View : 612 Download: 0

안현정 작곡 거문고 독주를 위한 ‘젊은 가을의 춤’ 분석 연구

Title
안현정 작곡 거문고 독주를 위한 ‘젊은 가을의 춤’ 분석 연구
Other Titles
An analytic study on ‘A dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo composed by Ahn, Hyun-Jung
Authors
손다연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
최근 들어, 거문고 창작곡은 전통 기반의 창작곡 혹은 작곡가의 발상력과 거문고 특성이 돋보이는 창작곡들로 보급되고 있다. 본 논문은 안현정 작곡 거문고 독주를 위한 ‘젊은 가을의 춤’을 연구 대상으로 하였다. 본 곡은 전통적인 도드리 선율이 부분적으로 나타났으며, 점진적으로 발전되어 새로운 도드리로 진행되는 것이 특징이다. 본 곡은 총 170마디로 되어있으며 Intro부분, Ⅰ부분, Ⅱ부분, Ⅲ부분으로 구성되어 있다. 각 부분을 단락별로 나누고 선율 및 리듬과 연주법을 분석한 결과 다음과 같다. 첫째, Intro부분은 제1마디부터 제8마디까지 총 8마디이며 박자 12/8, 빠르기 ♩. = 30, 나타냄말 ‘자유로운 느낌으로’부분이다. 다소 느린 빠르기에서 음의 밀집도에 변화를 주는 리듬이 배치된 선율로 진행된다. 쉼표와 페르마타가 나오는 지점에 호흡하며 자유롭게 연주자의 기량을 발휘하는 부분이다. Intro부분의 거문고 연주법은 추성주법, 퇴성주법, 지이잉주법, 짓동주법이 사용되었다. 둘째, Ⅰ부분은 제9마디부터 제70마디까지 총 62마디이며 A-B-B'로 세분화 하였다. A단락은 제9마디부터 제23마디로 (a-a'-b-a'')로 구성된다. 박자 12/8, 빠르기 ♩. = 40, 나타냄말‘여운을 느끼며’부분이다. A단락은 밑도드리와 계면가락도드리의 모티브가 제시되었다. B단락은 제24마디부터 제46마디로 (c-c'-c''-d-c''')로 구성된다. 박자 3/4, 빠르기 ♩ = 90 , 나타냄말 ‘유쾌하게’ 부분이다. B단락은 16분음표 리듬이 획일화 된 음형으로 나타났다. 이 리듬 요소를 발전시키며 악센트의 강세에 변화를 주며 진행된다. B'단락은 제47마디부터 제70마디로 (e-e'-f-f'-e''-c'''')로 구성된다. 빠르기와 나타냄말은 B단락과 동일하며, 박자는 3/4박자와 2/4박자로 주기적으로 변박되어 진행된다.Ⅰ부분의 연주법은 짓동주법, 추성주법, 퇴성주법, 농현, 대점, 전성, 스르렁주법, 뜰살주법, 살당주법, 싸랭주법, 스타카토주법이 사용되었다. 셋째, Ⅱ부분은 제71마디부터 제94마디까지 총 24마디이며 A'로 나타냈다. A'단락은 박자 12/8, 빠르기♩. = 50, 나타냄말 ‘감사의 마음으로 노래하듯이’부분이다. A'단락은 (a'''-a''''-g-h-h'-g'-연결구-ⅰ-종결구)로 구성된다. A'단락에서는 계면가락도드리의 선율 모티브가 나타났다. Ⅱ부분의 연주법은 짓동주법, 추성주법, 퇴성주법, 트레몰로주법, 대점주법이 사용되었다. 넷째, Ⅲ부분은 제95마디부터 제170마디까지 총 76마디이며 C-C'-C''-A''로 세분화 하였다. Ⅲ부분은 작곡자가 발전시킨 도드리 선율이 나타났다. C단락은 제95마디부터 제115마디로 (도입부-j-j'-k-k')로 구성된다. 3+3+2의 리듬 형태로 스르렁 스타카토를 연주하며 분위기를 전환한다. C'단락은 제116마디부터 제134마디로 (l-m-n-n')로 구성된다. 반음 하행 진행이 처음 등장하였으며, 3+3+2의 리듬형태, 3+2+3 리듬형태, 2+2+2+2 리듬형태의 변화가 나타났다. C''단락은 제135마디부터 제161마디로 (o-p-p'-p''-q-r-r')로 구성된다. 쉼표를 사용하여 엇박으로 시작했지만 4+4의 리듬형태가 등장하여 정박의 흐름으로 돌아간다. 3+3+2리듬 및 삼연음이 등장하여 클라이막스를 형성하였다. A''(coda)단락은 제162마디부터 제170마디로 (a'''''-a'''''')로 구성된다. 밑도드리 가락과 계면가락도드리의 모티브가 재현되었다. C, C', C''단락은 박자 8/8, 빠르기 ♪=250를 사용하였다. A''(coda)단락은 박자 12/8, 빠르기♩. = 40을 사용하였으며 나타냄말은 Intro부분과 같은 ‘여운을 느끼며’가 제시되었다. Ⅲ부분의 연주법으로는 스르렁스타카토주법, 스타카토주법, 트레몰로, 술대로 괘를 쓸어 올리고 내리는 주법, 대점, 농현, 짓동주법이 사용되었다. 거문고 독주를 위한‘젊은 가을의 춤’은 정악 밑도드리 및 계면가락도드리의 모티브가 나타났다. 본 곡은 추성, 퇴성, 싸랭 등 전통기반의 연주법과 트레몰로주법, 스타카토주법, 스르렁스타카토주법, 술대로 괘를 쓸어 올리고 내리는 주법 등 창의적인 연주법이 돋보이는 곡이다. 본 논문을 통하여 거문고 독주를 위한 ‘젊은 가을의 춤’의 이해를 돕고 연주에 도움이 되기를 바란다.;This paper analyzed the ‘A Dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo composed by An Hyeon-jeong. ‘A Dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo was premiered for ‘Someday’, a Geomungo recital played by Song Su-yeon on the 7th, Dec, 2017. For the analysis on the piece above, firstly the study examined musical backgrounds and tendencies of the composer An Hyeon-jeong. Secondly, it reviewed commentaries on the ‘A Dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo. its tuning method and the overall musical structure. Thirdly, the research analyzed melodies, rhythms and executions of the ‘A Dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo by section, identifying the melodic connection between and , which were used as a motive of this music. The analytic findings are as follows. Firstly, Intro has 8 bars from the 1st to the 8th bars with twelve-eight time, tempo ♩.=30 and an expression signature ‘in a free feeling’. From andantino, it goes on with a melody where rhythms changing the density of tones are arranged. The player could show her abilities owing to the expression signature ‘in a free feeling’. It is similar to Daseureum, that is, performance of a melody with a moderately short length for tuning before playing certain melody. As for the Geomungo techniques in Intro, Jitdong(once), Chuseong(once), Toeseong(3 times), Jiiing(5 times) techniques were used. 4 traditional techniques were used and the Jiiing technique occupied the highest frequency. Secondly, Part Ⅰ is composed of 62 bars from the 9th to the 70th bars and divided in to A-B-B'. The section A ranges from the 9th to the 23rd bars(a-a'-b-a'') with twelve-eight time, tempo ♩. = 40 and an expression signature ‘feeling lingering sounds’. The section B from the 24th to the 46th bars consists of (c-c'-c''-d-c''') with three-four time, tempo ♩ = 90 and an expression signature ‘pleasantly’. The section B' is composed of (e-e'-f-f'-e''-c'''') from the 47th to the 70th bars. The tempo and the expression signature are the same as those of the section B, and odd meter was used periodically with three-four time and two-four time. Part Ⅰ embodies motives of the traditional melodies of and . The melody of with sextuple time was reorganized to the melody of quadruple time with a view to playing an octave higher than the original melody. Executions used in Part Ⅰ include Ddulsal(once), Jitdong(2 times), Nonghyeon(2 times), Srurung(3 times), Ssaraeng(3 times), Jeonseong(5 times), Chuseong(6 times), Daejum(9 times), Toeseong(11 times), Staccato(24 times) and Saldang(56 times) techniques. 10 traditional techniques and 1 special technique were used with the highest frequency of the traditional Saldang technique. Thirdly, as the section A', Part Ⅱ consists of 24 bars from the 71st to the 94th bars. Section A' shows twelve-eight time, tempo ♩. = 50 and an expression signature ‘as if singing with gratitude’. The section A' is composed of (a'''-a''''-g-h-h'-g'-bridge-ⅰ-closing section). Part Ⅱ is the section where the motive of suggested in Part Ⅰ is being developed. Part Ⅱ used Daejum(2 times), Toeseong(3 times), tremolo(5 times), Chuseong(6 times) and Jitdong(9 times) techniques. It shows 4 traditional techniques and 1 special technique. The traditional Jitdong technique occupies the highest frequency. Fourthly, Part Ⅲ has 76 bars from the 95th to the 170th bars and it may be divided into C-C'-C''-A''. The section C from the 95th to the 115th bars consists of (intro section-j- j'-k-k'). The section C' from the 116th to the 134th bars is composed of (l-m-n-n'). The section C'' from the 135th to the 161th bars consists of (o-p-p'-p''-q-r-r'). The section A''(coda) from the 162nd to the 170th bars is composed of (a'''''-a''''''). The sections C, C' and C'' use eight-eight time and tempo ♪=250. The section A''(coda) uses twelve-eight time, tempo ♩. = 40 and an expression signature ‘feeling lingering sounds’ identical to that of Intro. Part Ⅲ is the section that shows Dodeuri melodies developed by the composer and in which tension increases with the appearance of the chromatic motion. Furthermore, it comes to the climax with the special techniques including Srurung staccato and tremolo techniques, and a technique touching frets up and down with Suldae, and ends with the representation of Part Ⅰ. Part Ⅲ used Nonghyeon(2 times), Jitdong(2 times), tremolo (2 times), staccato(6 times), touching frets up and down with Suldae(6 times), Daejum(8 times) and Srurung staccato(85 times) techniques. It used 3 traditional techniques and 4 special techniques with the highest frequency of the special Srurung staccato technique. This music used melodies of and as a motive and extended it gradually to Dodeuri of composer's own. Part I showed the melodic motive of and , Part Ⅱ showed the development of the melody of presented in Part I, and Part Ⅲ showed more advanced type of Dodeuri done by the composer. This music stands out in terms of traditional techniques including Chuseong, Toeseong and Ssaraeng and creative techniques including tremolo, staccato, Srurung staccato and the technique touching frets up and down with Suldae. Through this paper, it is expected to be helpful for understanding and playing the ‘A Dance of Young Autumn’ for the Geomungo solo.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE