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전통시장 이미지 통합 콘텐츠 연구

Title
전통시장 이미지 통합 콘텐츠 연구
Other Titles
A study on the development of the Image integrated contents in traditional market : Bucheon yeokgok Northern Market Development
Authors
이유경
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
현대사회에 이르러 인터넷이 보편화되고, 사람들의 생활수준이 향상되면서 소비자들의 니즈는 더욱 다양하고 까다로워졌다. 고효율로 무장한 초대형 마트는 소비자의 욕구를 만족시키기에 충분했고, 다소 과거 지향적인 전통시장은 점차 매출액이 감소하는 등 소비자들에게 외면당하였다. 이런 상황을 타개하기 위해 정부 및 지자체는 전통시장 활성화를 위해 갖가지 고찰을 하며, 고군분투 중이다. 본 연구는 미래의 명품 전통시장을 만들기 위해 개발한 하나의 실증 연구이다. 과거 전통시장이 물건을 사고파는 동네 재래시장이었다면, 현대의 전통시장은 단순히 물건을 사고파는 장소가 아닌 지역주민의 소통 공간이고 활동 공간이며, 지역의 얼굴이다. 나아가 미래의 전통시장은 바로 명품시장이고, 현대적인 도시의 일부가 되어야 한다. 편리성과 즐거움, 활기찬 공간, 언제든 멀리서도 가고 싶은 매력적인 장소, 거기에 더불어 따뜻한 사람 냄새가 물씬 나는 시·공간이 되어야 함은 당연하다. 본 연구는 더 나아가 명품 시장의 면모답게 그 시장만이 가지고 있는 고유 아이텐티티를 불어넣기 위한 방안을 모색하고자 하였다. 명품이 그러하듯, 그 시장의 이름과 색상, 로고만 떠올려도 ‘아! 이 시장~’ 하며 생각나는 콘텐츠 말이다. 이러한 관점에서 본 연구는 부천 역곡북부시장을 대상으로 연구한 실증적 결과물을 제안함으로써 디자인이 단순 스타일링으로서의 의미를 넘어 디자인을 활용한 다양한 콘텐츠 개발로 지속가능한 전통시장의 새로운 가능성을 제시하고자 한다. 우선 전통시장의 구성요소를 하드웨어적 요소, 소프트웨어적 요소로 구분하고, 각 요소에 대해 다양하고 구체적인 현황조사 및 고객 여정 맵과 히어링조사 등을 통하여 해당 시장 이해관계자간의 니즈(Needs)를 다각도로 접근하여 파악하였다. 또한 국내·외 선진사례를 소개하고 분석함으로써 부천 역곡북부시장만의 특징과 지역적 특색을 잘 나타낼 수 있도록 구상하였다. 그리고 해당 시장의 차별화된 콘텐츠 컨셉의 방향을 설정하고, 구체적인 개발 방안과 중요도를 제안하였다. 본 연구는 A디자인전문회사와 공동 개발한 실증 연구를 기반으로 이 연구를 통해 제안하는 이미지 통합 콘텐츠 개발 모델은 기획단계에서 보다 확장된 의미의 디자인을 활용한 경제적 가치 향상을 위한 시범모델로서의 의미도 갖고 있다. 디자인은 이제 단순히 모양꾸미기에 색깔을 입히는 선택적 항목이 아닌, 필수적 기획 항목이다. 앞으로 각 전통시장마다 특성에 맞는 개발 계획부터 디자인방법론을 중점으로 체계적인 방안을 제시함으로써, 전통시장이 지속적인 경쟁력을 갖기 위해 디자인 활용의 중요성을 인식시킬 수 있는 연구가 지속될 수 있기를 기대한다.;As the interments is becoming commonplace and the living standards of the people is improving in modern society, the needs of consumers are various and fastidious. Armed with a high-efficiency hypermarket have satisfied the needs of consumers but past-oriented traditional markets are increasingly shunned by consumers, such as getting sales is reduced. The government and municipalities in order to overcome this situation are under consideration for a variety of struggles and activation traditional markets. This study is one of the empirical research is developed to make the luxury traditional market in the future. Though past traditional market is just local market to buy and sell goods, modern traditional market is not simply local market to buy and sell goods but the space of communications, activities among neighborhoods and the face of the region. Furthermore, the future of the traditional market should be a luxury market, it should be a part of modern city. Convenience and fun, lively place, at any time, even from far attractive places you want to go, there must be full of smells of warm people. The purpose of this study is to develop ways for blowing own identity into the traditional market like a luxury market. As a luxury market, through the market's name, color and logo people can recognize the traditional market identity. This study proposes new possibilities in Bucheon yeokgok traditional northern market terms of variety of content, design and sustainable development utilizing design as a meaning beyond the simple styling by proposing an empirical research results to target the market. Firstly, the components of traditional market is divided by hardware and software elements. For each factors, such as various and specific investigation, customer journey map, survey and hearing research are figured out as following accesses from various angles and needs among stakeholders. By also introducing and analyzing best model markets, it is envisioned to be represent well the features and characteristics of the local market for unique image of Bucheon yeokgok traditional northern market. And after differentiated contend and concept direction of the market is decided, this study proposes detailed developments and importances. This study co-developed with ‘A’ design company have meaning as a demonstration model to improve economic value for applying and using the design (developed in this study) of more extended meaning proposed image integrated contents. Now, design is not an optional item just simply decorating look at the color-coated, but an essential item from in the planning stage. Finally, It is expected to the traditional market that can recognize the importance of design in order to have a sustainable competitive advantage by presenting a systematic design methodology from development planning stage for each traditional market focus that research can continue.
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