View : 129 Download: 0

김정은 시대 북한의 ‘사회주의기업책임관리제’ 법제도 연구

Title
김정은 시대 북한의 ‘사회주의기업책임관리제’ 법제도 연구
Other Titles
A study on North Korea’s ‘Socialist Enterprise Responsibility Management System’ in the Kim Jong Un era : Focusing on the management rights of the enterprise
Authors
이효원
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 북한학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김석향
Abstract
본 연구의 목적은 김정은 집권 이후 경제문제 해결을 위해 제시된 ‘사회주의기업책임관리제’ 내용을 법제도를 통해 분석하는 것이다. 이 제도의 핵심 내용은 사회주의적 소유와 집단주의 원칙 및 통일적 지도 원칙 등과 같은 사회주의체제의 본질을 견지하면서 기업소에 경영권을 부여하는 것이다. 그러나 기업소가 자율적으로 경영활동을 할 수 있는 권한을 부여하는 것과 사회주의체제를 고수는 것은 그 자체로 상충되는 측면이 있다. 이러한 문제의식에서 두 가지 의문점이 파생된다. 첫 번째는 집단주의 원칙 및 통일적 지도 등을 강조하게 되면 기업소가 경영활동에 있어서 완전한 자율성을 향유할 수 없다는 점이다. 두 번째는 기업소에 자율적인 경영권을 부여하는 작업에는 자칫 북한이 견지하고 있는 사회주의체제의 와해라는 위험이 내재되어 있다는 점이다. 따라서 첫 번째 문제의식과 관련하여 북한의 법제도를 통해 실제로 기업소가 향유할 수 있는 권한의 자율성 정도와 한계를 파악하고자 하였다. 두 번째 문제의식과 관련하여서는 「형법」과 「행정처벌법」을 통해 통제법규의 변화내용을 살펴봄으로써 ‘사회주의기업책임관리제’ 시행 이후 통제기제의 변화를 분석하고자 시도하였다. 한편 본 연구에서 북한의 법제도를 통해 관련 내용을 분석하는 것은 법을 통해 북한당국의 의도를 구체적으로 파악할 수 있기 때문이다. 북한은 비록 법보다는 당과 수령의 요구가 우선시되고 있다는 한계가 있다. 그러나 북한당국은 법을 통해 당의 정책을 관철시키는 도구로 이용하려 하고 있다. 실제로 ‘사회주의기업책임관리제’ 시행 이후 기업소의 경영권을 규정하고 있는 「기업소법」을 중심으로 관련 법률의 정비가 잇따랐다. 따라서 이러한 법률의 내용을 구체적으로 분석함으로써 북한당국이 펼치고 있는 정책의 세밀한 의도를 파악하고자 하였다. 앞서 설명한 것처럼, 본 연구는 「기업소법」을 중심으로 기업소의 경영권과 관련한 법률의 내용을 분석하는 방법으로 진행되었다. 「형법」과 「행정처벌법」의 경우에도 ‘사회주의기업책임관리제’와 관련하여 법제를 정비하였는데, 개정 이전과 이후의 규정을 비교하여 그 변화내용을 살펴보는 방식으로 분석을 진행하였다. 또한 북한은 시행세칙 등과 같은 세부적인 하위 법률을 공개하고 있지 않아 법률에서 구체적으로 규정하고 있지 않은 부분이 존재한다는 한계가 있다. 이에 대해서는 『경제연구』와 『법률연구』 논문을 통해 세부적인 법률해석의 지침을 얻고 시행세칙에 대한 실마리를 찾아 연구에 보충적으로 활용하는 방법으로 한계를 보완하였다. 연구를 진행해본 결과 예상했던 바와 같이 기업소에 부여된 경영권에는 한계가 존재하고 있었다. 또한 처벌법규의 처벌수위를 다소 완화하면서도 다른 한편으로는 오히려 처벌대상을 다양화하여 법조문의 수가 대폭 증가하였다. 이와 더불어 기존에는 위반행위 및 위반죄에 해당하는 범죄구성요건을 구체적으로 규정하고 있었으나, 개정을 통해 점차 포괄적인 문구로 변경시키고 있음을 확인할 수 있었다. 한편 중앙지표 관련질서나 상품판매질서와 같이 북한당국이 통제를 강화하고자 하는 부분에 대해서는 법규를 분리하여 오히려 그 처벌수위를 높이는 조치를 취하기도 하였다. 따라서 본 연구를 통해 기업소의 경영권을 권한의 자율성 측면에서 긍정적인 부분과 부정적인 부분으로 나누어 특징을 도출해낼 수 있었다. 긍정적인 부분으로는 ⅰ) 주문계약방식을 통한 수요와 공급의 균형을 도모할 수 있게 되는 점, ⅱ) 시장원리에 따라 가격제정과 판매를 할 수 있게 되면 독자적으로 지속가능한 기업소 운영이 가능해진다는 점, ⅲ) 유동적인 기업관리 권한을 통해 생산성을 향상이 가능하다는 점, ⅳ) 경영활동자금을 충당할 수 있는 여러 통로가 확충된다는 점 등을 들 수 있다. 그러나 이러한 긍정적인 측면에도 불구하고 기업소 경영권에는 여전히 한계가 존재하고 있었다. ⅰ) 기업소는 기업소지표에 대해 ‘계획권’과 ‘생산조직권’ 등과 같은 권한을 갖게 되었지만 여전히 중앙지표를 이행한다는 전제조건을 준수하여야 한다는 점, ⅱ) 보고 및 승인절차를 준수한다는 조건에서 권한을 행사할 수 있는 제한된 권리라는 점, ⅲ) 기업소에 각종 경영권이 부여되면서 계획실행의무, 품질보장, 재고처리 등과 같은 책임도 함께 부과되었다는 점, ⅳ) 마지막으로는 기업소에 경영권을 부여하며 발생할 수 있는 다양한 상황에 대처하기 위해 처벌법규의 적용범위가 확대되었다는 점 등을 기업소 경영 자율성에 있어서 부정적인 부분으로 꼽을 수 있다. 결국 기업소에 부여된 경영권이란 권한부여를 통해 효율적인 기업관리를 꾀하고 생산율을 향상시키고자 하면서도, 다른 한편으로는 중앙지표를 강조하고 상급기관 등의 보고 및 승인절차를 거치도록 하는 제한된 권한이라고 할 수 있다. 김정은 집권 이후 북한당국은 시장을 적극 활용하는 등 자본주의적 요소를 도입하여 경제문제를 해결하려는 시도를 하고 있다. ‘사회주의기업책임관리제’ 또한 이러한 문제의식에서 나온 경제개혁조치 중 하나이다. 그러나 실제로 기업소가 자율적인 경영권을 행사하여 기업소의 효율성 향상과 이윤창출까지 이어지기에는 많은 한계와 제약이 존재한다. 북한당국은 사회주의체제 와해의 위험성을 통제하기 위해 다양한 상황에 대처하기 위한 처벌법규의 정비를 구축해나가고 있는 것으로 보인다. 북한 당국이 내수경제를 활성화하기 위해서는 기업소의 발목을 잡는 각종 통제를 완화하여 실질적으로 권한의 폭을 넓혀주는 것이 필요하다. 통제와 권한 확대라는 두 마리 토끼를 모두 잡으려는 욕심을 버리지 않는다면 기업소를 통한 경제 활성화는 요원한 일이 될 것이다.;The purpose of the study is to analyze the contents of the ‘Socialist Enterprise Responsibility Management System(사회주의기업책임관리제)’ proposed to solve economic problems after Kim Jong Un took power through the legal system. The core content of this system is to give managerial control to the enterprise(기업소) while maintaining the nature of the socialist system, such as socialist ownership and the principle of collectivism and the principle of unified leadership. However, granting the enterprise the autonomous authority to conduct management activities and adhering to socialist system simultaneously, have a contradiction itself. Two questions arise from this problem. First, emphasis on collectivism principles and unified guidance might make enterprise cannot enjoy full autonomy in their management activities. Second, the work of granting autonomous management rights to enterprise poses a risk of collapse of the North Korean socialist system. Therefore, in relation to the first question, the degree of autonomy in business activities and limitations were analyzed through the North Korean legal system. In relation to second question, attempt was made to analyze changes in control mechanisms after the implementation of the 'Socialist Enterprise Responsibility Management System' by examining changes in control laws(통제법규) through the「Criminal Act」(형법) and the 「Administrative Punishment Act」(행정처벌법). Meanwhile, the reason why this study analyzes related information through the North's legal system is because we can identify the intentions of the North Korean authorities in detail by analyzing law. There is a limit to the fact that the demands of the party and its leader are prioritized over the law. However, the North Korean authorities are trying to use the law as a tool to carry out the party's policies. In fact, after the implementation of the ‘Socialist Enterprise Responsibility Management System,’ related laws have been consolidated, focusing on the 「Enterprise Business Act」(기업소법) which stipulates management rights of enterprises. Therefore, by analyzing the details of these laws, we try to grasp the detailed intentions of the policies being implemented in North Korea. As described earlier, this study was conducted by analyzing the contents of laws related to the management rights of enterprises, focusing on the 「Enterprise Business Act」. In the case of the 「Criminal Act」 and the 「Administrative Punishment Act」, the legislation was reorganized in relation to the ‘Socialism Enterprise Responsibility Management System’, and the analysis was conducted by comparing the provisions before and after the revision and examining the changes. There is also a limit to the research that North does not disclose detailed sub-laws such as enforcement rules. In this regard, we solve the problem by obtaining the guidelines for detailed legal analysis and clues to the detailed implementation rules through the 「Economic Research」(경제연구) paper, and using them as supplementary research materials. As expected, the study found that the management rights granted to businesses were limited. In addition, the number of legal texts increased significantly as the punishment level of the punishment law was somewhat eased while the punishment target was diversified on the other hand. In addition, it was confirmed that the requirements for the composition of crimes related to violations and violations were specified in the past, but the revision gradually changed the wording to a comprehensive one. On the other hand, the government took measures to increase the level of punishment by separating the laws and regulations on areas where the North Korean authorities wanted to strengthen control, such as the order related to central indicators(중앙지표) and the order in sale of goods. Therefore, through this study, characteristics of the management rights of a enterprise were derived, both positive and negative aspects in terms of autonomy of management rights. On the positive side are i) the ability to balance supply and demand through order-contracting(주문계약), ii) the ability to set prices and sell independently enables sustainable business operations, iii) the ability to improve productivity through flexible corporate management rights, ⅳ) and the expansion of various channels to cover management funds. Despite these positive aspects, however, there was still a limit to enterprise management. i) Although enterprises have the same authority over enterprise indicators(기업소지표) as "planning rights" and "production organizational rights", but they still have to comply with the precondition of implementing the central indicators. ii) And it is a limited right to exercise authority on the condition that it should comply with the reporting and approval procedures. iii) Managerial rights were granted to an enterprise, along with responsibilities such as duty of planning, quality assurance, inventory management, etc. ⅳ) At the end, the scope of the punishment laws was extended to cope with the various circumstances that may arise, can be cited as a negative factors in terms of the autonomy of management of the enterprise. In the end, the managerial rights granted to an enterprise can be said to be a limited right to seek efficient corporate management and improve production rates through empowerment, while emphasizing central indicators and going through reporting and approval procedures by higher-level agencies. Since Kim Jong Un took power, North Korean authorities have attempted to solve economic problems by introducing capitalistic factors such as actively utilizing the market. The 'Social Enterprise Responsibility Management System' is also one of the economic reform measures that came from this awareness of the problem. In fact, however, there are many limitations and restrictions on how enterprises can exercise autonomous management rights, leading to improved efficiency and profit-making. North Korean authorities appear to be working on the reorganizing of punitive laws to cope with various situations in order to control the risk of the collapse of the socialist system. In order for the North Korean government to boost its domestic economy, it is necessary to practically expand rights of each enterprise by easing various controls that hinder businesses activities. If the North Korean authorities do not give up their desire to catch both rabbits, control and expansion of authority, economic revitalization through enterprises will be a long way off.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 북한학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE