-solving skills. The Ministry of Education sets the direction of STEAM and develops educational programs, as well as providing various administrative support, including the implementation of teacher research and teacher research groups for field use, and is steadily expanding and being implemented. It is necessary to analyze the objectives of the STEAM education policy in various ways, the changes in STEAM education at each policy stage, who are interested in the policy, and the impact. This study was conducted to diagnose policies and derive improvement plans by analyzing keywords, topics, and word embeddings of STEAM education policies in press releases, press releases, and abstracts of academic journals by the Ministry of Education, and by analyzing the network between policy stakeholders. To this end, big data analysis was used to explore key keywords and underlying semantic structures of policy delivery media by policy stage (policy agenda setting, policy decision and execution, policy evaluation and change). Keywords highlighted for each policy stage were extracted from each media, and similar words were extracted and analyzed through keyword word embedding related to the purpose and meaning of the STEAM education policy. In addition, by using keyword network analysis for each medium, the relationship between policy stakeholders was explored, and topics related to STEAM education policies were extracted using topic modeling, and the changes of topics according to policy stages were examined. As a result of keyword analysis, ‘science' was presented as the top keyword in press releases and press reports by the Ministry of Education and was also highlighted in the abstract of the study paper. In the press release of the Ministry of Education, keywords related to the STEAM teacher research group or STEAM program development such as ‘Research Society’, ‘Program', and ‘Development' appeared, and in the press release, 'School', 'Science', 'Art', 'Gift' and Keywords related to the selection and operation of science and arts gifted schools such as 'Mutual', 'Program', and 'Office of Education', and the operation and support of STEAM programs for fostering future talent at the Office of Education appeared. On the other hand, in the abstract of the journal, keywords related to the research on the development and application of STEAM programs centered on each subject and the competencies of creative fusion talent such as 'convergence', 'creativity', 'capability' and 'curriculum', 'science', and 'technology' appeared. As a result of word embedding, as a result of comparing similar words related to fostering creative fusion talent, which is the purpose of the STEAM education policy, by media, 'talents' and 'development' are closely connected in common in all media, and similar words for the necessity of nurturing talents appeared. In the press release of the Ministry of Education, similar words related to the "The 2nd Basic Plan for Human Resources Development in Science and Technology" appeared, and similar words related to the establishment of facilities appeared in the press release. 'Creativity' was like creativity and thinking ability in the press releases of the Ministry of Education, press releases, and abstracts of academic journals. Similar words in the 'creativity' keyword were composed of similar words related to the celebration of the Korean creativity in the press release of the Ministry of Education, and the press reports were composed of similar words related to the training of excellent science and technology personnel, the establishment of a future high-tech science classroom, and maker education. On the other hand, in the abstract of the journal, 'creativity' appeared in close connection with 'literacy'. As a result of embedding abstract words in the academic journal, 'infants', 'elementary' and 'high school students' were suggested as similar words to the 'STEAM' keyword in the policy decision and execution stage, and 'infants' and 'elementary students' were suggested in the policy evaluation and change stage. As a result of the analysis of the keyword network of policy stakeholders, 'teachers' emerged as policy stakeholders with high influence in all media, while 'schools' were emphasized as policy stakeholders with high influence in media reports and academic journal abstracts. Appeared extremely low. In addition, parents, education offices, businesses, and local communities were emphasized as policy stakeholders who directly or indirectly influence other policy stakeholders. As a result of the topic modeling, in the press release of the Ministry of Education, a topic for support and promotion of the '2nd Basic Plan for Nurturing Science and Technology Talents' was derived from the STEAM teacher training, operation of the STEAM teacher research group, performance presentation, and science festival. STEAM-related media reports and abstracts of academic journals revealed more diverse and subdivided topics. In the press release, the most important part was the signing of a business agreement between the Ministry of Education and companies to activate STEAM, and topics related to the operation of STEAM programs in connection with local communities and companies along with the implementation of the free semester system and the topic of developing and applying STEAM programs at school sites. Appeared. In the abstract of the journal, related topics were found to verify the effectiveness after the development and application of various interdisciplinary convergence education programs and teaching methods. Specifically, topics were developed to propose an integrated approach between various disciplines, culture and arts education, design-oriented STEAM contents, learner-centered cooperative learning, and activity-based STEAM program design and application topics. The educational implication of STEAM education policy analysis using big data is that science curriculum-oriented STEAM education should move toward convergence education that connects various topics for infants, elementary and middle school students. In addition, differences in interest in STEAM education policy and the importance of policy stakeholders were found by media, and parents, education offices, businesses, and local communities should also be included as important policy parties. In addition, efforts are required to strengthen core competencies for fostering future talent, which is the goal of STEAM education, and to increase public understanding of convergence literacy. In the future, it is necessary to continuously analyze topics that will appear in the process of evaluating and changing STEAM education policies. This study proposes an approach that uses textual big data to secure timeliness for STEAM education policies that are currently undergoing policy evaluation and change stages, and to determine their meaning and value through objective and systematic analysis by applying automated techniques. It is significant. The educational policy analysis technique used in this study can be applied to various educational policies, and it is necessary to further develop the analysis method by including data including the positions of various stakeholders through subsequent research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE