View : 78 Download: 0

학습자 이해 증진을 위한 디지털교과서 인포그래픽의 연구

Title
학습자 이해 증진을 위한 디지털교과서 인포그래픽의 연구
Other Titles
Research on infographic of digital textbook to promote understanding of learners
Authors
이서율
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
본 논문에서는 디지털정보화시대에 스마트교육의 도입과 함께 디지털교과서가 본격적으로 시범 적용됨에 따라 복잡하고 다양한 정보를 보다 쉽고 효율적으로 전달하는 커뮤니케이션 수단인 인포그래픽을 통하여 학습자의 이해 증진 효과를 기대할 수 있는 디지털교과서 인포그래픽의 시각적 표현 방식에 관하여 논의하고자 하였다. 본 연구의 목적은 다양한 종류의 인포그래픽을 통해 디지털교과서의 멀티미디어적 장점을 활용하여 교육적 정보를 더 효율적으로 전달할 수 있고, 학습자에게 학습에 대한 강력한 흥미와 교과의 이해력을 증진시키고자 디지털교과서에 적용된 인포그래픽의 다양한 개발이 필요하다는 것을 강조하는 것이다. 연구 대상은 초등학교 교과목 중 여러 가지 정보와 시각적 이미지가 많이 요구되는 과학 과목을 선택하였고, 4학년 1학기와 2학기 디지털교과서를 중심으로 조사·연구하였다. 본 논문의 연구 방법은 첫 번째로, 데이터와 정보에 대한 개념과 인포그래픽의 개요, 디지털교과서의 기능과 특성을 고찰하고 인포그래픽을 시각적 요소로 분석하는 과정을 거쳤다. 인포그래픽의 시각요소 중 시각표현 방식을 그래픽 인포그래픽과, 모션 인포그래픽, 인터랙티브 인포그래픽으로 분류하여 활용 사례를 분석하였고 <인포그래픽 학습백과>, <교과서가 쉬워지는 용어과학 400시리즈>, <인포그래픽 세계사>로 국내 교육 분야의 인포그래픽 활용 현황을 조사했다. 디지털교과서의 개념과 특성을 조사 한 후 해외의 디지털교과서의 사례로는 미국의 ibooks2(아이북스2)와 Techbook(디스커버리 에듀케이션의 테크북) 인포그래픽을 중심으로 연구 분석하였다. 현재 서책형교과서와 함께 시범적으로 사용하고 있는 교과 중 초등학교 4학년 과학의 디지털교과서 인포그래픽의 시각 표현방식으로 최종적으로 분석하였다. 본 논문의 결과는 다음과 같다. 초등 4학년 과학교과 디지털교과서의 인포그래픽 분석 결과 그래픽 인포그래픽 뿐만 아니라 모션 인포그래픽과 인터랙티브 인포그래픽이 다양하게 사용되고 있는 것을 알 수 있었다. 서책형교과서의 한계인 동영상, 사운드 등과 같은 멀티미디어적 콘텐츠를 포함한 모션 인포그래픽과 학습자의 참여가 가능한 인터랙티브 인포그래픽은 사용자가 정보를 스스로 탐색하고 조작하여 학습자의 참여를 이끌어낸다는 점에서 효과적인 교육 방법이다. 디지털교과서의 인포그래픽은 좀 더 다양한 방법으로 활용된다면 학습자들은 글로만 전달되는 정보를 접할 때보다 시각적 흥미와 학습에 대한 집중도가 높아져 학업성취도도 높아질 것이다. 디지털교과서가 독자적으로 학습의 모든 부분을 해결해 주지는 못할 것이다. 하지만 디지털교과서를 활용하게 된다면 기존의 학습 방법에서 나아가 다양한 방법으로 다채롭고 흥미로운 학습으로 인하여 학업 성취도에도 큰 도움이 될 것이라 생각한다. 앞으로의 교육 분야에서는 효율적 지식 습득의 방법 중 하나인 인포그래픽을 활용하여 학습자의 이해를 증진 시킬 수 있도록 지속적인 연구와 개발이 요구된다.;In digital information era, recently smart education has been introduced and demonstration of digital textbook has been applied. In this paper, visual expression of infographic on digital textbook which can effectively educate learners by delivering complicated information easier will be discussed. The purpose of this research is to emphasize the needs of various developments on infographic of digital textbook to increase strong interests and understandings of learners and to effectively deliver educational information using merits of multimedia. Among many subjects, elementary science which requires various information and visual images was chosen for the subject of this research. The research was focused on fourth grader’s digital textbook. For the method of this research, the concept of data and information, outline of infographic, and function and characters of digital textbook were studied then infographic was analyzed into visual elements. Among visual elements of infographic, visual expression method was categorized into graphic, motion, and interactive infographic. The current utilization situation of infographic in domestic field of teaching was researched with "infographic learning", "infographic world history”, and “Easier textbook terminology 400 series.” After researching concepts and characters of digital textbook, foreign digital textbooks such as "USA ibooks2" and "Techbook" were researched and analyzed. Finally, infographics of elementary fourth grader’s science digital textbook which is used for demonstration along with textbooks are analyzed. The results of this research are shown below. Motion and interactive infographic were used more variously than graphic infographic in elementary fourth grader’s science textbook. Motion infographic which includes multimedia contents like sound or music and interactive infographic which allows learners to explore and operate themselves are very effective teaching methods. If the infographics of digital textbooks are used in more various ways, compared to information which are delivered only by writings learners will be able to concentrate on well therefore, study achievement will also increase. Digital textbook would not be able to solve every parts of learning. However, if digital textbooks are utilized then it will increase study achievement due to various and interesting learning methods. Education field requires continuous researches and developments on infographic to help learners increase their understandings.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE